Theflowersellingboy

Rabu, 2 Julai 2014

LIVING IN THE SKY: Berapa Harga?




Berapa harga?

Dua ratus sembilan puluh lapan ribu. Ada dua bilik.

Dua bilik, jual harga hampir tiga ratus ribu?

Saya duduk disebuah kerusi panjang berdekatan dengan meja promoter menjual rumah bangunan tinggi yang diberi tag sebagai  'living in the sky'. Hanya ada seorang promoter saja. Ada sebuah skrin menayang dan memperihalkan 'tinggal diatas langit' itu'. Ditunjukkan peta lokasi bangunan, kawasan kejiranan , rangkaian jalan raya dan berbagai kemudahan dalam kawasan kediaman,  yang kesemuanya dikatakan amat strategik lagi menarik untuk dijadikan tempat kediaman sama ada untuk tinggal sendiri ataupun disewa.

Antara yang dikatakan strategik dan menarik ialah rangkaian jalan raya yang baik yang mempunyai hubungan dan dekat dengan lebuh raya utara selatan , berdekatan dengan sebuah universiti swasta, tidak jauh dari pusat bandar dan berdekatan dengan kontinjen polis negeri. Dan dalam kawasan kediaman disediakan taman permainan dan kolam renang dan perkhidmatan spa, sesuai dengan cara dan gaya hidup terkini.

Promoter itu kelihatan tidak sibuk dan sedang melayan dengan begitu asyik sekali taliponnya, mungkin sedang bermain 'game', ketika mana saya sedang melihat skrin dan mendengar apa yang diperihalkan tentang bangunan itu.

Kemudian, tiba-tiba saya disapa oleh promoter. Beliau mencadangkan agar saya mendaftar untuk menempah (booking) bangunan 'tinggal atas langit' itu.

Secara spontan saya bertanyakan harga. Jawapan dua ratus sembilan lapan ribu dari promoter itu, sesungguhnya amat mengejutkan saya. Tidak mungkin harga boleh setinggi itu kerana sedikit sebanyak saya ada maklumat mengenai harga dipersekitaran bangunan itu. Harga ini terlalu mahal.

Apabila bangunan itu hanya ada dua bilik, ia meyakinkan saya bahawa harga itu 'tidak sepadan dan terlalu tinggi. Mana ada bangunan tinggi yang dibina ketika ini menyediakan dua bilik saja? Paling kurang tiga bilik. Rumah pangsapun ada tiga bilik.

Dua bilik dan harga hampir tiga ratus ribu. Saya segera menyatakan bahawa ianya terlalu mahal. Maka promoter mencadangkan kepada saya untuk mengambil pinjaman bank.

Saya sudah tualah, tidak ada bank yang mahu memberi pinjaman.

Kata-kata saya itu membuatkan promoter tidak lagi berminat untuk meneruskan perbualan.

Saya berpendapat: 
i) bangunan itu terlalu mahal tidak sepadan dengan lokasi dan luas ruang binaan. Malah jika bangunan dua bilk dibina diKL atau Putra Jaya, saya rasa harga tidak setinggi itu, dan tidak mungkin ada bangunan dua bilik dibina di KL atau Putra Jaya. 
ii) Bangunan 2 bilik tidak sesuai bagi sebuah keluarga. Paling kurang tiga bilik iaitu satu bilik itu ibu bapa dan dua bilik lagi bagi anak-anak terutamanya jika ada anak lelaki dan perempuan, 
iii) bangunan itu adalah sesuai untuk disewa oleh para pelajar universiti yang boleh tinggal beramai-ramai, misalnya satu bilik 5 orang untuk mengecilkan kos bayaran sewa, 
iv) tidak ramai orang/ atau masih belum ada orang yang mendaftar untuk membeli rumah itu kerana tidak ada orang lain yang datang ke meja itu selain dari saya yang duduk agak begitu lama di kerusi panjang berdekatan dengan meja promoter itu.

Ada pertanayan kepada pihak berkuasa yang meluluskan pelan bangunan:
i) Mengapa pelan bangunan yang hanya menyediakan dua bilik perlu diluluskan. Ada kah faktor sosial tidak diambil pertimbangan?
ii) Harga ditentukan oleh pasaran -demand and supply. Tapi adakah pihak berkuasa boleh menerima harga seperti itu? 

Saya mengharapkan pemaju tidak hanya memikirkan keuntungan yang terlalu tinggi. Fikirkan juga kemampuan pembeli sesuai dengan luas ruang yang disediakan. Fikirkan juga keperluan sosial masyarakat kita. Dua bilik adalah tidak sesuai. Hargapun terlalu tinggi.

Adakah harga itu ditetapkan sebegitu tinggi kerana ;kediaman itu bertaraf kediaman atas langit? dekat dengan syurga ke?

Saya rasa ianya dekat dengan neraka kerana harganya harga yang memanaskan seluruh anggota badan.

 Berapa Harga?
  



Tiada ulasan:

Catat Ulasan