Theflowersellingboy

Isnin, 27 Januari 2014

ANGKARA SIAPAKAH INI?




Angkara siapakah ini? Siapakah yang menyebabkan:
 
i) Hutang negara meningkat pada tahap yang amat kritikal, lebih 500 juta billion.
ii) Bajet tahunan negara berterusan defisit mencampai angka 16 tahun.
iii) Kos sara hidup yang meningkat dan kekerapan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.
iv) Pendapatan tidak meningkat seiring dengan peningkatan kos sara hidup.
v) Kemerosotan dalam kualiti pendidikan.
vi) Jurang antara miskin dan kaya semakin melebar.
vii) Kadar jenayah yang meningkat
viii) Keruntuhan nilai dan moral hidup yang beradab dan bertemaddun.
ix) Bersangka buruk berasaskan kaum dan agama sehingga menimbulkan berbagai rasa kekhuatiran dan kegelisahan yang tidak baik bagi pembinaan sebuah negara bangsa. .
x)  Ketandusan kepimpinan dalam menerajui Malaysia yang maju, makmur, selamat dan sejahtera.
xi) Ketandusan rakyat yang berkualiti bagi membantu dan menyokong kepimpinan kearah Malaysia yang maju, makmur, selamat dan sejahtera.

Banyak lagi soalan yang boleh ditanya bagi mendapat jawapan siapakah yang menyebabkan Malaysia berada dalam keadaan sekarang ini, yang sepatutnya kita berada lebih baik dari jiran kita di Singapura. Kita mempunyai sumber kekayaan. Tapi malang sekali kehidupan kita , maksud saya, kehidupan sebahagian besar dari kita tidak seberuntung kehidupan rakyat dinegara jiran.
 
Sebenarnya saya merasa malu untuk membandingkan dengan Singapura, sebuah negara pulau yang terlalu kecil. Bagi saya Singapura itu 'tidak ada benda' (nothing) berbanding dengan Malaysia. Kita dianugerahkan dengan sumber kekayaan. Hasil bumi yang melempah dan rakyat yang pelbagai kaum dan latarbelakang telah tidak dimenfaatkan kearah membangun dan mensejahterakan negara demi kepentingan rakyat.
 
Jangan pula ada yang menyuruh saya untuk berhijrah ke Singapura kerana memuji negara itu. Tidak, saya tidak pernah dan tidak juga berhajat untuk memuji negara pulau kecil itu. Malaysia adalah negara yang terbaik untuk saya dari semua segi melainkan mereka yang menguruskan negara ini saja. Maknanya,  terlalu berlaku salah urus sepanjang kita mencapai kemerdekaan. Jika tidak, kedudukan kita adalah jauhn lebih baik dari Singapura, dan tidak kurang pada tahap kemajuan negara Korea. 
 
Saya teringat satu masa dulu, negara Korea belajar dari kita dalam konsep gotong royong yang di panggil dalam bahasa Korea sebagai 'samil undung; ( mungkin sebutan dan ejaannya tidak sempurna). Lihat , Korea belajar dari kita. Lihat sekarang siapa yang tertinggal ke belakang. Ambil contoh permainan bole sepak. Dimana kita sekarang? Dimana Korea sekarang.
 
Dan saya percaya, jika kita berterusan seperti tahap dan kemampuan pengurusan pada ketika ini termasuk soal integriti dan kredibiliti kepimpinan, Vietnam yang dulunya terjebak dalam perang dengan Amerika, akan meninggalkan kita. Indonesia juga akan lebih maju dari kita.
 
Sebab itulah  soalan-soalan diatas perlu kita jawab dengan mencari siapakah angkara yang menyebabkan kita berada dalam keadaan seperti yang ada ketika ini.
 
Bagi saya, saya juga tidak boleh melepaskan diri dari mengambil tanggungjawab yang menyebabkan Malaysia berada dalam keadaan seperti ini seperti yang ditanyakan diatas. Sebenarnya kita semua adalah juga penyebabnya.
 
Ambil saja satu contoh tentang tanggungjawab ini. Berbelanja boros dan kurang mengambil berat keatas kedudukan jiran. Sudah tentu saya tidak dapat menafikan bahawa ada berlaku perlakuan berbelanja boros. Belanja bagi yang tidak perlu. Saya berbelanja boros sedangkan jiran sebelah yang tidak kecukupan wang amat memerlukan wang untuk membeli kelengkapan sekolah anak-anaknya. Mengapa saya tidak gunakan wang itu bagi membantu jiran itu?
 
Itu hanya satu contuh kecil diperingkat hubungan peribadi.
 
Jika saya pula diberi tanggungjawab menguruskan wang awam, misalnya menjadi pegawai kewangan bagi sesuatu negeri, maka jika tabiat boros ini saya teruskan, akibatnya buruk sekali. Pertama wang itu bukan wang saya. Saya hanya diberi amanah bagi menguruskan wang itu saja bagi kepentingan negeri dan rakyat negeri tempat saya berkhidmat. Kedua, orang bawahan saya, akan menjadikan alasan yang terbaik untuk boros berbelanja atau salah belanja.
 
Itu hanya saya sebagai penjawat awam. Jika saya sebagai Ketua Menteri/Menteri Besar bagi sesuatu negeri yang mempunyai kuasa dalam cara mana menggunakan hasil negeri, dan jika saya juga melakukan pemborosan maka kesannya lebih dahsyat berbanding saya sebagai penjawat awam. Begitulah jika saya sebagai Perdana Menteri.
 
Jadi untuk mengetahui jawapan angkara siapakah yang menyebabkan 11 keadaan diatas berlaku, kita mesti lihat pada diri kita terlebih dahulu. Kita melihat sebagai seorang peribadi dalam hubungkait kita dengan peribadi yang lain; dan kita sebagai pemegang amanah dalam menjalankan amanah yang diberikan. Lebih tinggi kedudukan kita sebagai pemegang amanah, maka lebih besarlah tanggungjawab dalam melaksanakan amanah itu. 
 
Lupakan niat untuk menjadi pemegang amanah jika kita tidak ada kekuatan dan kemampuan untuk melakukannya. Kita akan kecewa dan orang lain juga akan lebih kecewa. Disamping sumpah seranah dan kemarahan yang dihamburkan oleh yang mengharapkan keikhlasan kita dalam mengambil amanah itu, kita tidak akan terlepas dari diadili oleh yang maha berkuasa, diakhirat nanti.
 
    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan