Theflowersellingboy

Ahad, 12 Januari 2014

Menghadiri Majlis Kahwin di Singapura: Membuat Pilihan Memandu Sendiri atau Menaikki Bas Ekspress.



Ke Singapura? 
 
Ya, untuk menghadiri majlis perkahwinan anak lelaki sepupu di Jurung, Singapura pada 11.1.14 (Sabtu).
 
 Macam mana nak pergi? Pandu kereta  sendiri atau naik bas. 
 
Kami berbincang suami isteri, pilihan mana yang terbaik.
 
Paling mudah ialah dengan pandu sendiri. Boleh balik pada hari yang sama walaupun anggota badan terasa penat. 
 
Tapi ada perkara lain yang juga perlu dipertimbangkan.
 
Pertama tentang laluan/jalan yang perlu diikuti di pulau itu untuk menuju ke destinasai. Tiada pula GPS untuk memandu arah. 
 
Kedua, besar kemungkinan berlaku banyak perubahan dari segi jalan/laluan yang perlu diikuti berbanding sepuluh tahun  yang lepas. Kenderaan di jalan raya sudah tentu semakin bertambah. Undang-undang jalan raya semakin ketat. Jika salah pilih laluan, ianya mengambil masa yang lama untuk berpatah balik atau mungkin tidak terjumpa jalan keluar (exit) untuk berpatah balik.

Ketiga, dari segi kos perjalanan. Anggaran perbelanjaan melibatkan kos minyak tidak kurang RM300.00, pergi balik. Itupun jika perjalanan lancar, tidak berlaku kesesakan jalan raya. Tol pergi balik RM88.00 dan tol tetap Singapura SG10.00 (kadar lama) bersamaan RM26.00. Jumlah kos  perjalanan RM414.

Pilihan kedua ialah dengan menaikki bas. Ada remeh-temehnya yang perlu dipertimbangkan.

Pertama, kena pergi sehari lebih awal dan bermalam di hotel Johor Baru. 

Kedua, menempah tiket bas dan menempah teksi untuk perjalanan dari rumah ke styesen bas.

Ketiga, dari segi kos, melibatkan tambang teksi, dua tiket bas ekspress ke Johor Baru, tambang teksi ke hotel dan stesyen bas, tambang bas ke Singapura dan tambang teksi di Singapura ke destinasi majlis.

Jadi cara perjalanan yang mana satu perlu dibuat pilihan?

Setelah berfikir panjang maka kami (saya dan isteri) buat keputusan untuk menaikki bas ekpress. Sebab, badan tidak keletihan, kos mungkin lebih kurang berbanding menggunakan kenderaan dan yang paling penting tidak berlaku kesilapan mencari laluan untuk ke destinasi.

Jadi apa yang sebenarnya berlaku?

Perjalanan dengan bas tidak lancar. Bas yang sepatutnya bertolak pada pukul 12 tengah hari tidak muncul pada waktunya.. Pekerja kaunter bas berkenaan tidak pula memberitahu sebab terjadinya sedemikan. Kami menunggu sehingga jam 12.10 minit. Bas tidak juga muncul dan tiada mana-mana pihak dari syarikat bas ekspress (Syarikat Maju Bhd) memberitahu apa-apa permakluman seoalah-olah tiada apa-apa masalah. 

Saya lantas ke kaunter syarikat berkenaan bertanya tentang bas yang masih belum sampai. Pekerja kaunter menunjukkan muka yang semacam rasa hairan mengapa bas tidak muncul. Beliau menekan butang talipon tangannya untuk bercakap dengan seseorang. Sambil menunggu respon dari pihak yang dipanggil, pekerja itu sempat mengeluarkan kata-kata seperti orang marah mempersoalkan kenapa pemandu tidak memaklumkan apa yang terjadi.

Namun beliau mencadangkan supaya saya menaikki bas perjalanan pukul dua petang. Saya tidak bersetuju. 

Walaupun tiada sesiapa yang memberi respon terhadap panggilannya, pekerja itu memberitahu bas bagi perjalanan pukul 12 tengah hari itu rosak. Sekali lagi meminta saya melakukan perjalanan pukul dua petang. Kali ini pun saya kata tidak setuju.

Akhirnya beliau bersetuju membeli tiket bas dari syarikat lain bagi perjalanan pukul 12.30 tengah hari sebagai menggantikan bayaran bagi tiket 12 tengah hari itu. Saya terpaksa bersetuju kerana itulah perjalanan terawal selepas jadual perjalanan 12 tengah hari.  

Semasa menunggu perjalanan 12.30 tengah hari, beberapa soalan menyelinap dalam kepal saya: i) mengapa saya saja yang bertanya tentang tidak munculnya bas itu? ii) Mengapa petugas kaunter itu beritahu bas rosak sedangkan panggilan yang dibuat tiada respon dan beliau juga marah kepada pemandu kerana tidak beritahu apa yang terjadi?

Saya cuba meneka jawapan kepada persoalan saya itu. 

i) Hanya saya dan isteri saja penumpang bas itu untuk ke Johor Baru. Ertinya ianya akan merugikan syarikat itu jika perjalanan pada waktu yang dijadualkan itu diteruskan.

ii) Bas itu tidak rosak. Petugas kaunter itu masih menunggu dengan harapan ada pembeli yang lain. Tapi tiada sesiapa datang membeli sehinggalah melebihi pukul 12. Tapi dia masih lagi menaruh harapan agar ada pembeli yang lain. Maknanya selagi saya tidak datang bertanya, dia masih mengharapkan pembeli yang lain. Dan jika saya tidak juga datang bertanya, dia akan masukkan kami dalam jadual perjalanan pukul dua.

Ertinya juga panggilan yang dibuat itu ada panggilan lakunan saja. Ini jelas apabila beliau sendiri beritahu bas itu rosak sedangkan panggilan beliau untuk mendapat maklumat dari pemandu tiada jawapan. Maknanya beliau sendiri sudah tahu duduk perkara. Hebat sungguh dia berlakun. Mungkin itulah arahan dari majikannya.

Soalnya kenapa tidak diberitahu dari awal bahawa oleh kerana penumpang tidak mencukupi maka perjalanan boleh merugikan syarikat. Dan syarikat bersedia membantu untuk membeli tiket dari syarikat yang lain untuk tidak mengecewakan sangat penumpang yang telah membeli tiket dari syarikatnya. 

Dengan berbuat demikian, penumpang tidak tertunggu-tunggu dan tidaklah marah sangat kepada syarikat itu. 

Mungkin strategi perniagaan syarikat itu ialah untuk tidak mahu mengaku bahawa syarikatnya itu tidak medapat sambutan dari penumpang. 

Bagi saya itu adalah strategi perniagaan yang silap.

Bagaimana pun kami ucap terima kasih diatas usaha petugas kaunter itu membeli tiket ganti untuk kami berdua.

Perjalanan di dalam pulau Singapura pun tidak lancar seperti yang kami harapkan. Kesesakan lalulintas membuatkan kami lambat sampai. Terlalu banyak kerja melebar dan menyelenggara jalan raya.

Jadi pilihan kami dengan memilih untuk menaikki bas dan bermalam di Johor adalah lebih baik dari membawa kebderaan sendiri. Jika memandu sendiri dalam keadaan jalan raya yang sesak, ianya sudah tentu meletihkan badan dan menyesakkan fikiran. Dari segi kos tidak banyak beza, kurang sedikit dari memandu sendiri.

Ertinya walaupun sesuatu keputusan yang dibuat telah difikir dan dipertimbangkan dengan sebaik-baiknya, apa yang sebenar berlaku adalah diluar kawalan kita. 

Hanya Allah saja yang menjadi kata pemutus. Kita hanya perlu memohon doa agar apa yang telah kita pilih itu adalah yang terbaik. Dan terimalah dengan penuh redha keputusan Allah itu walaupun ianya tidak semudah seperti yang diucapkan. Misalnya macam saya yang marah diatas sikap petugas kaunter syarikat bas itu yang tidak memberitahu apa yang sebenarnya berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan