Theflowersellingboy

Ahad, 5 Januari 2014

Kisah saya hari in : "Kuat dengkur", kata isteri




Hari ini rasanya agak letih. Kesan dari senaman pagi dengan berjalan kaki membuat 100 pusingan di halaman rumah yang mengambil masa hampir satu jam. Bermula jam lapan pagi sehinggalah ke pukul sembilan.

Hari ini semangat saya untuk menghabiskan 100 pusingan seperti yang dilakukan pada senaman yang lepas, tercabar sekali. Mahu rasanya berhenti apabila memasuki pusingan ke enam puluh apabila saya merasa kurang selesa untuk bernafas. Asma menyerang, tapi tidaklah serious sangat. 

Hati saya berbelah bagi. Jika berhenti bermakna saya gagal mencapai matlamat yang telah ditetapkan iaitu 100 pusingan. Saya merasa malu pada diri sendiri kerana gagal mencapai matlamat yang mudah itu. Macam mana untuk berhadapan dengan cabaran yang lebih hebat dan rumit?  Lagipun 60 pusingan belum lagi menghasilkan peluh yang keluar berjijiran. Berpeluh juga, tapi tidak sampai membuatkan pakaian menjadi basah kuyup dan lencun.
 
Jika diteruskan, dikhuatiri, saya akan susah untuk bernafas. Bahaya juga. Tapi dalam poket seluar sukan saya telah sedia ada 'ventolin' iaitu ubat sedutan atau 'inhaler' yang boleh digunakan bagi melebarkan ruang pernafasan. Namun , saya tidak suka menggunakannya melainkan dalam keadaan terlalu serious , dimana terlalu susah untuk bernafas. 
 
Ventolin itu jika selalu digunakan, ianya boleh membuatkan tekak rasa sakit, kering, perit dan gigi akan menjadi ngilu (kesan penggunaan ubat itu, panas).
 
Jadi saya membuat keputusan untuk meneruskan senaman sehingga 100 pusingan. Saya tidak mahu tekak jadi kering dan sakit serta gigi jadi ngilu.
 
Habis saja 100 pusingan saya senyum puas. 'Kuat juga semangat aku', bisikan  hati saya merasa puas.
 
Berihat sekejap. Kemudian meneruskan kerja membuang rumput-rumput liar yang tumbuh dalam pasu bunga. Pukul 10 pagi naik ke rumah untuk sarapan pagi dan rutin makan ubat mengawal tekanan darah tinggi dan  ubat mencairkan darah.
 
Setelah sarapan, menyambung kerja membersihkan bahagian bawah rumah dari dapur ke ruang tamu dan sebuah bilik kecil. Kerja siap melampaui pukul 2 petang sehingga melewati waktu zohor. Terlalu penat terutama dibahagian pinggang.Jadi bahagian atas termasuk tangga dilupakan saja. Mungkin pada esok hari.

Makan tengah hari pada 2.30 petang, selepas solat zohor.
 
Badan terlalu letih. Penat sangat. Pinggang sakit. Berihat, duduk atas kerusi. Tutup mata........
 
''Kuat dengkur", isteri mengejutkan saya untuk solat Isaya'.
 
Begitulah kisah saya hari ini. Penat sangat.    
 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan