Theflowersellingboy

Selasa, 11 Februari 2014

Rumah Tiga Pintu

Secara amnya terdapat sebuah pintu masuk ke dalam sesebuah rumah. Tapi terdpat sebuah rumah yang pernah saya lawati mempunyai 3 pintu masuk. Tapi awas , kita tidak boleh masuk mengikut pintu yang kita suka. Setiap laluan masuk itu mempunyai maknanya yang tersendiri. 
 
Bagi tetamu yang baru dikenali, atau mereka yang disambut secara formal, akan dipersilakan untuk masuk ke ruang rumah melalui pintu pertama (dikira dari kanan ke kiri). Dan tetamu itu akan dipersilakan mengambil tempat diruang tamu, dan hanya boleh masuk ke ruang lain misalnya ruang makan, jika dijemput untuk berbuat demikian.
 
Pintu kedua pula ialah bagi kenalan dan sahabat handai serta saudara mara. Melalui laluan ini tetamu bebas untuk pergi diruang tamu atau ruang tonton tv .  dan ruang makan. Dan pintu ketiga pula ialah laluan langsung ke dapur. Pintu ini hanya untuk tuan rumah dan keluarga yang rapat saja.
 
Tuan rumah bersedia berdiri dipintu-pintu tertentu apabila ada tetamua yang datang. Sekiranya tetamu itu tetamu yang baru atau yang perlu diberi penghormatan maka tuan rumah telah sedia menunggu di pintu pertama. Tujuannya bagi mengelakkan tetamu itu menuju ke pintu kedua atau ketiga. 
 
Bagi keluarga yang rapat, tuan rumah hanya membuka pintu kedua sebagai laluan masuk. 
 
Begitulah pengalaman yang telah saya lalui tentang rumah tiga pintu masuk ini. Saya dapati juga ada tetamu bukan ahli keluarga yang cuba memasuki pintu kedua kerana menyangka itulah laluan masuk utama. Kemudian tetamu itu telah dipersilakan untuk menuju ke pintu yang pertama. Untuk makluman pintu kedua adalah paling dekat dengan kawasan halaman tempat meletak kereta. Sebab itu kebanyakan orang terus menuju ke pintu itu berbanding dengan pintu pertama yang agak jauh sedikit.
 
Begitulah seni binaan sebuah rumah yang pernah saya lawati. Pintu laluan masuk ke rumahpun dibeza-bezakan menurut tahap rapat dan keakraban antara tuan rumah dan tetamu.  Tapi yang pasti tuan rumah boleh masuk mana-mana pintu yang disukai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan