Theflowersellingboy

Rabu, 8 Januari 2014

Pada Pagi Ini Saya Amat Marah.







Adakah anda seorang yang penyabar? Adakah anda boleh sentiasa berada dalam tenang jika datang sesuatu yang yang boleh menyusahkan anda?

Jika anda seorang yang penyabar, syukur ahamdulillah, anda ada kekuatan diri. Sesungguhnya Allah menyukai ornag yang penyabar. Dan sudah tentu anda boleh boleh hidup dengan tenang walau macam mana tertekannya anda.

Tapi, saya tidak mempunyai kekuatan seperti itu. Bukan saya tidak diajar supaya bersabar, bukan saya tidak tahu bahawa sifat sabar itu adalah sifat yang terpuji. Saya tahu semua itu. 

Jadi kalau saya tahu kenapa pula saya tidak mengamalkan sifat itu?

Saya tidak mempunyai jawapan yang baik. Dan saya juga tidak mahu memberi jawapan dengan mengatakan bahawa saya ini hanya manusia biasa, manusia yang lemah. Jawapan seperti itu adalah jawapan mencari alasan diatas kegagalan saya untuk melakukan sesuatu yang benar dan wajar , sesuatu yang baik seperti bersifat sabar dan tenang.

Pagi ini saya cukup marah. Bukan bermakna hari lain saya tidak pernah marah. Tapi hari ini sangat marah.

Saya sangat marah kerana cucu saya yang belum masuk tiga tahun yang sedang dibawah jagaan bertaraf 'nursery' telah dimasukkan ke dalam kelas tadika, di bawah institusi yang sama. 

Ada banyak bezanya antara dua kategori penjagaan ini. Pertama, anak kecil itu (cucu saya) tidak perlu mandi dan makan pagi dirumah dirumah. Dia akan dimandikan dan bersarapan disekolah. Perkara ini amat membantu ibu yang bekerja kerana menjimatkan masa. Dan anak kecil itu tidak perlu bersejukan pada awal pagi. Itulah sebenarnya tugas sebuah nursery.

Tapi apabila masuk kategori tadika, anak itu (cucu saya), mesti dimandikan dirumah terlebih dahulu kerana pihak institusi tidak lagi menguruskan soal memandikan anak kecil itu. Pihak berkenaan juga (guru-guru) tidak lagi memberikan makan dari makanan yang dibekalkan oleh ibubapa kepada anak-anak kecil itu.

Kedua, tambahan bayaran yang melibatkan antara lain membeli uniform. Kategori 'nursery' tidak memerlukan uniform khas, boleh pakai apa saja pakaian.

Yang menjadi marah dan tidak sabar ialah pertukaran kategori ini tidak pula diberi tahu kepada ibubapa.

Ibubapa hanya diberitahu sewaktu hendak membuat bayaran bulanan. Antara yang diminta ialah bayaran pendaftaran memasuki kategori tadika dan bayaran tadika yang lain termasuk bayaran uniform.

Soalnya mengapa pihak berkenaan memasukkan dahulu cucu saya itu dalam kategori tadika sebelum berdaftar sebagai pelajar tadika? Kenapa ibubapa tidak diberitahu lebih awal akan keperluan untuk mendaftar memasuki peringkat tadika?

Soalan ini terlalu relevan kerana cucu saya itu belum berusia 3 tahun maka dia belum layak untuk diklasifikasikan sebagai pelajar tadika. Apa yang saya tahu anak-anak yang berumur 4 tahun keatas saja, sebelum memasuki sekolah rendah, dikategorikan sebagai pelajar tadika. Mungkin telah berlaku perubahan bagi merendahkan umur kepada tiga tahun.

Tapi saya masih boleh menerima cucu saya diklasifikasi sebagai pelajar tadika walaupun belum berusia tiga tahun. Tetapi memasukkan anak itu ke tadika tanpa memberitahu kedua ibubapa adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab.

Maka sebelum mendaftar kelas tadika cucu saya dimasukkan ke dalam kelas tadika. Maka dia dilayan seperti pelajar tadika. Makan pagi dari makanan yang dibekalkan oleh ibu bapa tidak lagi diuruskan oleh guru/pengasuh. Perkara ini diketahui apabila makanan yang dibekalkan tidak dimakan oleh cucu saya kerana apabila ditanya cucu saya memberitahu, 'teacher' tidak beri makan.  Berlaparlah cucu saya itu pada pagi hari itu.

Itulah yang membuat saya marah, terlalu marah. Pihak sekolah memohon maaf diatas keterlupaan memberitahu perkara tersebut. Tapi adalah tidak wajar memasukkan cucu saja itu ke dalam kelas tadika sebelum dianya didaftarkan untuk kelas itu dan wang pendaftaran dan bulanan masih lagi belum dibayar.

Saya nampak bahawa pihak berkenaan mahu mengelakkan tanggungjawab untuk menguruskan cucu saya seperti anak asuhan nursery dimana anak itu perlu dimandikan dan diberikan makan dari makanan yang dibekalkan oleh ibubapa. Pihak berkenaan mungkin berpendapat cucu saya yang akan berusia tiga tahun pada Mac ini , sudah boleh dimasukkan ke dalam kelas tadika, dan lantas segera dimasukkan ke dalam kelas berkenaan bagi mengurangkan kerja yang dibuat oleh guru/pengasuh.

Kalau begitulah alasannya, saya rasa layak untuk marah. Cuma saya percaya orang lain dan pihak sekolah akan meminta saya untuk bersabar. Ya, saya faham, saya wajar bersabar. Tapi pada pagi ini saya sangat marah.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan