Theflowersellingboy

Isnin, 26 Disember 2016

Kerajaan vs Pembangkang: Dimana Rakyat. Apa Jadi Pada Rakyat.




Setelah pembangkang mendakwa ada yang tidak kena dalam tadbirurus negara oleh kerajaan, mampukah pembangkang mentadbir urus negara dengan baik?

Mampukah kamu wahai pembangkang? Jangan syok sendiri saja!

Kerajaan dan mereka yang menyokong kerajaan, berhujah bahawa pembangkang tidak akan mampu membentuk sebuah kerajaan yang mantap. 

Pertama, pembangkang tidak ada pengalaman dalam mengurustadbir pada peringkat persekutuan. Pengalaman mengurustadbir satu dua negeri dalam beberapa penggal tidak boleh dijadikan ukuran kemampuan pembangkang dalam urustadbir negara. 

Kerajaan terus berhujah bagi memperkecilkan kemampuan pembangkang.

Tengok apa yang terjadi kepada Pulau Pinang?

Lihat apa yang terjadi kepada Kelantan?

Renongkan apa yang terjadi kepada Selangor?

Hujah itu boleh saja dipulangkan semula kepada BN dengan membuat soalan-soalan yang sama bagi negeri-negeri dibawah pentadbiran BN. 

Realiti menunjukkan  bahawa negeri-negeri dibawah BN juga, tidak menunjukkan kedudukan yang baik misalnya dari segi pertumbuhan ekonomi, kedudukan simpanan, beban hutang, air dan alam sekitar. Bahkan lebih teruk dari negeri-negeri dibawah pembangkang. Rujuk Laporan Tahunan Ketua Audit. 

Tetapi media arus perdana kawalan BN dan jentera propaganda BN yang meluas tidak boleh dinafikan telah berjaya mempengaruhi dan menyakinkan sebahagian rakyat untuk berpihak kepada BN terutamanya rakyat yang tidak mempunyai capaian internet atau tidak menggunakan saluran internet bagi mendapat maklumat.

Kedua, pembangkang bercakaran sama sendiri. Sebelum berjaya membentuk kerajaan, pembangkang berpecah kepada dua iaitu PH yang terdiri dari PKR, DAP dan Amanah disatu pihak dan Kuasa Ketiga terdiri dari PAS dan Parti Ikatan Bangsa, satu pihak yang lain.

Parti Bumiputera Bersatu yang baru ditubuhkan yang telah menyatakan untuk bekerjasama dengan PH, dan dalam masa yang sama masih mahu bekerjasama dengan PAS, tidak langsung membantu untuk memperkuatkan kerjasama parti pembangkang dalam melawan Kerajaan BN. PKR juga masih mengharapkan kerjasama dengan PAS tetapi PAS dengan jelas menolak kerjasama dengan mana-mana parti jika kerjasama itu melibatkan DAP dan Amanah.

Dalam masa yang sama , PAS menunjukkan kecenderungan yang mendalam  untuk bekerjasama dengan UMNO. Bahkan telah menyatakan dengan tegas mereka mempunyai kekuatan untuk bersendirian (tidak bersama dengan PH), dan akan bersetuju menubuhkan kerajaan campuran. Sudah tentu bukan dengan PH yang dianggotai oleh DAP dan Amanah, musuh ketat PAS.

Walaupun kata-kata politik itu boleh kekal dan boleh juga berubah tetapi kebarangkalian untuk PAS bersama Amanah dan DAP boleh diibaratkan seperti jarak diantara langit dan bumi.

Dengan yang demikian, jika tidak ada struktur organisasi politik yang jitu dan mantap, bagaimana pembangkang mampu berjaya dalam PRU 14 nanti?

Ini bermakna, walaupun bukti-bukti kepincangan dan ketempangan tadbirurus BN terlalu jelas dan tidak dapat disorokkan lagi, rasanya BN masih lagi boleh mengatasi pembangkang yang berpecah dalam PRU 14 nanti. Ertinya kejayaan BN pada PRU 14 nanti bukanlah disebabkan kekuatan dari segi mengurustadbir negara yang beramanah, tapi disebabkan pembangkang yang berpecah.

Namun begitu, BN tidak mungkin memperolehi semula suara 2/3 kerana MCA, MIC dan Gerakan termasuk parti-parti komponen di Sabah dan Sarawak dirasakan tidak akan mencapai kemenangan seperti dalam PRU 13. Kalah teruk dan merosot.

Oleh yang demikian,  ditakdirkan BN menang, kemungkinan besar PAS jika memenangi beberapa kerusi parlimen, dan jika dipelawa oleh UMNO untuk bekerjasama bagi menambahkan lagi kekuatan kerajaan, akan bersama dalam kerajaan selaras dengan yang dikehendaki oleh sebahagian dari pimpinan PAS.

Apapun, hanya rakyat sahaja yang ada kuasa untuk menentukan parti mana yang patut diberikan amanah untuk mengurus tadbir negara dengan baik demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.

Bukti-bukti yang ada menunjukkan BN telah gagal melakukannya. Diturunkan beberapa kes untuk dinilai oleh rakyat sebelum membuat undian pada PRU 14:

i) Skendal pembelian kapal selam perancis (scorpene) dan pembunuhan Altantuya.

ii) Skendal 1MDB yang melibatkan salahguna kuasa, hutang yang begitu besar (50 billion ringgit); penggunaan wang dari Dana Awam seperti Kumpulan Wang Pesara, Tabung Haji, Tabung Angkatan Tentera, KWSP yang melibatkan risiko kerugian dan kegagalam membuat bayaran balik; penggunaan surat hutang dan jaminan kerajaan yang menjadikan kerajaan mengambil tanggungjawab jika berlaku kegagalan membayar balik; melindungi maklumat yang diragukan dengan menggunakan OSA; dan pengubahan wang (money laundering), serta penyaluran wang yang tidak teratur.

iii) Hutang negara yang meningkat lebih RM700 billion yang terpaksa ditanggung oleh rakyat melalui kenaan GST, dan seterus menjadi beban hutang kepada generasi akan datang.

iv) Pelupusan/peenyusutan hak , ekuiti dan aset negara termasuk yang strategik seperti penjana kuasa letrik kepada syarikat kuasa asing seperti syarikat negeri China dan penambahan beban hutang dalam beberapa projek seperti keretapi pantai timur dan bandar malaysia.

v) GST, pemotongan subsidi seperti minyak dan gula yang menyebabkan kenaikan kos sara hidup yang membebankan rakyat.

iv) Penguasaan eksekutif ke atas bidang  kehakiman dan parlimen, dan pengaruh serta campurtangan dalam penguatkuasaan dan pendakwaan sehingga memberi kesan langsung kepada kemampun dan kebebasan bertindak agensi yang berkaitan. Oleh itu kes rasuah yang membabitkan pimpinan kerajaan kelihatan tidak dapat disempurnakan secara sepatutnya.  

Oleh itu bagi saya BN telah gagal dalam menjalankan urustadbir yang baik. 

Rakyat pula mengharapkan ada pihak yang mampu untuk mengambilalih tanggungjawab untuk memikul amanah demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.


Bolehkah pembangkang melakukannya?


Dimana sepatutnya rakyat mengambil posisi. Posisi  rakyat ini akan menentukaan untung nasib rakyat dalam menjalani kehidupan sama ada mahukan kehidupaan sepertiketika ini bereterusan atau satu kehidupan yang menjanjikan sesuatu yang baru. Dan yang baru itu mestilah lebih baik dari yang sekarang.


Apapun yang ditanggap terhadap pembangkang ketika ini, rakyat Malaysia mesti membuat perubahan. Rakyat tidak boleh lagi mengharapkan kepada BN lagi. Jadi rakyatlah yang boleh memperkuat dan menyatukan pembangkang agar lebih mantap dan kukuh dengan cara mengundi pembangkang yang mahu menggantikan BN dan bukan pembangkang yang mempunyai kira-kira untuk bersama dengan kerajaan walaupun pada PRU 14  masih bertindak sebagai pembangkang.


Cukup, cukuplah sudah rakyat dengan BN.


 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan