Theflowersellingboy

Jumaat, 30 Disember 2016

Aku Sudah Naik Tocang. Ada Aku Kesah. Aku Peduli Apa Dengan Kau..





Bicara hari ini adalah satu bicara yang rengan. Menutup tahun 2016, saya mahu tutup bicara tentang hal-hal yang rengan, yang ada unsur merepek. Saya mahu rileks. Dan membawa sama pembaca untuk rikeks. Tahun depan otak kita fresh.

Bacalah repekan saya:

Sekarang aku sudah naik tocang. Rambut aku berdiri tegak keras. Tak perlu pakai jel. Bergumpal dengan puak-puak yang suka melalak, buat bising, melolong tak berhenti-henti pun , rambut aku masih tegak keras, berdiri. 

Tocang aku semakin menyerlah, keras menegak, boleh menjadi keris terhunus, sedia menikam dan menyucuk siapa saja yang mahu mengganggu aku khususnya puak-puak yang suka buat bising, menabur fitnah.

Peduli apa dengan apa yang mereka kata. 

Katalah apa yang puak-puak tu mahu kata. Rasuah berbillion. kadang-kadang dia orang kata 2.6 billion. Tambah lagi, lebih dari 3 billion. Mereka tak konsisten.Itulah namanya fitnah. Puak suka bising tu kata, aku salah guna kuasa, tadbir urus yang semberono, tempang dan durjana, buat hutang berbillion. Negara boleh jadi bengkerap. 

Hahahahahaha......terbahak-bahak aku ketawa sehingga keluar kahak hijau. Itu respons terbaik untuk puak-puak bodoh lagi bangang. Bengong!

Ada aku kesah. Suka hati akulah nak buat apa saja. 

Rakyat yang beri aku kuasa. Maksud aku, aku dan kawanku berjaya mengumpul kerusi terbanyak. Majoriti undi tak main disini. Si bising tu tak faham konsep 'First Past The Post'. Siapa menang banyak kerusi dialah yang menang. Bukan menang banyak pengundi. Ada faham?

Kalau tak faham benda yang senang ini, jangan cuba-cuba nak jadi calun lawan aku dan geng. Buat malu saja. Macam mana nak jadi wakil rakyat. Macam mana nak tubuh kerajaan.

Mereka yang  beri aku kuasa, aku gunakanlah kuasa itu. Bodohlah aku kalau diberi kuasa, aku tak gunakan. Aku ni bukan macam kaki bising itu. Tak tahu guna kuasa. Itu fasal rakyat tak beri mereka kuasa. 

Agaknya kalau diberi kuasa, si kaki bising tu pening kepala. Tak tahu nak buat apa. Paling-paling yang dia orang boleh buat, beri subsisdi. Subsidi itu, subsidi ini. Belajar free. Hutang PTPTN boleh lupus tak perlu bayar. Tiada tol. Semua free. Abis macam mana nak dapat hasil?

Bila tak ada hasil, last last gantung diri. Hahahahahaha, bodohnya dia orang.

Sebab itu kena jadi genius macam aku dan geng. Kenakan GST,. Semua orang kena bayar. Tak kira yang buta, pekak, bisu, yang sakit, yang sihat, kaya , miskin, tua muda, anak kecil, orang muda.  Semua kena bayar.

Waemah anak dalam perut pun kena bayar. Takkan nak beri kecuali bila ibu mengidam nak makan pizza. Sebenarnya bukan ibunya yang nak makan. Anak dalam perut tu yang nak makan. Dia berilah signal pada ibunya supaya mengidam.

Yang dalam kubur kena bayar juga. Takkan kain kapan nak free. 

Aku tak kesah. Yang penting bayar GST. Yang penting aku mengamalkan pentadbiran yang adil. Adil untuk semua. Semua kena bayar. Dari yang dalam perut , yang hidup sehingga yang mati. Tiada kecuali. 

Bukankah Allah suka orang yang adil, kerajaan yang adil?

Yang penting juga, seperti kata salah seorang juakku bahawa GST ni boleh menurunkan harga. Apa rakyat tak suka ker?

Genius kan?

Aku tahu si bising tidak akan jawab. Dia orang malu tersipu-sipu, macam kerang busuk.

Biar sigenius ni jawab:

"Sudah tentu aku genius. Juak-juak aku mestilah genius. Dimanakah kuah kalau tak dicurahkan ke dalam nasi. Aku pemimpin, juakku ambil teladan. Ok!" 

Woiii puak-puak melalak, jangan melalak buat bisinglah. Nasib baik aku sanggup terima kuasa. Kalau kau orang yang diberi kuasa, satu benda pun kau tak mampu buat. Sebab kau orang cepat pening kepala.

So, dok diam sajalah. Biar aku yang buat kerja.

Ini satu lagi. Rakyat yang telah beri aku kuasa, fasal apa terpengaruh sangat dengan kaki bising tu. Kamu semua dah serah kuasa pada aku dan kawan-kawan ku. Fasal apa nak komplen. Rasuahlah. Salah guna kuasalah. Bagai-bagai.

Woooi , kamu tahu tak buruk siku. Tak baik buruk sik, tau. Dah beri minta balik. Tak amanah namanya. Kamu tidak boleh dipercayai jika buruk siku. Berdosa tau. 

Kamu tak takut masuk neraka?

Jangan dengar cakap si kaki bising tu. Mereka itu kaki fitnah. Kamu tau tak apa Tuhan kata tentang orang yang suka fitnah. Fitnah tu lebih buruk dan besar dosanya dari membunuh orang.

Aku pulak dikatakan terlibat dengan jenayah.

Kamu tak takut masuk neraka ker?

Aku cakap ni ada dasar yang kuat. Tak percaya tanya alim ulamak, misalnya mufti.

Contoh: Si kaki bising kata aku zalim. Sebab itu dia orang tu nak jatuhkan aku. Dia orang nak ambil kuasa. 

Apa kata alim ulamak muktabar? Aku hanya rujuk kata alim ulamak. Mereka lebih tahu hal dosa pahala, halal haram. 

"Haram jatuhkan pemimpin Islam walaupun zalim".

Tengok. Kau faham tak kata-kata diatas. Bukan aku kata. Alim ulamak yang kata. Ini soal hukum. Siapa lagi yang nak kau percaya.

Kau orang masih mahu percaya dengan kata-kata si bising yang mahu jatuhkan aku dan geng?

Kau orang sukakan yang haram? Jatuhkan aku dan geng sudah taraf haram. Bukan makruh. Tidak juga harus. Apatah lagi sunat.

Woiii yang haram tu jika kau lakukan ianya berdosa.

Sekali lagi aku nak tanya kau, kau tak takut masuk neraka ker?

Aku tidaklah salahkan kau orang. Aku salahkan sikaki bising tu yang telah menipu kau orang semua. Suka buat fitnah. Suka melaga-lagakan rakyat dengan aku dan geng.

Aku nak warning si kaki bising tu. Jangan buat fitnah. Buruk padahnya. Sungai Buluh masih kosong. Aku sumbatkan, baru menangis terlalak-lalak.

Tapi kalau buat fitnah lagi , aku tiada pilihan. Sg Buluh jawabnya.

Aku nak beritahu si kaki bising tu. Nak sekolahkan dia orang. Tapi ini bukan kali pertama. Banyak kali aku telah beri nasihat. Dia orang degil juga. Kesabaran aku ada hadnya.

Aku nak ingatkan dia orang. Rakyat mesti dengar baik-baik. Faham baik-baik. Bertenang, jangan emosi. Berfikiran waras. Dan percayalah apa yang aku dan geng aku cakap adalah semuanya benar, melainkan semuanya benar belaka. Aku dan geng sanggup bersumpah, menjunjung al-Quran.

Apa yang dia orang kata fasal:

(i) kecurangan dalam urusan kapal selam scorpene itu adalah fitnah. 

(ii) Rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan dalam 1MDB itu adalah juga fitnah. 

(iii) Kos MRT 1 yang terlalu tinggi itu, fitnah. 

(iv) Cadangan beli saham EHP sebanyak 37% tu dengan harga RM 2.236 billion (US 505.4 juta) yang didakwa sibising 3 kali tinggi dari harga purata sesaham EHP itu , memang finah.

(v) Felda rugi bersih pada tahun berakhir 2014 sebanyak RM 291 juta selepas merekodkan kerugian pada tempoh yang sama pada tahun 2013 sebanyak RM 684 juta adalah fitnah semata-mata.

(iv)  Felda tiada wang untuk beli saham 37% EHP dan membangunkan tanah Felda untuk faedah peneroka  tu adalah fitnah. 

Pendek kata apa yang keluar dari mulut sibising itu tentang aku dan geng adalah fitnah semata-mata.

Puak-puak bising itu, macam aku kata tidak genius. Tak kreatif terutamanya dalam hal-hal kewangan dan berniaga. Mereka tiada acumen, tidak ada financial creativity.  Mereka hanya ada kreativiti dalam haal fitnah memfinah.

Oleh itu seperti aku kata tadi bahawa kesabaranku ada hadnya. Aku beri last warning kepada sibising ni. Ingat sekarang tocang aku sudah naik tegak dan menegak. Tak kan layu terkulai walaupun dia orang ajak aku bergusti.

Orang yang dah naik tocang hanya ada satu ayat yang dia tahu: "Ada aku kesah".

Faham tak makna, "Ada aku kesah"?

Aku peduli apa dengan kau!
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan