Theflowersellingboy

Sabtu, 2 Mei 2015

PRU 13:BN Menang 70%? Belajarlah Dari 10 Budak Hitam




Menurut Speaker DUN Sabah seramai 13 juta rakyat yang layak mengundi pada PRU 13 yang lepas tidak keluar mengundi. Oleh itu katanya dakwaan PR menang 52% majoriti adalah tidak benar. Malah katanya PR dapat 30% dan BN 70%.

Mana datang 70% ni sedangkan fakta yang diterima umum BN dapat 47-48%?

Beliau membuat tafsiran statistik secara 'kreatif songsang' untuk memberi tahu rakyat bahawa sebenarnya BN dapat majoriti 70% dan PR 30% saja.

Macam mana caranya?

Beliau menggunakan imiginasi dalam alam fantasinya dan kepakaran dalam ilmu pukau memukau.

Bagi beliau 13 juta rakyat yang layak mengundi dan tidak keluar mengundi itu wajar dimasukkan dalam kiraan sebagai orang yang tidak mengundi PR, sebaliknya mengundi BN.

Lihat betapa kreatifnya dalam fantasi khayalan atau imiginasi sahabat kita ini. Manakan tidak, orang yang tidak keluar mengundi diambil kira mengundi, dan mengundi BN saja, lalu 13 juta orang itu adalah sebahagian dari jumlah pengundi yang mengundi BN, menjadikan BN dapat 70%.

Saya tahu anda yang bijaksana dan berpegang kepada fakta yang benar akan segera mahu ketawa dengan khayalan speaker Sabah itu. Saya percaya anda sudah mahu ketawa terbahak-bahak kerana tidak masuk dalam akal anda bahawa seorang bertaraf seperti beliau boleh berkhayal seperti itu.

Tapi, sabar dulu, anda jangan ketawa. Tahan deria ketawa anda. Sebab saya mahu sambung lagi.

Walaupun ianya tidak masuk akal, tapi bagi BN itulah cara yang diperlukan dan diamalkan. BN akan buat apa cara sekalipun, yang sah atau tidak sah, yang benar atau tidak benar , yang lurus ataupun putarbelit ASALKAN kemenangan dipihak BN, walaupun kemenangan dalam bentuk khayalan, dan bukan menurut hukum yang sebenarnya.

Itulah cara dan gaya BN. Macam manapun mesti menang atau buat jadi menang. Berkhayal pun sudah memadai.

Sekarang aktifkan deria ketawa anda.......kah kah kah kah kah.

13 juta rakyat jika keluar mengundi akan kesemuanya undi BN! Begitulah yang dipercayai oleh speaker Sabah itu dan mahu mengajak orang siuman yang lain turut sama berkhayal dan percaya.

Saya tidak pasti ilmu apa yang dipelajari oleh sahabat kita itu. Saya percaya bukan ilmu logik. 

Tetapi jika apa yang dia cakap boleh mempengaruhi SPR untuk bersetuju mengistiharkan bahawa BN menang 70% pada PRU 13 yang lepas maka saya mengesyakki SPR telah kena pukau. BN ada ilmu pukau, gamaknya.

Kalau begitu tidak keterlaluan dikatakan bahawa cara pentafsiran statistik oleh speaker itu adalah satu cara yang amat kreatif tapi dengan membawa sama unsur songsang.

Oleh itu PR jangan pula mengatakan bahawa 13 juta yang tidak mengundi itu, jika keluar mengundi akan menambahkan peratus undi yang diterima. PR jangan pula jadi macam BN.

Mungkin kesemua 13 juta itu mengundi BN. Mungkin majoriti yang mengundi BN. Begitu juga mungkin semua atau majoriti yang akan mengundi PR.

Kemungkinan mendapat undi itu adalah harapan saja.Tapi siapa dan parti mana yang mereka undi adalah hak mereka kecuali ada kaedah yang diluar dari peraturan dilakukan atau mereka itu dipukau untuk mengundi parti-parti tertentu.

Dengan demikan amat songsanglah jika ada yang mengatakan BN menang 70% dalam PRU 13.

Berhubung dengan cara kira mengira ini, saya teringat satu lagu yang diajar semasa kecil dulu. Saya tidak suka lagu ini kerana ianya memandang rendah orang berkulit hitam. Semua orang kulit hitam berakhir dengan kematian satu demi satu. Lagu itu ialah SEPULUH BUDAK HITAM.

Walaupun lagu itu saya tidak suka tapi pencipta lirik lagu itu adalah orang yang pandai buat kira-kira tidak seperti dalam hal cara BN membuat kira-kira bilangan yang mengundi dalam PRU 13.

Sepuluh budak hitam main atas jalan
Satu kena langgar tinggal sembilan

Sembilan budak hitam main atas papan
Satu sudah jatuh tinggal lagi lapan
.......dan seterusnya sehingga semua budak hitam mati.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan