Theflowersellingboy

Jumaat, 8 Mei 2015

Makna Dari Keputusan PRK Rompin dan Permatang Pauh




Tahniah kepada PAS dan PKR kerana menang dalam pilihanraya kecil. 

Walaupun PAS kalah tapi PAS mengatakan mereka menang kerana berjaya mengurangkan majoriti kemenangan UMNO/BN, dan meningkatkan bilangan pengundi berbanding PRU 13.

Bagi saya PKR dan PAS adalah kalah. Yang kalah teruk ialah PKR. Ini tidak bermakna PAS dan PKR tidak bekerja kuat untuk menang. Tidak juga PKR yang kalah teruk itu mengambil mudah dan terlalu yakin dengan kemenangan. 

Bagi saya ada tiga sebab utama PAS dan PKR kalah iaitu:

i) Bergeser sesama sendiri atas sebab yang dibuat sendiri dan tidak munasabah.

ii) Sebahagian besar rakyat masih tidak ambil peduli.

iii) Jentera UMNO/BN yang terlalu kuat.

Sebab (i): Walaupun mereka itu mahu juga dipanggil sebagai PR, dan kepimpinan sentiasa menyatakan bahawa mereka dalam ikatan kerjasama sebagai parti PR, dan UMNO/BN sebagai lawan, realitinya adalah tidak begitu.

Dalam masa berlawan dengan UMNO/BN, tergamak juga mereka menjadi senjata kepada UMNO/BN menyerang kawan sendiri. Maka berlakulah tindakan mengugut dan memboikot sesama kawan.  

Paling malang sekali alasan menyerang kawan itu hanya fasal isu HUDUD. PAS kata PKR menentang HUDUD walaupun PKR telah menyatakan bagi orang Islam HUDUD tidak boleh ditolak. Tetapi ianya tidak meredakan kemarahan PAS.

PAS nampaknya mempercayai bahawa UMNO menyokong Hudud. Tapi PAS tidak pula mengambil kira-kira kenyataan yang telah dibuat oleh kepimpinan utama UMNO yang dengan jelas menolak Hudud. 

Pendirian PM sendiri yang jelas menolak Hudud. Dan dalam hal pembentangan RUU mengenai hudud, PM  tidak membuat sebarang kenyataan mengenai pendirian UMNO/BN tentang hudud iaitu bersetuju atau sebaliknnya.

Tapi PAS yakin bahawa UMNO akan menyokong RUU yang berkaitan perlaksanaan hudud itu. Alasannya mesti bersangka baik.

Tapi kenapa dengan UMNO lawan kepada PAS dan PR, PAS boleh mengambil sikap bersangka baik. Mengapa tidak bersangka baik dengan PKR, kawan dalam PR.

Itulah yang dikatakan bergeser sesama sendiri atas sebab yang tidak munasabah. Paling malang sekali bergeser ketika menghadapi lawan yang sama.

Sebab (ii) iaitu rakyat yang tidak  ada kepedulian. Tidak ambil peduli tentang tadbir urus yang adil, beramanah dan berhemah dalam penggunaan sumber negara. 

Sebahagian besar rakyat Malaysia khususnya orang melayu adalah penganut emosi yang melampau atas nama bangsa, agama dan raja sehingga sanggup mengenepikan atau menutup mata atas perkara-perkara yang zalim, tidak adil dan salah guna dalam menguruskan negara.

Ini tidak bermakna mereka suka perkara-perkara seperti itu. Mereka juga tidak suka dan benci. Tetapi sekiranya berlaku salah laku misalnya perbuatan rasuah atau jenayah, dan jika pelaku itu dari kepimpinan melayu iaitu melayu yang berkuasa yang mereka percaya telah  membawa dan memberi sedikit sebanyak pembangunan dan bantuan, mereka masih lagi boleh menerima kepimpinan itu kerana melayu yang memimpin. 

Islam sentiasa digunakan dalam pengertian yang amat sempit sehingga memegang anjing dijadikan satu isu yang terlalu penting yang boleh menggoncang akidah. Bantuan dari agama lain dianggap sebagai satu kaedah yang halus bagi menukar agama orang melayu.

Hal-hal yang dinyatakan diatas, terlalu penting untuk dikutuk berbanding dengan perlakuan rasuah, pecah amanah dan salah urus tadbir negara.

Tapi amat malang sekali mereka ini tidak pula datang membantu bagi mengurangkan beban orang yang perlu bantuan. Tidak juga dari pihak berkuasa agama khususnya menfaatkan kutipan zakat.

Masih ingat atau tahukah tentang kes BMF, Perwaja, PKFZ dan baru-baru 1MDB dan Tabung Haji? Saya percaya ramai yang tahu dan ingat. Tapi kalau ada yang terlupa atau masih belum tahu rasanya adalah baik diberitahu.

Kesemua kes itu melibatkan salah guna kuasa dan pecah amanah. Negara dan rakyat kehilangan berbilion ringgit.

Tapi adakah ramai yang ambil kesah?

Saya mengatakan tidak ramai yang ambil kesah. Sebab itu kes-kes seperti ini diulang, bukan sekali bahkan sudah menjadi satu yang biasa tanpa ada perasaan bersalah dan malu. Jika ramai orang mengambil kesah, sudah lama kita menukar kerajaan.

Namun begitu jangan pula kita marah dan maki hamun kerajaan yang ada. Kerajaan yang ada ini adalah  pilihan kita. Marahkan pada diri sendiri.

Sebab (iii), jentera UMNO/BN yang terlalu kuat. Wangnya banyak,  jentera penggeraknya terkini dan meluas termasuk dari jabatan-jabatan dan institusi kerajaan. Macam langit dengan bumi jika dibandingkan dengan PAS dan PKR dua sahabat yang sentiasa bergaduh itu yang mendapat sokongan dan galakan dari UMNO/BN.

Jadi PAS tidaklah sebenarnya menang dalam kalah. PKR pula kalah teruk.

PAS dan PKR menyumbang kepada keputusan pilihanraya ini. Dan sikap rakyat yang tidak ambil peduli diatas segala kepincangan dalam urus tadbir negara adalah penyumbang yang paling besar.

Saya menyimpan keyakinan PKR akan berjaya mendapat tambahan pengundi yang besar kerana kes-kes kedurjanaan ini memang luas diperkatakan termasuk oleh ahli dan pemimpin UMNO sendiri. Tambah-tambah lagi dengan GST yang membebankan.

Adakah pengundi Rompin dan PP terdiri dari orang kaya? Dan dengan sebab itu boleh menghadapi GST dengan dada yang terbuka dan hati yang suka ria?

Kalau begitu mereka tidak layak terima BR1M kerana BR1M adalah hak orang miskin berpendapatan rendah saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan