Theflowersellingboy

Selasa, 6 Januari 2015

LOGIK: Banyak Orang, Tauke, dan Kerajaan bandingkan dengan LOGIK Bangau ohh Bangau.




'Harga minyak dunia turun tapi harga barang tidak turun'. Fasal apa, rungut 'banyak orang' (rakyat).

'Harga minyak tempatan naik sebab harga minyak di pasaran dunia naik'. Kata kerajaan beri alasan.

Logik. Kedua-duanya gunakan logik. 'Banyak orang' guna logik dan kerajaan pun guna logik. Boleh terima kedua-duanya.

Sebahagian besar 'banyak orang' percaya dan mengakui bahawa harga minyak boleh dan banyak mempengaruhi harga barang-barang dan perkhidmatan. Bila harga minyak naik, harga sayur, yang diangkut oleh lori untuk sampai ke pengguna, misalnya akan naik juga. Sebab, tauke lori tidak akan meresapkan kenaikan harga minyak itu, sebaliknya dipindahkan kepada pengguna. 

'Wa tak mahu lugi ooo', kata tauke lori itu. 'Meniaga mesti lapat untungggg  maa', tambah tauke itu.

Logik. Memang logik cakap tauke itu.

Tapi tunggu dulu. 'Banyak orang' mahu pengesahan: Kalau begitu bila harga minyak turun, harga barang mesti ikut turun, logik tak tauke?

'Oooo itu wa ta tak tau. Wa tau meniaga mesti lapat untung, lagi busat untung lagi baik maa', kata tauke yang muka selamba.

Tauke itu ikut logik orang berniaga. Siapa mahu rugi dalam berniaga? 

Tauke ini sebenarnya mempraktikkan hukum yang dianjurkan dalam tiori ekonomi kapitalis : Buat untung yang maksima (Maximise your profit).

Logik bukan? 

Sudah tentu logik. Sebab waktu harga minyak naik, tauke naikkan harga barang. Dia tidak rugi. Kemudian bila harga minyak turun, tauke tidak pula turun harga barang. Dia mahu kekal untung. 

Jika permintaan itu melebihi barang yang ada (demand exceeds supply), dia akan naikkan harga barang itu walaupun harga minyak sudah turun.

Tindakan tauke itu bersandarkan logik orang berniaga dan menurut tiori ekonomi juga :permintaan dan tawaran atau bekalan (demand and supply). Permintaan dan tawaran ini yang mengaturkan harga.

Logik? Sudah tentu logik dan benar. Contohnya dihadapan mata. Berapa harga nasi campur ketika banjir melanda sekarang ini? 

Ada berita mengatakan RM25.00, ada kata RM 23.00. Tidak mungkin palsu berita ini. Sebab SKMM dan polis tidak pergi menyiasat tidak seperti beberapa cerita palsu yang lain.

Harga yang terlampau tinggi (biasanya harga nasi campur dalam lingkungan 5 -10 ringgit bergantung kepada bahan-bahan yang dicampurnya, setengah tempat kurang dari itu) adalah kerana permintaan mengatasi bilangan nasi campur yang boleh dibekalkan/disediakan.

Logik, bukan? Sebab, siapa saja yang mampu menawarkan harga paling tinggi, dialah yang dapat. Ada masuk pembelian secara lelong? Kalau ada, sudah tentu boleh menerima logik ini.

Baik, terimalah logik tauke atau orang yang berniaga itu: bahawa orang berniaga mesti dapat untung. Yang paling baik dan dikatakan 'genius' dalam berniaga ialah maksimakan keuntungan.

Bagaimana pula logik kerajaan kita : Bahawa harga minyak tempatan bergantung kepada harga di pasaran dunia. Bila harga minyak pasaran dunia naik, harga minyak tempatan kenalah naik.

Ada logiknya dasar kerajaan itu.

Tapi kerajaan kata lagi: Malaysia tidak buat begitu kerana kerajaan amat prihatin akan kehidupan rakyat. Kerajaan tidak mahu membebankan rakyat. Sebab itu kerajaan beri subsidi minyak bagi merengankan beban rakyat, tapi kalau adapun kenaikan, ianya sedikit saja, tidak membebankan.

Tambah kerajaan itu lagi:  Namun begitu, subsidi minyak ini membebankan negara jika berterusan. Subsidi minyak mesti di rasionalisasikan (ada rakyat yang susah untuk menyebutnya, juga tak faham ) untuk menggambarkan kedudukan sebenar harga itu. Jadi subsidi minyak mesti dikurangkan secara berperingkat, dan seterusnya dihapuskan.

Maka kerajaan kurangkan subsidi minyak  dibawah skima rasionalisai subsidi. Harga minyak  RON 95 naik 30 sen saja seliter menjadikan 2.20 sen saja (sekarang rakyat baru faham apa itu rasionalisasi subsidi - harga naik rupernyer).

Sekarang harga minyak dunia sudah banyak kali turun. Maka 'banyak orang' mula bertanya: Harga minyak dunia turun, fasal apa kerajaan tak turun harga minyak tempatan? 

Kerajaan dengan selamba menjawab: Kerajaan telah setuju turun harga minyak. Kalau tak percaya pergi beli minyak.

Benar, kerajaan telah turun harga minyak. Kerajaan tidak cakap bohong.

Tapiii, 'banyak orang' itu garu kepala dan teringat sesuatu lalu bertanya lagi: Kenapa lambat turun sedangkan harga minyak dunia lama dah turun, banyak kali pula.

Kerajaan memang smart kerana di anggotai oleh orang-orang yang genius, high flyers dengan CGPA yang cemerlang dengan selamba menjawab: Kerajaan tidak mudah terburu-buru. Kita mesti melihat berbagai teknik dan mekanisma sebelum menurunkan harga supaya tidak ada mana-mana pihak akan keliru dan rugi. Yang penting, kerajaan telah bersetuju harga minyak diturunkan.

Dikalangan 'banyak orang' itu ada juga yang smart dan genius, segera bertanya: Maknanya kerajaan  buat untunglah kerana lambat menurunkan harga minyak. Apa jadi dengan keuntungan itu ('banyak orang' itu telah buat kira-kira rupanya, katanya kerajaan untung kurang lebih 600 juta).

'Banyak orang' itu bertanya lagi: Adakah kerajaan juga hendak berniaga? (soalan itu membawa maksud kerajaan nak buat untung atas kesusahan rakyat ke).

Kerajaan merasakan lebih baik soalan itu tidak diberi jawapan. Pengalaman 1MDB telah mematangkan kerajaan untuk bermuka selamba, biarkan saja. 

Bukankah Melayu (termasuklah bukan Melayu) mudah lupa? Kerajaan terlalu taksub dengan ungkapan ini. Percaya totok.

Tapi yang pasti saya tidak pernah lupa logik yang digunakan oleh setiap makhluk waktu mahu  melepaskan tanggungjawab masing-masing kepada makhluk yang lain.

Nak tahu dengarlah lagu: Bangau ohh Bangau. Masing-masing gunakan logik bagi melepaskan diri.



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan