Theflowersellingboy

Khamis, 15 Januari 2015

Malaysia Yang Kelakau




Kelakau? Ada yang tak faham apa itu kelakau. Itu hanya sebutan orang Melaka bagi perkataan standard kelakar.

Tapi sebutan kelakau ini membawa makna yang lebih dari kelakar, sekurang-kurangnya kepada orang Melaka. 
 
Ia ada unsur-unsur menggelikan hati, rasa terhibur, kebodohan, menghairankan, menakjubkan, dan hal yang bukan-bukan yang tidak masuk akal atau logik atau munasabah. 
 
Saya tidak tahu persamaan dalam bahasa Inggeris, mungkin 'funny dan clown', mendekati dengan kelakau ini.

Malaysia yang kelakau. 
 
Ertinya Malaysia yang sungguh menggelikan hati dan menghiburkan kerana ada berbagai hal dan cerita yang bukan saja menyentuh bahkan mengeletekkan hati sesiapa saja yang mendengar atau mengikuti cerita itu. 

Sebab ada unsur menghibur, bodoh, menghairankan, ajaib, tidak munasabah, diluar dari fikiran logik. Tapi ianya berlaku di Malaysia , ianya satu realiti.

Saya turunkan beberapa peristiwa dan cerita yang mengangkatkan Malaysia sebuah negara yang kelakau, selain Malaysia diidamkan menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi pada tahun 2020 nanti.

1. Raja Bomoh menawarkan perkhidmatan percuma untuk mengesan dimana beradanya MH370. Menurut raja bomoh, MH 370 itu masih berada di awang-awangan. 

Tapi sampai sekarang masih lagi belum jumpa. Masih diawang-awangan lah tu. Terhibur?
 
 2. Sirul, seorang dari dua yang didakwa membunuh Altantuya, tidak hadir di mahkamah semasa perbicaraan dijalankan.

Heran tak?  Sudah tentu menghairankan. Lebih hairan lagi beliau bebas untuk ke luar negara, dikhabarkan sekarang berada di Australia semenjak Oktober 2014. Sirul ni banyak wang ke? Atau sudah ada pekerjaan di Australia? Atau ada penaja? Sungguh menghairankan.

Ada berita menyatakan bahawa kerajaan Australia tidak akan menghantar balik Sirul ke Malaysia kerana Australia menentang hukuman bunuh, melainkan kerajaan berjanji tidak melaksanakan hukuman bunuh kepada Sirul.

Selamatlah Sirul nampak gayanya. Altantuya dan anak yang dikandungnya telahpun hancur berkecai.

 3. Anak muda perempuan malaysia berpeluk cium dengan penghibur k-pop dalam satu konsert baru-baru ini. Berdasarkan video , kelihatan ada anak muda itu yang malu-malu, dan ada yang semacam seronok melakukan perbuatan itu. 
 
Dan kedengaran riuh rendah penonton lain seolah-olah menyukai perbuatan itu, dan mungkin ini memberi ransangan kepada anak-anak muda bertudung itu melakukan aksi itu (saya tidak ambil sangat faktor bertudung ini. Jika yang tidak bertudung pun melakukannya, ianya amat mendukacitakan).

Sudah tentu ada remaja-remaja melayu yang turut bersama dalam konsert itu, atau remaja bukan melayu. Mereka begitu seronok sekali dengan perbuatan peluk cium itu. Tak ada perasaan ke? Bukankah perempuan itu adalah adik atau kakak atau saudara sebangsa, seagamayang perlu kita lindung/pertahankan maruah mereka. Adakah remaja melayu, remaja malaysia sudah jadi dayus?

Sekarang pihak berkuasa agama mahu ambil tindakan. Saya bersetuju, tapi tindakan itu biarlah yang boleh mengajak anak-anak perempuan kita itu merenung kembali serta menyesal akan perbuatan mereka itu.
 
Ada pihak mempersoalkan pihak berkuasa agama itu sebagai menjalankan kuatkuasa undang secara memilih. Orang besar-besar tidak pula diambil tindakan, mengapa?
 
Sebenarnya tentang double standard ini adalah satu standard yang diamalkan di Malaysia.
 
Cukup hanya tiga cerita diatas. Sebenarnya banyak. Apa macam Kelakau tak Malaysia?
 
Bagi saya ianya amat KELAKAU SEKALI.  MALAYSIA YANG KELAKAU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan