Theflowersellingboy

Khamis, 5 September 2019

Membina Perspektif Rukun Politik Yang Baru.



MUKADDIMAH

Perkembangan politik tanah air ketika ini, menurut penilaian saya, tidak banyak membantu kearah pembinanan sebuah peradaban bangsa, pembinaan sebuah negara bangsa yang bersatu padu, hidup aman damai berlatarbelakangkan kepelbagaian yang diikat dalam sebuah kontrak sosial.

Jangan silap. Saya tidak mengatakan kerajaan sekarang telah gagal dalam melaksanakan tanggungjawab setelah diberikan mandat untuk menerajui negara selepas PRU 14.

Tidak adil dan terlalu emosional jika dalam tempoh baru setahun lebih ditampok pemerintahan , kita memberi penilaian GAGAL kepada Kerajaan Pakatan Harapan (PH). 

Penilaian yang lebih adil ialah dengan memberi peluang kepada PH meneruskan  agenda membina dan membangunkan negara demi kemakmuran dan kesejahteraan rakyat. 

Ertinya semua pihak termasuk pembangkang wajar bersama-sama terlibat dalam meneruskan agenda membangunkan negara dengan bertindak sebagai pembangkang yang bertanggungjawab bagi menentukan kekayaan negara ditadbirurus dengan cekap, baik , adil tanpa salahguna, pembaziran, kebocoran, ketirisan  dan penyelewengan.

Peranan Pembangkang sebagai Semak, Imbang dan Sumbangsaran.

Semua pihak, kerajaan dan pembangkang mestilah mengelak dari membangkit dan menyemarakkan emosi kebencian antara agama dan kaum.

Ianya amat berbahaya sekali!

KONTRAK SOSIAL MEMBENTUK KEPELBAGAIAN. INI ADALAH HAKIKAT. REALITI YANG TIDAK PERLU DAN TIDAK BOLEH DINAFIKAN.

TAPI JANGAN LUPA KEPADA SEJARAH. BAHAWA PENDUDUK ASAL NEGARA KITA YANG DIKENAL SEBAGAI TANAH MELAYU ADALAH ORANG MELAYU. INI JUGA HAKIKAT YANG TIDAK PERLU ATAU BOLEH DINAFIKAN.

ERTINYA SEMUA PIHAK KENA TERIMA HAKIKAT BAHAWA PEMBENTUKAN NEGARA KITA ADALAH DIATAS PERSETUJUAN DUA KELOMPOK BANGSA IAITU ORANG MELAYU (PENDUDUK ASAL) DAN BUKAN MELAYU (ORANG MENDATANG) MENURUT TERMA DAN SYARAT SEPERTI YANG TERDAPAT DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN.

Ertinya selain dari Melayu adalah bukan orang asal. Mereka adalah orang yang datang ke Tanah Melayu  yang dibawa masuk dari negara lain seperti Cina dan India oleh penjajah sebagai pekerja dibeberapa sektor ekonomi demi kepentingan penjajah mengaut kekayaan negara ketika itu.

Fakta dihadapan mata adalah jelas. Mengapa perlu diungkitkan perkara yang telah dipersetujui bersama.

Dengan itu, ayuh kita mara ke hadapan...move on..., Kerajaan dan pembangkang tanpa mencari sebab dan alasan serta memilih jalan yang menyebabkan pembinaan negara bangsa menjadi tersekat dan bantut hanya semata mata bagi memuaskan nafsu politik masing masing dengan menggunakan emosi kaum dan agama menyemarakkan kebencian,

KERAJAAN ADA TANGGUNGJAWAB UNTUK MELAKSANAKAN JANJI.

PEMBANGKANG ADA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEMAK IMBANG DAN SUMBANGSARAN AGAR TADBIRURUS NEGARA BERADA PADA TREK YANG BETUL.

Usah sibuk sibuk berpolitik yang taksub kepada Rukun Politik:
1. Politik adalah seni serba boleh
2. Tidak ada kawan dan lawan yang berkekalan dalam politik
3.Matlamat menghalalkan cara.

Keluarlah dari kotak politik diatas.

...........bersambung........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan