Theflowersellingboy

Ahad, 22 September 2019

Malaysia Baru: Berikan Tumpuan Kepada Kos Sara HIdup dan Peluang Pekerjaan.




Malaysia Baru? 

PH menang PRU 14 Malaysia di popularkan sebagai era Malaysia Baru. Apa yang barunya?

Baru kerana menggantikan BN?

Selagi PH berperangai macam BN, era PH tidak layak dipanggil Malaysia baru. 

Rakyat menolak BN bukan kerana nama penggantinya PH. Rakyat tolak BN kerana kerosakan yang dilakukan oleh BN sementara PH menawarkan satu pakej urustadbir yang memberi keutamaan kepada kemakmuran negara dan kesejahteraan rakyat.

Apakah pakej urustadbir PH? 

Pada pengertian saya, pakej itu terangkum dalam Manifesto PH itu sendiri. Manifesto itu telah meyakinkan majoriti rakyat untuk memilih PH bagi menggantikan BN.

Dengan demikian jika manifesto itu tidak dilaksanakan apatah lagi dengan mengatakan Manifesto itu bukan al-Quran sebagai alasan untuk tidak menunaikan apa yang telah dijanjikan maka PH tiada bezanya dengan BN--menipu rakyat.

Itu bukan Malaysia Baru.

Diakui bahawa ada beberapa tindakan dan langkah-langkah positif telah diambil PH. Antaranya menghapuskan GST Pengistiharan harta wakil rakyat kepada SPRM dan hak bersuara dan kebebasan akhbar. 

Tetapi ketiadaan GST dan pengenalan SST setakat ini tidak membantu PH dalam mengurangkan kos sara hidup. Malahan kos sara hidup masih meningkat.

Pengistiharan harta wakil rakyat memang mendapat sokongan rakyat. Tetapi rakyat utamakan pekerjaan, gaji yang mencukupi untuk  menyara kehidupan. Bagaimana mahu hidup dengan gaji 1000 atau 1500 sebulan. Apatah lagi duduk dibandar. 

Selain dari menstabilkan harga minyak RON 95, tidak ada langkah-langkah lain yang boleh menceriakan kehidupan rakyat. Nilai matawang turun, memberikan kesan  kepada kuasa beli rakyat. 

"Bakul pasar semakin rengan!" Keluh rakyat.

Satu lagi pesan kepada PH: Jangan ghairah untuk menjual aset sebagai kaedah untuk membayar hutang yang terlalu besar yang dibuat oleh BN. 

Apakah dengan cara melupuskan aset negara yang bernilai tinggi merupakan jalan penyelesaian terbaik bagi membayar hutang negara? Tidak terfikirkah kesan jangka panjang kepada negara dan rakyat?

Kesan kepada anak cucu.

Apa yang perlu dipertimbangkan? Perubahan dari segi struktur. Itulah sebenarnya yang menepati hasrat sebuah reformasi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan