Theflowersellingboy

Jumaat, 13 Januari 2017

Tangkapan Rasuah: Sindir Menantu dan Pulas Telinga.





Perkembangan dalam negara ketika ini khususnya tentang beberapa tangkapan kes rasuah membuatkan saya teringat kepada 2 peribahasa Melayu:

i) Pukul anak sindir menantu, dan 

ii) Tak dapat tanduk telinga dipulas. 

(a) Adakah tangkapan itu bercirikan pukul anak sindir menantu?  

Walaupun sibapa itu tidak berkenan dengan perangai menantu yang tidak senonoh, tetapi atas sebab tertentu, misalnya tidak berani bersemuka dengan menantu maka anaknya yang tidak bersalah dimarahi. Mesejnya untuk memberitahu menantu itu bahawa bapa mertuaya tidak berkenan dengan perangainya.

Saya rasa tidak begitu. 

Tangkapan yang dilakukan adalah berdasarkan maklumat dan siasatan SPRM. Ada bukti yang cukup dan diyakini bahawa perlakuan rasuah telah dilakukan oleh seseorang.

Kalaupun tidak berani bersemuka dengan orang yang disyakki melakukan rasuah, atas sebab-sebab tertentu, mengapa pula perlu tangkap orang yang tidak bersalah. Tidak munasabah.

(b) Adakah tangkapan SPRM itu mempunyai ciri peribahasa tidak dapat tanduk, telinga dipulas?

Tanduk itu simbul kekuatan.  Boleh digunakan untuk mencederakan bagi melindungi diri. Sebaliknya, telinga itu lembek sahaja. Jika ditarik dan dipulas, tidak akan mampu digunakan sebagai senjata untuk melawan dan mencederakan pihak lawan.

Sama-sama kita fikirkan.
 




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan