Theflowersellingboy

Jumaat, 6 Januari 2017

Menyesal Dahulu Pendapatan, MenyesalKemudian Tidak Berguna.




Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya. 

Peribahasa Melayu ini, yang meminta seseorang untuk sentiasa memikir, beringat-ingat dan berhati-hati dalam membuat sesuatu keputusan atau tindakan  agar kesan buruk atau yang merugikan diri tidak menjadi sesalan pada masa hadapan.

Adakah peribahasa ini telah dilupakan kerana ketinggalan zaman atau tidak ada fungsinya lagi dalam kehidupan harian kita. Ertinya peribahasa ini sudah lapok yang tidak sesuai dengan perubahan masa?

Ya, ditinjau dari perkataan yang digunakan, mungkin bagi setengah orang ianya sudah lapok atau 'outdated'. Tidak canggih. 

Mungkin disebabkan tidak ada unsur budaya asing, misalnya tiada perkataan dari bahasa asing, bahasa Inggeris atau bahasa Arab contohnya, nilai peribahasa itu menjadi menyusut.

Ramai orang lebih memahami atau lebih selesa menggunakan perkataan 'regret' dari menyesal. 

"I regret doing that", adalah ungkapan yang lebih banyak kedengaran ketika ini walaupun membawa maksud yang sama. 
Apabila seseorang itu mengatakan 'regret doing that', orang itu menyatakan kekesalan kerana tidak memikirkan kesan buruk dan merugikan semasa melakukan perbuatan itu dahulu.

Dari segi maksud yang hendak disampaikan, apa beza dengan menyesal dahulu pendapatan , menyesal kemudian tiada guna? 
100% sama. Tiada beza. Cuma yang satu disusun menggunakan perkataan Melayu , yang satu dari perkataan Inggeris.

Peribahasa Melayu itu, jika kita mahu teliti dengan rapi dan adil, menjadikan masa sebagai pertimbangan dalam apa saja tindakan dan keputusan yang hendak diambil. 

Menyesal dahulu, tidak bermaksud penyesalan dibuat pada waktu yang lepas. Ianya adalah waktu semasa membuat sesuatu tindakan atau keputusan. 

Ianya bersifat semasa, mendahului akibat atau kesan buruk yang diramalkan akan berlaku pada masa depan.

Berhati-hati sebelum bertindak bagi mengelakkan yang buruk berlaku pada masa depan.

Oleh itu adakah peribahasa melayu ini dapat kita samakan dengan amaran dalam sebuah hadis dalam hal yang dipanggil 5 Perkara Sebelum 5 Perkara?

i) Sihat sebelum sakit
ii) Kaya sebelum miskin
iii) Lapang sebelum sibuk
iv) Muda sebelum tua
v) Hidup sebelum mati.

Saya tidak mahu mengatakan taraf peribahasa melayu itu sama dengan peringatan dalam sebuah hadith seperti dalam 5 perkara diatas. 

Namun pesan/maksud yang hendak dibawa oleh peribahasa melayu itu, tidak ada bezanya iaitu demi kebaikan kita pada masa depan. Pada ruang masa hadapan apabila kita tidak sihat atau sudah berusia, kita tidak akan menyesal

Jadi jika ini, atau peribahasa ini boleh disandarkan dengan ingatan 5 perkara sebelum 5 perkara itu, dari sebuah hadith, saya merasakan peribahasa melayu itu akan tempat dalam hati dan kehidupan orang melayu.
   
(Inspirasi dari khutbah Jumaat pada hari ini. Hebat juga orang Tua-tua kita dahulu).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan