Theflowersellingboy

Rabu, 11 Januari 2017

BN: Pengurus Buluh Kasap, Pangkal Hilang , Hujung Lesap.




Kerajaan Berniaga Buluh Kasap
Pangkal Hilang Hujung Lesap.


Bagi  saya kerajaan adalah satu entiti perniagaan walaupun ada pihak berhujah sebaliknya. Kerajaan  kaya dengan sumber dan banyak pengaruh dan kuasa. 

BN yang memenangi PRU 13, telah diberi amanah untuk mengurus kekayaan negara bagi pihak rakyat sebagai pemilik bersama kekayaan negara itu.

Sebagai entiti perniagaan, kerajaan BN mesti buat untung. Jika rugi , BN telah gagal dalam berniaga,

Adakah BN berjaya melakukannya?

Rekod kejayaan BN tidak boleh dinafikan. Rakyat telah menerima keuntungan.

Tapi rekod sekarang ini amat mendukacitakan. Perniagaan BN mengalami kerugian. Bukan sedikit. Terlampau besar ruginya.

Rakyat sekarang menangung rugi. Kos sara hidup terlalu membebankan. Nilai wang merosot. Kuasa beli tidak seperti dulu. Banyak keluar wang, dapat sedikit barang, rengan saja bakul yang dijenjet pulang.

Wang negara tidak cukup kerana terpaksa bayar hutang yang melambung tinggi ke paras yang menyenakkan. Sebab itu banyak peruntukan untuk perkhidmatan bagi kesejahteraan rakyat di kurangkan. Perkhidmatan kesihatan terjejas dari segi bekalan ubatan dan kerja-kerja makmal. Pembinaan hospital dan klinik juga terjejas.

Nilai pertukaran wang asing juga menyusut. Ini menyebabkan barangan dan perkhidmatan impot jadi mahal. 

Nilai pendapatan ekspot menurun walaupun volume ekspot mungkin bertambah. Oleh itu nilai pegangan matawang asing merosot.

Simpanan luar negara juga menyusut.

Ertinya kerajaan gagal dalam menjana faedah untuk kesejahteraan rakyat. Rakyat sepatutnya mendapat keuntungan dari penggunaan sumber kekayaan negara, sebaliknya hidup tertekan. 

Begitu juga perniagaan yang dijalankan oleh anak syarikat kerajaan seperti 1MDB dan Felda . Rugi dan bermasalah. Hutang semakin bertambah, berbillion-billion ringgit. Rakyat juga yang akan menanggung beban termasuk generasi akan datang.

BN yang menguruskan kekayaan negara kepunyaan rakyat itu, telah gagal dalam berurusniaga,  mesti ambil tanggungjawab. Berundur . Tidak perlu tunggu pilihanraya.

Rakyat pula mesti tolak BN dalam PRU 14, jika BN tidak mahu berundur.

Rakyat mesti tolak pengurus yang gagal. Pengurus buluh kasap, pangkal hilang , hujung lesap. 

Modal Hilang, Untung Tiada. Rugi Yang Dapat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan