Theflowersellingboy

Ahad, 24 Julai 2016

SAPAKAH NAMA DIA ITU




Hari ini aku pergi ke zoo

dulu emak aku panggil taman binatang

Macam macam binatang ada

Semuanya ada nama, bilang emakku

Tapi tak semua binatang itu aku tahu namanya

 

Mana lagi mahu pergi di hujung minggu

Rumah terbuka hari raya sudah rata aku ronda

Naik jemu, juadah hidangan yang itu-itu juga

Pilihan terbaik, aku fikir cari yang berbeza

Sudah tentu zoo pilihan betul dan kena

kerana aku berhadapan bukan lagi dengan manusia

 

Mata aku bukan main terpaku kepada yang satu

belang-belang hitam, kuning-kuningan warna anggota

ada empat kaki macam  kucing yang aku bela

bila aku dekati, dia menerkam garang lagak murka

tidak macam kucing aku yang suka menggeser dan manja

 

Siapa kah dia itu?

Sudah pasti dia bukan kucing namanya


Aku renung dan tenung lagi

Dia makan daging, ayam segala yang sama

sekali ngap, sekilo masuk bersahaja gayanya

Giginya, waduh amat tajam bila ku lihat dia menganga

menakutkan, tidak macam kucingku yang manja

 

Siapa kah dia itu?

Sudah pasti bukan kucing namanya

 

Dia ada misai

Kucingku pun ada misai

berat badan saja yang tak sama

 

Siapa kah dia itu

Apakah namanya

 

Dia dalam zoo, taman binatang kata emak aku

 Kucingku tinggal serumah menjadi temanku

Aku pasti bukan kucing namanya


Sipa dia itu

Siapa namanya

 

Rasa-rasa macam aku tahu

Siapa dia itu 

Apakah namanya.



 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan