Theflowersellingboy

Rabu, 13 Julai 2016

Aku Bukan Satu Emdibi




"Jangan jadi macam satu emdibi". Itulah ayat awal dalam satu emel yang aku terima.
 
Sebab, " Satu emdibi itu karektornya amat jelek sekali". Ayat berikutnya memberi tahu. 
 
Emel itu seterusnya memberitahu ada  5  karektor jelek tentang satu emdibi itu, iaitu:

i) miskin berlagak kaya
ii) berhutang sana sini dengan memakai kaedah gali lubang kambus lubang
iii) tidak amanah,  tulus dan telus.
iv) suka main sorok-sorok dan menyorok
v)  lepas tangan dan tidak ambil tanggungjawab
 
"Ianya merosakkan". Dua perkataan yang mengakhiri emel itu mengingatkan aku tentang kesan buruk jika aku jadi macam satu emdibi.

Aku bertanya siapakah gerangan satu emdibi ini? Benarkah begitu karektornya? Adakah ianya satu fitnah?

Tapi aku bukan satu emdibi. Aku adalah aku. Tanpa ingatan dari emel itu aku tidak memilih karektor seperti itu. Itu karektor membawa bala bukan membawa bahagia dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan