Theflowersellingboy

Ahad, 17 Julai 2016

Puji dan Keji adalah obsessi orang politik




Kasih dan benci mudah bertukar ganti. Hari ini memuji , esok boleh saja kata benci.
 
Siapakah gerangan yang mempunyai sifat seperti itu?
 
Sudah tentu bukan anda! Anda memberi jaminan. Tapi saya masih meragui jawapan anda selagi saya tidak tahu obsessi anda. 
 
Dan saya pula memberi jaminan. Sudah tentu sekali bukan saya. Sebab saya tidak obses tentang 'itu'.
 
Jadi siapakah gerangan yang yang tinggi memuji pada hari ini, dan esoknya nanti jangan anda terperanjat, puji bertukar menjadi benci, siap dengan kata-kata maki. 
 
Apabila anda 'Obses tentang itu', maknanya anda tidak berdiri dibumi nyata, anda tidak mahu berfikir secara rasional. Kebenaran dan dosa pahala tidak lagi mampu memimpin anda kerana nafsu sudah menjadi tuan, dan bermaharajalela.
 
Misalnya jika semalam apabila anda diberi peluang naik ke pentas dan berucap, saya percaya anda bermula dengan ucapan salam hormat dan terima kasih kepada pengerusi majlis. Mengucapkan salam kepada hadirin. Dan anda mengambil peluang terbaik untuk menyampaikan rasa kasih sayang yang tidak terhingga kepada tetamu yang diraikan yang sudi bersama-sama hadir dalam majlis anda.
 
Ucapan anda seperti ini,
 
"Yang Amat Berhormat Dato Seri/Tan Seri/Tun
yang amat saya dan kita semua kasihi dan sayangi".
 
............ dan sehingga habis ucapan anda, anda tetap memuji. 
 
Esok atau lusa atau pada esok yang terdekat, kasih sayang anda dan kasih sayang orang yang anda puji itu boleh saja bertukar bergantung dimana tempat anda dan orang itu berdiri. 
 
Jika orang yang anda puji itu duduk sebelah kiri, dan anda pula memilih untuk duduk di sebelah kanan kerana masing-masing mengatakan tempat bediri mereka lebih baik dan selamat maka bermulalah rasa benci, keji mengkeji dan maki memaki. Ranaplah segala puji memuji, putuslah kasih sayang yang semalamnya anda ucapkan dengan sambutan senyum dari orang yang dipuji.

Kerana apa?

Kerana anda dan orang itu adalah orang yang obses tentang 'itu'.

Anda ialah haiwan politik yang terlalu tinggi obsessinya. Anda adalah political animal yang tidak ada tolok banding tegarnya. Haiwan politik seperti ini tidak ada buku panduan yang tetap. Setia dan khianat tidak ada bezanya. Dosa dan pahala sama-sama jadi batu timbangan. 
 
Jadi jika anda salah seorang atau lebih sesuai dipanggil sebagai seekor haiwan politik seperti itu, anda amat susah untuk keluar dari melakukan puji/maki pada hari ini dan maki/puji pada esok harinya kepada orang yang berbeza tempat berdiri. 
 
Namun tidak semuanya begitu. Tetapi kekecualian adalah terlalu kecil dan susah untuk dicari. 

Baik. Mungkin ada diantara anda yang tidak bersetuju dengan pandangan ini. Itu hak anda.

Hanya saya mahu membawa perhatian anda kepada apa yang berlaku dalam politik negara kita. 

Saya mahu tanya orang politik:
 
i) mengapa memuji melambung Tun Mahathir pada satu ketika dulu. Dan setelah mahathir keluar parti, mengapa kata-kata pujian itu diganti dengan kata-kata keji dan maki hamun.
 
ii) begitu juga dengan orang yang keluar UMNO, mengapa maki hamun dan benci yang sebegitu memuncak pada Najib perdana menteri yang dulunya dipuji dan dicium tangan sehingga melekat gigi pada jari perdana menteri.
 
iii) sama juga kesahnya dengan Anwar sebelum dipenjarakan, semasa menjawat Timbalan Perdana Menteri: berbaris-baris dan memotong q untuk orang politik dapat melihat wajahnya saja kerana untuk bersalam tangan tidak semudah yang diidamkan, berjam jam lamanya sampai ada yang boleh pengsan. 
 
Setelah dipenjara, tiada kuasa, apa  gelaran yang diberikan kepada Anwar oleh orang politik yang sama, yang dulunya memuji memuncak tinggi setinggi gunung everest: Anwar manusia peliwat. Tidakkah panggilan liwat itu amat kejam sekali. Apatah lagi ianya satu mainan politik.
 
Cukup dengan 3 soalan diatas. Saya rasa soalan-soalan itu mampu memperkuatkan kepercayaan saya bahawa orang yang obses politik ini tidak  boleh dipercayai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan