Theflowersellingboy

Sabtu, 6 Jun 2015

DOKTOR TEMBUS




Sejenak rengankan otak. Lupakan perceraian DAP dan PAS, parti politik yang berkawan tapi lebih suka berkonfrantasi.
 
Tapi saya lupakan kisah politik hanya sejenak, cuma.
 
Saya mahu cerita fasal satu kerjaya. Kerjaya menjadi seorang doktor, kepakaran dalam bidang tembus menembus.
 
Syahdan maka berlakulah satu peristiwa di dalam sebuah rumah yang ramai orang percaya ada penunggu halus dari jenis makhluk selain manusia. 
 
Rumah itu  adalah sebuah banglo lama dua tingkat warisan peninggalan penjajah yang diperuntukkan kepada pegawai-pegawai tinggi penjajah ketika itu. 
 
Maka struktur binaannya sudah tentu mengambil mirip dan ciri-ciri negara asal penjajah- ada garaj, ada bahagian untuk pembantu rumah yang dulunya dipanggil sebagai amah, ada ruang makan famili, ada ruang menerima tetamu dan sebagainya termasuklah kawasan sekitar yang luas dijadikan taman hiasan.
 
Banglo itu terletak diatas bukit, disebuah kawasan yang juga mengambil bukit sebagai alamat surat menyurat. Beralamt No.8, satu angka yang amat digemari oleh masyarakat Cina.
 
Apakah peristiwa yang telah berlaku itu didala rumah itu yang membabitkan cerita kerjaya seorang doktor, berkepakaran dalam tembus menembus?
 
Ceritanya begini....
 
Pada suatu hari, disebelah petang, ketika semua ahli keluarga berkumpul -(ada emak, ada bapa dan ada anak-anak) dibahagian atas ruang rihat rumah berlakulah satu kemalangan kecil tapi menjadi signifiken kepada keluarga itu.
 
Seorang anak perempuan yang masih berusia kurang lebih 2 tahun sedang asyik bermain basikal sesuai dengan saiznya, tanpa mendapat pengawasan yang lebih tua, tiba-tiba menjerit kesakitan.
 
Mendengarkan jeritan kesakitan anak itu, masing-masing yang lebih tua yang terlalu fokus tentang hal lain, dengan serta merta mengalih pandangan mata mereka ke arah anak yang sedang mengaduh kesakitan itu. 
 
Maka kelihatanlah darah mengalir dari pipi sebelah kanan serta dari mulut anak itu. Setelah di periksa maka tahulah mereka bahawa punca berdarah itu adalah akibat dari tusukan benda tajam keatas pipi anak itu, menembusi pipi ke dalam mulut. Rupa-rupanya pemegang (handle) brek basikal itu yang tertusuk apabila basikal itu tidak dapat dikawal dan menimpa anak kecil itu.

Walaupun handle brek yang menusuk itu dapat di tarik keluar, tapi emak sikecil itu jadi panik. Sebab handle brek itu berkarat. Jadi dikuatiri akan memberi kesan yang lebih buruk.

Semua ahli keluarga susah hati, lalu bapa memutuskan untuk merujuk anak itu ke hospital. 

Pihak hospital menjahit pipi yang tertusuk itu dan memberi ubat. Anak itu tidak dimasukkan kedalam wad.

Dalam perjalanan balik bapa anak itu bertanya: 
 
Sakit lagi tak?
 
Tidak, jawab anak itu sambil menggeleng kepala.
 
Bapa anak itu tersenyum dan yang lain turut senang hati.
 
"Esok dah besar nak jadi apa"? Tanya bapa itu
 
Dengan pantas, tanpa pelat anak itu menjawab, "Nak jadi doktor tembus".

Itulah sedikit cerita tentang doktor tembus, bagi mengambil masa sejenak, menghilangkan serabut cerita politik.

Ini cerita benar. Anak yang nak jadi doktor tembus pun sudah berjaya dengan cita-citanya jadi seorang doktor. Tapi bukan doktor dalam kepakaran tembus. Masih lagi menunggu untuk dipanggil menjalani housemanshipnya.
 
Persoalan yang timbul sehingga hari ini: Adakah anak itu ditolak oleh makhluk halus? 

Sebenarnya jawapan telah lama diketahui iaitu, bukan kerja makhluk halus. Ianya disebabkan yang situa tidak beri fokus kepada anak kecil yang asyik bermain basikal itu.

Inilah anak yang mahu jadi Doktor Tembus. Akhirnya tercapai juga jadi doktor. Tahniah.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan