Theflowersellingboy

Isnin, 17 Mac 2014

PRK N25 Kajang: PR jelas menang tapi BN boleh juga dakwa menang walaupun kalah.




Lima hari lagi, pengundi Kajang akan keluar mengundi bagi kali kedua dalam tempoh hampir setahun selepas PRU 13. Pada 23 Mac 2014, kita harap semua pengundi N25 Kajang akan keluar mengundi. Gunakan hak mengundi anda bagi memilih wakil rakyat anda, sudah tentu wakil dan parti yang anda yakin boleh memberi menfaat kepada anda. 
 
Pilih PR atau BN. Pilih atau pangkah satu saja. Jangan pangkah kedua-duanya atau tidak pangkah kedua-duanya. Anda yang rugi jika berbuat begitu kerana undi anda dikira rosak.

Siapa saya, hendak mengajar pengundi Kajang tentang perkara asas seperti itu. Pengundi Kajang bukan sebarangan. Mereka bijak , sebab itu majoriti mereka dulu telah membuat pilihan mengundi PR pada PRU 13 yang lepas. 
 
Ya, mereka bijak. Tapi ada juga mereka yang terlanjur.
 
Dengan itu , saya cuma hendak menyampaikan sedikit pesanan kepada mereka yang telah terlanjur dulu. Terlanjur undi BN. Terlanjur, ertinya satu tindakan tidak sengaja. Tidak mengapa. Yang lepas jangan dikesalkan. Jadikan ia sebagai pengajaran yang berguna. 
 
Sayapun pernah terlanjur, dulu. Bukan sekali, tapi banyak kali. Tak jeran-jeran, BN juga pilihan saya. Tapi tidak dalam beberapa pilihanraya yang lepas. Sebab, BN terutama UMNO ni terlalu angkuh, sombong dan besar diri serta besar kepala (atau kepala besar, pilihlah yang mana satu anda suka. Sifat yang sama maknanya dengan zalim dan jahat). Sifat-sifat itu meresapi, menjiwai, merasuki, menggilai  dan menaungi orang-orang UMNO (jangan silap menyamakan UMNO itu dengan Melayu) dari peringkat ahli yang paling bawah, tanpa jawatan kerajaan sehingga ke peringkat paling atas yang berjawatan politik, apatah lagi yang ada jawatan kerajaan.
 
Mahu satu contoh?
 
Seorang ahli UMNO, katakan ahli JKKK atau pengerusi JKKK, boleh menukarkan Ketua Jabatan bagi sesuatu agensi atau mana-mana pegawai yang tidak disukainya hanya dengan mengadu kepada Menteri/Ketua Menteri/Menteri Besar. Misalnya jika Ketua Jabatan atau pegawai berkenaan mengambil tindakan disiplin keatas ahli UMNO yang juga penjawat awam kerana tidak datang bekerja/lambat masuk pejabat kerana terlibat dalam kerja-kerja politik; atau sebutharga/tender yang dimasuki oleh ahli UMNO itu tidak mendapat pertimbangan.
 
Kalau pun ketua jabatan/pegawai berkenaan tidak ditukar, paling kurang akan diherdik dan diberi amaran keras. Antara ayat-ayat yang biasa digunakan ialah: i) Kamu penyokong pembangkang; ii) Kau siapa?
 
Itu satu cerita saja. 
 
Mengapa jadi begitu? 
 
Sebab mereka sudah diresapi, dijiwai, dan dirasuki oleh sifat sombong, angkuh dan besar diri. Mereka sudah menggilai sifat-sifat itu sehingga kewarasan dan belas ikhsan hilang dari pertimbangan.  Majoriti, begitulah sifat mereka. Tapi tidak semuanya begitu. Ada yang baik dan ikhlas membantu dan saling hormat menghormati.
 
Mahu bukti lagi?
 
Cukup. Saya mahu meneruskan bicara tentang PRK Kajang dan mahu mengajak sama, mereka yang terlanjur dulu supaya berubah memberi undi kepada calun PR. Dan kepada yang dulunya telah mengundi PR, tetapkan iman terus mengundi PR walaupun disogokkan dengan berbagai keenakan dan ditunjukkan dengan berbagai kemesraan -anak kecil yang kotor akan dikendung dan dicium, orang tua yang berkudis, menanah akan dirapati, bersalaman dan tangan dicium. Itu semua adalah lakunan pilihanraya.
 
Mungkin mereka yang terlanjur itu, seperti yang terjadi kepada saya dulu masih yakin akan nilai-nilai baik yang hendak dibawa dan diperjuangkan oleh UMNO.- berjuang demi bangsa, agama dan negara.
 
Sebenarnya, ianya tidak lagi begitu. Slogannya masih ada dan sentiasa berkumandang diteriak dan dijeritkan disana sini. Terpampang ditulis di kain-kain pemidang , merentangi jalan-jalan kampong dan terpacak dipaparkan sebagai iklan dilebuh-lebuhraya. Saiznya juga besar. 
 
Ianya tidak ada semangat apatah lagi memberi makna yang diperjuangkan.  Habis kesemuanya luntur, hancur musnah. 
 
Namun begitu masih lagi terdapat orang UMNO termasuk sebahagian orang Melayu yang lain berterusan yakin dan percaya dengan slogan perjuangan itu walaupun sebahagian besar dari mereka tidak mendapat faedah yang sewajarnya. Mereka miskin dan hidup susah, dari jenerasi ke jenerasi dibawah pemerintahan  UMNO/Perikatan/BN semenjak merdeka. 
 
Oleh itu, pengundi Kajang yang telah terlanjur mengundi BN pada pilihanraya yang lepas, usahlah lagi melakukan keterlanjuran itu pada PRK ini. Sudah terlalu lama kamu tertipu dengan mainan dan sogokan BN.
 
Apa buktinya?
 
BN adalah pemungkir janji yang konsisten. Peribahasa Melayu kata macam lidah biawak, bercabang. Lidah yang bercabang itu digunakan secara effisyen sekali untuk memangsakan siapa saja. 
 
Apa janji mereka dalam kempen PRU 13. Harga tak naik. Tol akan diturunkan berperingkat. BR1M sebanyak 1200.

Cukup tiga contoh diatas.

Harga gula naik. Harga minyak naik. Harga letrik naik. Tambang bas, LRT dan berbagai pengangkutan naik. 

Tol mahu dinaikkan. Tapi kuasa rakyat yang banyak menentang kenaikan tol maka ianya ditangguhkan.

BR1M janji 1200 hanya dapat 500/650.
 
Namun tidak semua janji, BN mungkir. Janji mesti  ditepati. Apa dia?

BN berjanji akan melaksanakan GST, satu cukai yang dikenakan keatas semua barang dan perkhidmatan pada kadar 6%. BN juga berjanji memotong subsidi keatas beberapa barang/bahan seperti minyak dan gula dibawah skim yang dipanggil rasionalisasi subsidi.

Janji ditepati. BN akan melaksanakan GST pada April 2015. Maka semua orang akan kena bayar, tidak kira miskin atau kaya. Semua barang dan perkhidmatan kena cukai melainkan beberapa barang yang termasuk dalam senarai yang dikecualikan. Maknanya semua orang bayar cukai walaupun ornag berpendapatan rendah dan mskin.

GST ini akan menaikkan lagi harga barang dan perkhidmatan. Kalau duduk di Kajang bergaji 1,000 sebulan, dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan ketika ini, apatah lagi apabila GST berkuatkuasa pada April 2015, ianya terlalu membebankan. 
 
Tapi pengundi Kajang semuanya bergaji 1000 sebulan ke? Saya rasa ramai yang berpendapatan kurang dari itu. Ada yang dapat 500 sebulan saja. Sudah tentu ianya menyiksakan. Tambah-tambah mempunyai keluarga yang besar.

BR1M 500/650 sekali dapat itu boleh merengankan beban hidup ke?

Harga gula naik memberi kesan kepada harga barang dan bahan yang lain. Harga minuman yang pakai gula tentu naik. Harga kuih muih yang pakai gula tentu naik. Atau ada cadangan supaya semua kuih tak pakai gula?

Kesan kenaikan minyak lagi meluas. Apa saja yang menggunakan minyak akan memberi kesan kepada kenaikan kos sara hidup. Kos pengangkutan akan naik. Ianya berantai dengan kos barang yang diangkut. Misalnya kalau angkut beras, harga beras akan naik. Beri satu contoh yang membuktikan sebaliknya. 

Sama juga dengan tarif letrik. Naiktarif letrik akan membuatkan barang dan perkhidmatan yang menggunakan kuasa letrik akan naik.
 
Seksa kita dibuatnya. Tapi seksa ini akan berterusan jika BN terus diberi kemenangan dalam PRK Kajang ini. Mereka akan bertambah sombong dan angkuh. Mereka akan kata: Rakyat sokong mereka, maknanya hidup rakyat tak susah. Kos sara hidup tidaklah menyusahkan rakyat.

Ada dua janji BN. Satu bagi menyenangkan rakyat. Janji ini dimungkiri.
 
Satu lagi menyusahkan rakyat seperti pemotongan subsidi minyak dan gula dan pengenaan cukai baru GST. Janji ini ditepati.
 
Lihat bagaimana mereka membuli rakyat. Mereka memperbodohkan rakyat.  Mereka mempermainkan rakyat. Kata mereka kalau harga ayam naik, jangan makan ayam. Kalau harga tol naik, jangan guna jalan bertol. Kalau tak suka duduk di Malaysia sebab barang naik, pindah tempat lain.

Bukan itu saja, mereka buat lawak paling anih untuk mengeletek dan menghibur hati rakyat dalam kes harga kangkong dan harga seekor ayam satu ringgit. Memanglah rakyat ketawa dengan lawak itu. Lalu mereka ingat rakyat suka, sedangkan rakyat mentertawakan mereka kerana tidak percaya lawak seperti itu datang dari mereka.
 
Sebab itu mereka tidak rasa bersalah dan malu diri apabila meminta dipuji kerana harga kangkong turun. Adakah itu khidmat atau kerja terbaik BN kepada rakyat?

Tentang harga ayam seekor satu ringgit, lagi menggelikan hati. 

Memanglah boleh berlaku seperti itu, seekor ayam satu ringgit. Tengok saja siapa pembelinya. Beri percumapun penjual itu rasa bangga dan seronok.
 
Macam mana orang Kajang? Nilai baik-baik akan tindak tanduk dan perlakuan mereka yang mewakili BN ini. Kita bukan cakap fasal personaliti. Kita cakap fasal budaya yang dianuti oleh personaliti itu dan sistem yang memanjangkan budaya itu.

Budaya apa? 
 
Membuli, memperbodohkan, mempermainkan dan memungkiri janji bagi menyenangkan rakyat.

Apa sistemnya? 
 
Sistem yang melangsungkan segala kebejatan, kejahatan dan kedurjanaan. Mementingkan golongan dan puak, memperkayakan diri dan puak dengan melakukan monopoli , mencampuri dan mempengaruhi berbagai institusi bagi kepentingan diri dan parti, dan mencemari perlaksanaan konsep pengasingan kuasa, dan melakukan urus tadbir tidak telus , boros, rasuah dan menyalah guna kuasa.
 
Beri satu bukti?
 
Hutang negara yang terlalu tinggi, 540 billion lebih. Sebenarnya lebih dari itu jika kita perincikan dengan mengambil beberapa tanggungan.
 
Siapa yang dapat faedah besar dari hutang yang amat besar itu?
 
Mereka yang memerintah dan puak-puak yang akrab dan berdekatan. 
 
Siapa nak bayar? 
 
Kita rakyatlah yang kena bayar.
 
Ohhhhhhhh. 
 
Macam mana nak bayar?

Kenakan cukai, sebab itu GST mahu mari. 

Ohhhhhhhhhhhhhhhhh...........
 
Kalau begitu kami pengundi Kajang yang terlanjur dulu akan berubah. Kami akan undi PR.

Itulah semangat yang kita kehendaki pada PRK Kajang ini. 

Jadi semua yang terlanjur mesti undi PR. Yang dulu undi PR, tetap undi PR. Baru boleh kata menang. Sebab kalau BN dapat satu undi yang boleh mengurangkan majoriti yang dimenangi PR pada PRU lepas , BN akan mendakwa mereka juga menang walaupun kalah.

Pengundi Kajang! Selamat mengundi. Anda ada pilihan. Tapi hanya satu pilihan. Undi PR yang diwakili oleh ahli PKR. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan