Theflowersellingboy

Khamis, 13 Mac 2014

Malaysia Extraordinary (Mex)




Malaysia Extraordinary?

Saya mengambil satu butiran dalam kunci kira-kira (balance sheet) yang dipanggil sebagai- extraordinary item. Butiran ini jarang ada dalam keadaan biasa, tetapi jika ada, ianya satu butiran yang membangkitkan pertanyaan kerana ianya luar biasa. Oleh itu satu nota penerangan disertakan bersama bagi  menjelaskan keadaan yang menyebabkan berlaku satu keadaan yang tidak seperti biasa.

Baru-baru ini ada beberapa peristiwa yang berlaku di Malaysia yang saya anggap sebagai 'extraordinary' -yang menimbulkan berbagai reaksi dari orang ramai, dari dalam dan luar Malaysia, yang ingin tahu, yang kehairanan, yang tidak dijangka, yang misteri, yang  tidak percaya dan yang amat melucukan.
Apa itu Mex?

Saya anggap i) Langkah Kajang (LK), ii) Hukum Liwat 11 Anwar Ibrahim (L 11), iii) Kehilangan pesawat MAS MH 370 (MH 370), iv) Penggunaan Ahli Nujum (Bomoh) dalam mengesan MH 370 yang hilang (AN), v) Harga RM1 bagi seekor ayam (RM1a) sebagai Malaysia Extraordinary (Mex).

Langkah Kajang

Tak semena-mena, tak pasal-pasal PKR (PR) yang menang dengan majoriti yang besar pada PRU 13 di DUN berkenaan telah meminta ahli DUN yang menang itu meletakkan jawatan. 

PR kata ini adalah langkah politik yang strategik dalam rangka matlamat mereka untuk menawan Putra Jaya. Secara simbolik, Kajang adalah sebagai pintu laluan ke Putra Jaya kerana ianya bersempadan diantara satu dengan lain.

BN dan mereka yang tidak bersetuju dengan LK itu , dengan bingkas mengatakan ianya membazirkan wang rakyat kerana pilihanraya memerlukan perbelanjaan.

Masing-masing berhujah dan rakyat melihat dan mendengar. Dan masing-masing yakin akan menang. Pengundi Kajang akan membuat keputusan.

PR sebok mengadakan banyak perjumpaan dan ceramah menerangkan mengapa LK ini amat perlu. Mengapa pula ketuanya Anwar Ibrahim perlu menjadi calun. Mereka yakin, Anwar akan dapat meningkatkan lagi kekuatan yang sedia ada, khususnya kekuatan politik, sebagai tambahan kepada kekuatan pengurusan kewangan yang terbukti baik. 

Dengan cara ini Selangor akan dapat diuruskan dengan lebih maju dan rakyat menikmati hasilnya, lalu akan dijadikan model bagi menyakinkan rakyat untuk memberi sokongan dalam PRU akan datang bagi menguasai Putra Jaya.  

BN sambil mencemuh LK, menyatakan akan tetap meletakkan calun untuk bertanding walaupu mereka kata LK itu membazir. Logiknya , BN sepatutnya tidak bertanding bagi mengelakkan pilihanraya agar tiada pembaziran wang . Tapi bertanding juga dan mereka yakin boleh membuat kejutan. Mereka tidak gentar dengan Anwar Ibrahim kerana Anwar Ibrahim ada kes moral yang masih belum diputuskan mahkamah. 

BN akan kempen bermodalkan moral Anwar sebagai peliwat!
Macam mana? Pelik tak? Berkempen gunakan modal yang sama selama berbelas tahun. Tapi Anwar menang juga. 

Fokus BN dalam kempen pilihanraya ialah menyerang Anwar yang dikatakan tidak bermoral, seorang peliwat. Memberi bantuan wang (BR1M), meluluskan berbagai projek segera, dan membuat berbagai janji jika menang.

Kempen PR pula menyangkut paut tentang pengurusan negara - dari segi ekonominya, tadbir urus yang telus, memerangi rasuah dan salahguna kuasa dan kebajikan kepada rakyat.

Tapi dalam LK ini, yang diikuti dengan PRK, BN nampaknya diasak oleh PR dan rakyat kerana ada janji-janji dalam PRU 13 yang dimungkiri. Harga barang tetap naik, harga tol tidak turun dan harga gula naik.

Jadi BN tidak akan boleh menang malah akan hilang banyak pengundi berbanding dengan PRU 13.

Tambahan pula Anwar yang jadfi calun. 

Jadi, bagi BN, menang itu sudah mencukupi kalau dapat mengurangkan majoriti yang diperolehi olah PR pada PRU yang lepas. Boleh menaikkan semangat untuk PRU yang akan datang.

Tapi masalahnya Anwar yang jadi calun. Kalau Anwar menang, sudah tentu dengan majoriti yang lebih baik, dan ada kemungkinan calaun BN akan hilang wang taruhan, Anwar akan menguasai politik Selangor. Ini amat merisaukan BN, bahaya kepada nyawa BN khususnya UMNO . Anwar mesti dihapuskan.

Anwar mesti dihapuskan. Bukan dalam gelanggang PRK. Ianya tidak mungkin, probalilitinya 0. Jadi BN wajib teroka gelanggang yang sesuai dan terjamin untuk melakukan kemusnahan terhadap Anwar dan PR.

Apa kah nama gelanggang itu? 

Anda yang boleh berfikir akan dapat dengan mudah membuat tekaan. Ingat apa kata BN. Modal kempen mereka ialah tentang moral Anwar yang dituduh sebagai peliwat masih lagi belum diputuskan. Ini peluang terbaik.

Anwar pun didapati bersalah. Maka tiadalah peluang untuk bertanding.

PR beri respon. Walaupun Anwar tidak layak bertanding, mereka ada calun lain. 

Bagi BN, ianya satu kejayaan. Bukan mereka percaya boleh menang dengan calun pengganti Anwar tetapi mereka meletakkan sedikit harapan agar majoriti PR dapat dikurangkan. Itu sudah cukup untuk mengistiharkan mereka menang. Kata mereka da rakyat yang menentang dulu sudah berbalik kepada pangkuan BN.  

Siapa hebat? PR yang memulakan LK atau BN yang pilih gelanggang.

Sesungguhnya Malaysia luar biasa, Malaysia boleh -Malaysia Extraordinary. 

Bersambong bagi Mex seterusnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan