Theflowersellingboy

Rabu, 19 Mac 2014

BERNAS keluar bursa: Anwar gesa Parlimen bela pesawah







Dengar dengan tenang, fikir dengan tenang, jangan emosi mempengaruhi fikiran anda. Setelah habis melihat video ini dan mendengar satu persatu yang diperkatakan oleh orang yang sentiasa didakwa dengan berbagai peristiwa, kejadian dan perlakuan 'jahat, hina, keji' ini, dan dengar juga apa jawapan speaker Parlimen keatas apa yang diperjuangkan oleh orang yang dikatakan hina , jahat dan keji itu. Dan adakah anda mendengar suara dari wakil rakyat BN khususnya UMNO yang bersuara memperjuangkan pesawah miskin yang majoritinya orang Melayu.

Ade?

Sudah tentu jawapannya tiada ade. 

Saya sendiri tidak mendengarnya atau telinga saya langsung tidak dapat mengesannya. Untuk makluman, Alhamdulillah , saya diberi oleh Allah pendengaran yang baik semenjak lahir sehingga sekarang ini.

Anda merasa hairan dengan sikap ahli dewan rakyat UMNO/BN itu?

Sudah tentu anda hairan dan merasa pelik. Anda tidak percaya dan mengatakan tidak masuk akal. Mustahil mereka tidak mahu bersuara bagi memperjuangkan kepentingan pesawah yang miskin , apatah lagi majoriti pesawah adalah orang Melayu. Mana mungkin UMNO yang mendakwa memperjuangkan orang Melayu , sampai hati membiarkan pesawah Melayu yang miskin itu terkapai-kapai kerana hak atau kepentingan mereka dalam bentuk saham dalam syarikat BERNAS itu dirembat sebegitu rupa. Dan yang menjadi perembat pula ialah orang Melayu juga. Cuma bezanya perembat itu adalah satu orang Melayu yang kaya. Pesawah itu pula adalah majoriti Melayu yang hidup susah miskin pula.

HIDUP MELAYU ! Jerit UMNO.

Anda amat marah ke ?

Bersabar dulu.

Kita mesti memberi respon dengan tenang dan waras. Jangan biar emosi marah kita memimpin kita kerana pertimbangan kita nanti akan bercelaru. Bertenang, tarik nafas panjang-panjang. Kemudian fikir betul-betul. Jangan mudah terima bulat-bulat apa yang diperkatakan oleh Anwar Ibrahim itu. Kita mesti lebih inkuisitif. Buat banyak soalan dalam otak kepala. Paling kurang kita tanya adakah apa yang dicakapkan Anwar Ibrahim itu  benar dan betul.

Untuk itu kita perlu faham dan ada pengetahuan tentang hal yang diperkatakan/diperjuangkan. Perkara yang Anwar Ibrahim perkatakan atau perjuangkan ialah beliau tidak bersetuju atau menentang syarikat BERNAS dikeluarkan atau disebut sebagai nyahsenarai dari Senarai Bursa Saham Kuala Lumpur, sebagai syarikat awam, dan menjadikannya syarikat persendirian dengan pemilikan dan pengawalan 100 peratus oleh Syed Mokhtar.

Maknanya saham milikan pesawah dalam BERNAS akan diambil milik oleh syarikat persendirian Syed Moktar itu.

Ertinya satu orang Melayu telah menguasai keseluruhan saham BERNAS itu. Maka hidup dan kayalah satu orang Melayu.

Ertinya juga pesawah-pesawah yang dulunya memiliki saham itu telah tidak ada lagi saham mereka berikutan dari keluarnya BERNAS dari Bursa Saham Kuala Lumpur. Maka bertambah susah dan miskinlah pesawah-pesawah Melayu itu.

Itulah yang saya faham. Kalau tidak tepat atau tidak betul, bantulah saya. Lengkapkan yang mana tidak tepat dan betulkan yang mana salah.

Tapi benarkah BERNAS mahu dinyahsenaraikan dari Bursa Saham Kuala Lumpur?

Anda kena semak sendiri dengan Bursa Saham untuk lebih sahih.

Melihatkan tidak ada bantahan dari speaker parlimen dan ahli parlimen BN tentang apa yang diperkatakan oleh Anwar Ibrahim, ianya sudah mencukupi bagi saya mengatakan bahawa kenyataan Bernas mahu dikeluarkan dari Bursa Saham Kuala Lumpur itu adalah benar.

Yang penting setelah mendengar video ini ialah kita jangan marah. Tidak percaya dan tidak menyokong, adalah hak anda. Mahu percaya dan mahu menyokong pun hak anda. Cuma anda tidak akan berjaya mengawal hati kecil anda untuk berkata lain dari yang ada dalam hati kecil anda . Cakap dan suara anda boleh menipu tapi hati kecil (conscience) anda tidak pernah menipu.

Saya bersetuju dan menyokong apa yang diperjuangkan oleh Anwar Ibrahim seperti yang saya dengar dalam video diatas.

Saya bersetuju orang Melayu hidup senang, kaya dan berharta termasuk Syed Mokhtar. Saya juga bersetuju semua orang Melayu hidup senang , kaya dan berharta. Syaratnya dengan secara yang halal dan baik.

Dan saya juga bersetuju semua warga negara Malaysia mendapat hak yang sewajarnya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan. 

Yang saya tidak setuju ialah jika satu orang atau sebilangan kecil orang, tidak kira apa bangsa dan keturunannya, membolot kekayaan negara ini sedangkan majoriti rakyat hidup dalam kesusahan dan miskin. Apatah lagi jika kekayaan itu diperolehi dengan cara yang tidak adil dan salah dari segi undang-undang, peraturan, dan etika sebuah kehidupan yang bertamaddun.    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan