Theflowersellingboy

Ahad, 16 Mac 2014

Diantara Peristiwa-peristiwa Malang Di Malaysia




i) 6 orang anak muda mati dalam pesta muzik masa depan. Mati kerana dadah semasa meraikan sebuah pesta muzik. Majoriti anak muda Melayu. Kalau Melayu, menurut Perlembagaan, otomatik beragama Islam. Islam mengharamkan dadah dan muzik yang melampau. Tapi Melayu Islam yang banyak terkorban. Apa yang tidak kena.
 
ii) MH370 hilang dan belum jumpa. Ada 239 manusia didalam pesawat itu. Terhempas? Kena rampas? Tapi yang pasti nyawa mereka, jika masih hidup, terancam. Marilah kita mendoakan keselamatan mereka. Harap-harap mereka masih hidup.

iii) Perlakuan/penggunaan  bomoh bagi mengesan pesawat yang hilang amat memalukan. Seluruh dunia dah tahu. Layak ke Malaysia menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi pada 2020? Kata pimpinan, Malaysia negara Islam. Tapi fasal apa membiarkan pembomohan untuk mengesan pesawat yang hilang? Kenapa pihak berkuasa tidak menghalang kerja khurafat ini?
 
iv) Jerebu melanda lagi. Kali ini agak lama. Banyak kawasan memberi bacaan indeks yang tidak selamat kepada kesihatan. Jerebu nampaknya bukan perkara luar biasa. Sudah menjadi biasa. Malangnya rakyat Malaysia tidak beri perhatian yang utama bagi mengelak dan mengurangkan kejadian jerebu. Banyak melakukan pembakaran terbuka. Pihak berkuasa wajar bertindak, dakwa yang degil ini.
 
v) Perbicaraan Anwar Ibrahim yang menimbulkan tanda tanya tentang perlaksanaan keadilan. Kenapa outsource DPP. Macam projek penswastaan saja. Kenapa orang-orang tertentu tidak dipanggil jadi saksi. Bagaimana dengan laporan doktor? Macam-macam pertanyaan lagi termasuk mengapa si pengadu tidak melawan apabila diperlakukan sedemikian rupa,melainkan dia juga rela akan perbuatan itu. Bukankah dia muda remaja sedangkan yang dituduh sudah bertarf warga emas. Tak mampu lawan ke? Dan kalau melawan , takut kena buang kerja sebagai pembancuh air kopi. Besar ke gaji pembancuh air itu sehingga takut risiko kena buang kerja jika melawan perbuatan yang hina itu. Budak perempuan yang kecilpun akan melawan, menendang dan meronta jika perkara yang tidak senonoh cuba dibuat keatasnya. Ini maruah lah. Perlu dipertahankan walaupun kerja sebagai pembacuh kopi. Adakah masyarakat kita tidak mampu berfikir. Otak sudah jem.

Mengapa hal-hal yang malang dan mendukacita ini berlaku dalam tempoh yang berdekatan?

Allah sentiasa menyuruh kita berfikir: Tidakkah kamu mahu berfikir?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan