Theflowersellingboy

Isnin, 30 April 2012

BERSIH 3.0 Siapa Kaki Pukul

BERSIH 3.0 telah berlalu. Ia meninggalkan kesan kepada kedua-dua belah pihak iaitu Kerajaan dibawah terajuan parti BN dan rakyat yang menyertai dan menyokong perhimpunan itu. Kesan positif atau negatif bergantung kepada penilaian dan tafsiran masing-masing pihak. 

Pihak kerajaan menyalahkan penganjur perhimpunan yang menyebabkan berlakunya kecederaan sama ada di pihak polis mahupun peserta. Sebaliknya pihak penganjur memulangkan kesalahan itu kepada pihak kerajaan. Masing-masing menyatakan ada bukti dalam bentuk rakaman video dan saksi bagi menyokong kedudukan mereka.

Kalau begitu baguslah. Kami rakyat hendak tahu yang benar dan sahih saja. Kami tidak mahu diputarbelitkan oleh mana-mana pihak bagi kepentingan jahat mereka. Kami akan menyokong yang benar saja. Maka berkata benarlah kamu wahai kerajaan dan peserta perhimpunan. Kami hendak tahu siapakah sebenarnya kaki pukul.

Bagaimana untuk berkata benar? Kami tidak perlukan satu sessi sumpah laknat diadakan dimana-mana masjid dengan menjunjung al-Quran kerana kami percaya Allah sudah tahu. Yang belum tahu ialah kami manusia biasa ini. 

Caranya semua pihak sudah maklum iaitu kita perlukan pihak ketiga yang tidak ada kepentingan, yang ada wibawa dan yang kalis upah dan rasuah. Saya percaya di Malaysia ini masih ada ramai lagi manusia seperti itu. Tubuhkanlah atas apa nama saja satu kumpulan orang seperti itu bagi menentukan hal yang sebenarnya. 

Masing-masing pihak keluarkan bukti dan saksi.  

Cuma saya hendak menyatakan bahawa kecederaan dan patah riuk itu tidak akan berlaku jika kerajaan mempunyai kebijaksanaan menguruskan keadaan. 

Mereka hendak 'Duduk Bantah' di Dataran Merdeka' untuk menyatakan ketidakpercayaan terhadap sistem pilihanraya dan mahu diperbetulkan, biarkanlah. 

Jika kerajaan mempunyai pendirian yang berbeza iaitu masih mengatakan sistem pilihanraya kita adil dan bersih maka bersemukalah dengan baik. Masing-masing pihak kemukakan bukti berdasarkan fakta dan maklumat.  

Mengapa perlu menguruskan perbezaan secara berkonfrantasi? Cara orang yang suka bergaduh. Mengapa perlu di kepung dengan kawat berduri sebagai penghalang memasuki Dataran Merdeka itu? 

Dengan demikian, selagi tidak ditubuhkan kumpulan pihak ketiga seperti yang dinyatakan diatas bagi menentukan siapakah dipihak yang benar/yang bersalah, saya masih mengatakan bahawa peserta perhimpunan itu adalah mangsa kepada pihak berkuasa. Sebabnya mudah saja-mereka tidak ada kuasa dan tiada senjata. Mereka bukan kaki pukul kerana tidak mempunyai ciri-ciri berkonfrantasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan