Theflowersellingboy

Isnin, 23 April 2012

Polis Yang Ditakuti

Perasaan takut ini ada pada setiap insan. Biasanya perasaan takut itu timbul apabila kita merasakan tidak selamat; apabila kita merasakan suatu pihak itu mempunyai kuasa atau kelebihan dari kita; apabila kita tidak nampak akan sesuatu itu tetapi digambarkan melalui penceritaan kepada kita akan bentuk fizikal yang besar , hodoh, rambut panjang, gigi bertaring, mata merah menyala dan berbagai rupa yang serba hodoh disertai dengan  sifat ganas, garang, jahat, menghisap darah dan berbagai lagi; apabila kita menjadikan pihak itu sebagai alat untuk menakut-nakut bagi memudahkan urusan kita.

Contoh takut disebabkan rasa tidak selamat ialah perjalanan ke sesuatu destinasi dengan menggunakan pesawat udara. Ramai orang amat takut atau tidak berani menaikki kapalterbang untuk ke sesuatu destinasi. Katanya kemalangan yang berlaku tidak akan dapat diselamatkan. Sebab itu jika ada pilihan kapalterbang tidak akan digunakan. Kalau terpaksa juga maka bermula dari menjejak kaki ke dalam pesawat, semasa berada dalam pesawat dan sehingga kapal terbang mendarat perasaan takut itu menguasai diri orang itu. Berbagai doa dan bacaan terkumat kamit keluar dari mulutnya memohon perjalanan itu selamat.

Sekiranya penerbangan dalam cuaca yang buruk yang terpaksa menghadapi 'air pocket', akan menambahkan lagi kepercayaan orang semacam ini bahawa naik kapal terbang tidak selamat. Sudah tentu mukanya pucat lesi dalam keadaan 'air pocket'. Muntah sudah pasti.

Takut yang kedua ialah terhadap orang yang berkuasa misalnya antara murid dengan guru disiplin atau guru besar atau antara orang bawah dengan bosnya. Tambahan pula yang berkuasa itu terlalu cengeh, tak boleh silap sikit, akan dikenakan hukuman diatas kesilapan itu.

Ketiga, takut atas sesuatu yang dia sendiri tidak pasti akan wujudnya pihak yang ditakuti. Cuma yang dia tahu adalah melalui penceritaan yang menggambarkan sesuatu perwatakan yang menggerun serta menakutkan. Satu watak yang digambarkan sebagai hodoh dan jahat, tetapi tidak pernah dia melihat wajah watak itu. Dalam kata lain ialah takut kepada 'hantu'. Tempat-tempat gelap, rumah kosong yang telah lama ditinggalkan dan pokok-pokok yang mempunyai batang yang besar dari segi lilitan serta rendang adalah diantara tempat yang dikatakan hantu suka tinggal.

Selain dari itu ada juga tempat seperti yang dinyatakan telah sedia ada penunggu. Maka sesiapa yang melalui atau berada dikawasan itu hendaklah memohon maaf dan meminta izin dengan berkata "maaf datuk anak cucu nak tumpang lalu". Begitulah takutnya orang kepada hantu/penunggu itu.

Akhir sekali, tetapi bukan hanya setakat ini saja sebab mengapa orang merasa takut, banyak lagi, adalah menimbulkan rasa takut untuk memudahkan sesuatu urusan. Contoh yang paling mudah ialah untuk menghalang anak-anak dari melakukan kenakalan atau supaya anak/orang itu turut arahan atau perintah. 

Bagaimana cara dan siapa/pihak mana yang menjadi alat? Banyak pihak  sebenarnya yang menjadi alat tapi yang biasa digunakan ialah polis. Anggota polis ini semenjak dulu sehingga kini adalah pihak yang sentiasa ditakut-takutkan terutama oleh ibubapa sebagai cara untuk menghalang anak-anak dari melakukan sesuatu yang tidak digemari oleh ibubapa. Maka ibubapa akan mengatakan "jangan pergi kesitu, nanti polis tangkap". Anak-anak itu yang memang sudah kenal dan tahu apa itu polis, apabila saja nampak polis akan berkelakuan seperti yang dikehendaki oleh ibubapa. Bukan itu saja, pada waktu yang lain ketika tiada bayangan polispun, apabila saja ibubapa mengatakan "jangan buat nanti polis akan tangkap" , anak-anak itu akan turut perintah.

Maka telah diwujudkan satu kepercayaan bahawa polis itu mesti ditakuti. Polis bukan tempat untuk mendapat perlindungan. Tambah-tambah lagi ada personaliti polis memberi gambaran seperti itu.

Cara menakutkan seperti itu hanya bagi anak-anak kecil saja. Apabila mereka sudah membesar, mereka tidak makan saman lagi dan tidak takut kepada polis.
 
Namun begitu, perlakuan-perlakuan takut kepada polis ini masih kedapatan dikalangan selain dari kanak-kanak tadi. Misalnya yang berkaitan dengan peraturan/undang-undang yang melibatkan hukuman. Misalnya dari segi melebihi had laju panduan, melanggar lampu isyarat dan memakai tali keledar ketika memandu. Dalam hal-hal tersebut jika dirasakan ada pihak polis mengawasi maka peraturan-peraturan jalan raya itu akan dipatuhi kerana takut kena tangkap dan disaman. Sebaliknya jika dirasakan tiada polis yang mengawasi maka pemanduan kereta akan melebihi had yang ditetapkan, lampu isyarat berhenti dilanggar dan tali keledar tidak dipakai. Maka polis saja yang ditakuti bukan soal kecederaan atau kemalangan.

Pada masa ini pula perasaan takut kepada polis ini bagi setengah pihak sudah bertukar menjadi benci, meluat, tidak dipercayai dan tidak langsung disegani. Ada banyak sebab jadi begitu.

Polis ditakuti adalah satu fenomina yang masih kekal tapi tidak sewajarnya begitu.

Polis sudah menjadi pihak yang dibenci juga patut ditangani.

Cuma saya hanya ingin berkata "Jangan takut kepada polis. Jangan juga benci kepada mereka". Dan ingin menambah "Takutlah kepada Allah kerana Allah lah yang maha berkuasa".

Dan polis sebenarnya menjalankan kuasa yang diamanahkan maka kita tidak perlu takut dan benci. Hanya sanya polis jangan salahguna kuasa nanti semua orang benci.
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan