Theflowersellingboy

Sabtu, 28 April 2012

BERSIH 3.0 HADIR?

Hari ini, Sabtu 6 Jamadilakhir 1433 Hijrah. Tarikh yang ada kepentingan dari segi penciptaan satu peristiwa dalam sejarah negara, yang berkaitan dengan makna keadilan dan saksama dalam satu kaedah pemilihan bagi mengamanahkan urustadbir negara, dimana berbagai kemungkinan akan tercipta kesan dari pertembungan dua pihak yang mempunyai kepercayaan yang berbeza dalam tafsiran dan memberi makna apa itu adil dan saksama.

Hari ini Sabtu, bulan ini Jamadilakhir dalam bilangan hari dan bulan tahun Hijriah 1433 bakal mencipta sejarah. Tapi apakah sejarah yang akan dicipta itu?    

Hari ini Sabtu 28 April 2012 tarikh yang sebahagian orang sedia maklum bahawa satu perhimpunan akan berlangsung di Dataran Merdeka yang digerakkan oleh 84 Badan Bukan Kerajaan (Non-Governmental Organisation) atas nama yang telah disepakatkan sebagai BERSIH 3.0 bagi menuntut pilihanraya yang adil dan bersih. Perhimpunan yang bersimbulkan baju 't' berwarna kuning.

Maka tarikh 6 Jamadilakhir 1433 itu adalah bersamaan 28 April 2012 yang selalunya di tulis, disebut, dibaca dan diatur dengan mendahulukan 28 April 2012 bersamaan 6 Jamadilakhir 1433; atau tarikh bersamaan itu tidak pernah disebut.

Tapi saya tidak bermaksud untuk menceritakan tentang kepentingan penggunaan dua pengukur masa itu. Hanya secara sepintas lalu ingin merakamkan tarikh tahun Hijriah itu sebagai tanda bahawa Perhimpunan Bersih 3.0 itu adalah satu perhimpunan yang mempunyai kepentingan yang terlalu tinggi dalam perjalanan sejarah negara, dan ianya wajar dicatatkan dalam berbagai kalender masyarakat dunia. Saya tahu hanya dua saja kalender maka dualah yang mampu saya catatkan.

Pagi ini setelah menikmati sarapan, saya menyatakan hasrat untuk menghadiri perhimpunan yang bersejarah itu kepada isteri. Jawapannya positif sekali dengan sebutan 'pergilah' beserta dengan anggukan. Cuma ada kata-kata dihujung yang menjadi tandatanya sama ada 'pergilah' itu sebenarnya bermaksud begitu atau 'jangan cari fasal' apabila disambung dengan 'jangan tak balik pulak'. 

Saya faham maksud akan 'jangan tak balik pulak' itu. Ertinya saya mesti sanggup menerima risiko ditahan, ditangkap dan dipenjarakan oleh pihak yang ada kuasa ketika ini. Atau paling kurang saya akan dihambat, disembur air pewarna, dan jika yang berkuasa berjaya menangkap saya, saya mesti 'redha' dipukul dengan belantan atau apa saja senjata yang mereka guna.

"Papa tu semput", terkeluar dari mulut anak pula, mengingatkan kemampuan saya untuk berlari dan melepaskan diri dari tangkapan yang berkuasa.

Saya bertanya menantu jalan yang paling mudah untuk ke Dataran Merdeka. Beliau menyatakan dengan menaikki LRT menuju Bandar Tasik Selatan ke KL Sentral dan ke Sogo. 

"Betul ke abang nak pergi ni. Abang selalu cakap main-main. Tak serious", isteri mula tunjuk rasa kebimbangan. Saya menyatakan 'ya' . Wajah isteri tidak ceria sambil melontarkan kata-kata 'pergilah', macam ada satu kekesalan.

Mereka semua pergi ke pasar dan saya keseorangan di rumah.

Bersih 3.0 adalah peluang keemasan bagi saya untuk turut bersama secara fizikal melibatkan diri dalam satu tuntutan yang pada pendapat saya akan mewujudkan suatu  suasana persaingan politik yang sihat dalam cita-cita parti politik itu  untuk mendapatkan amanah bagi mengurustadbir negara dalam satu sistem pilihanraya yang adil dan besih demi kesejahteraan rakyat dan negara. Maka mengapa perjuangan yang murni ini disia-siakan. Dulu semasa menjadi mahasiswa , saya juga turut serta dalam demonstrasi menyatakan kebencian terhadap penyelewengan kerajaan. Perjuangan BERSIH 3.0 juga perjuangan menentang penyelewangan.

Saya dapati kerajaan yang berkuasa sekarang ini masih lagi bersikap keras terhadap rakyat. Sama seperti dulu walaupun ada sedikit kemajuan. 

Sikap untuk berkeras dengan pihak yang mempunyai pandangan yang berbeza adalah satu sikap yang telah jauh ketinggalan zaman. Apatah lagi jika sikap itu terbentuk atas dasar untuk mempertahankan kuasa dengan  apa cara sekali pun kerana kuasa yang ada terlalu penting bagi menjamin 'kesenangan dan keselamatan diri dan anggota kumpulan yang berkuasa. Kerana kuasa itu adalah pemberi kemakmuran dan pelindung keselamatan diri. Penyelewangan dan salah guna kuasa memerlukan kesinambungan kuasa.

Inilah yang melahirkan bibit-bibit kebencian rakyat kepada yang berkuasa sehingga bibit-bibit itu bercambah menjadi satu tenaga yang menyatupadukan rakyat bagi menggantikan kerajaan dalam satu pilihanraya.  

Dalam satu sistem pilihanraya yang boleh dipermainkan? Dalam satu kaedah pilihan yang boleh menjanjikan kemenangan? Daftar pemilih mesra penguasa? Jentera penggerak pilihanraya yang hanya tahu memihak  kepada yang berkuasa? Saluran hebahan rakyat yang hanya memberi peluang kepada penguasa? Rasuah politik dengan berbagai peruntukan segera dan serta merta diluar dari amalan hari-hari biasa?  

Itu adalah diantara banyak persoalan-persoalan yang telah melahirkan 8 tuntutan Perhimpunan Bersih 3.0 bagi satu pilihanraya yang adil dan bersih.

Pada pendapat saya, respons kerajaan sepatutnya tidak keras dan negatif. Sepatutnya kerajaan meminta pihak BERSIH menunjukkan bukti yang mengatakan pilihanraya tidak adil dan tidak bersih. 

Jika dapat dibuktikan bukankah ianya memberi kebaikan kepada semua pihak kerana kita bakal mempunyai satu sistem pilihanraya yang adil dan bersih dalam memilih peneraju negara. Bukankah itu yang kita mahu? Adakah kita mahu mereka yang menang itu adalah diperolehi  melalui jalan yang tidak adil tidak bersih. Pendek kata menipu. Jika membentuk kerajaan, jadi kerajaan yang menipu lah. Tidak boleh begitu. Rosak harta negara.

Tapi jika BERSIH tidak dapat membuktikan akan tuduhan bahawa sistem pilihanraya kita tidak adil dan penuh penyelewangan, dan segala atau sebahagian yang dikatakan itu adalah ciptaan untuk menipu, mengeliru dan merosakkan fikiran rakyat maka BERSIH wajar didakwa. Sumbatkan mereka ke dalam penjara jika didapati bersalah.

Jadi kerajaan tidaklah perlu mengeluarkan amaran demi amaran supaya orang tidak berhimpun. Tidak perlu membina pagar berduri disekeliling Dataran Merdeka bagi menghalang perhimpunan 'Duduk Bantah'. Terlalu tidak wajar meminta pengistiharan dari mahkamah melarang orang memijak tanah di Dataran sejarah.

Sesiapa pun yang berfikiran siuman akan membaca tindakan kerajaan itu bersifat melindung diri. Melindung sesuatu yang disorok-sorok. Jadi kalau berlindung dan menyorok maka ianya membawa satu makna dan tafsiran bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Macam orang menyorok barang jualan seperti CD cetak rompak atau dadah yang diseludupkan dengan cara memasukkan didubur. Baunya sudah tentu busuk. Yang pasti ianya tidak bersih, najis. Sudah tentu kerajaan tidak menginginkan taraf dan sifat seperti itu.

Sepatutnya kerajaan dan agensi kerajaan seperti Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur mengambil pendekatan yang lebih positif lagi demi kebaikan agensi/DBKL dan juga semua pihak. DBKL dan polis mesti bertindak sebagai pemudah cara bukan menyusahkan. Bukankah sikap dan sifat seperti itu yang menjadi kata-kata/selogan pegangan yang selalu dilaung-laungkan oleh kerajaan? Aplikasikanlah selogan itu dalam bentuk amalan.

Apa yang wajar dibuat? Jadikan perhimpunan BERSIH 3.0 itu sebagai satu acara rakyat. Galakkan orang datang berhimpun dan mengunjungi Kuala Lumpur. DBKL keluarkan lesen berniaga kepada yang berminat misalnya menjual air minuman berbagai jenis, pakaian, makanan dan berbagai lagi dengan dikenakan bayaran yang munasabah, termasuk meminta deposit. Labur deposit itu dalam REPO. Bukankah boleh menambah  hasil. 

Secara bergurau saya suka menyatakan bahawa perhimpunan 'Duduk Bantah' ini adalah seiring sejalan dengan singkatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur iaitu DBKL. Apa yang seiring? 'DBKL boleh juga bermaksud 'Duduk Bantah Kuala Lumpur'. Macam mana Datuk Babdar? Jom ke Dataran Merdeka. Kalau Datuk Bnadar kesana , dawai berduri sudah tentu boleh dilalui.

Polis pula membantu memudahkan laluan dan menjaga keselamatan. Pihak polis boleh meminta sejumlah deposit dari penganjur atas kadar yang munasabah misalnya berdasarkan bilangan peserta yang datang berhimpun. Jika dianggarkan ramai maka tinggilah deposit itu. Syaratkan deposit itu boleh dituntut dan dibayar balik jika tiada pelanggaran syarat-syarat yang telah ditetapkan, dan ianya hanya akan  dikembalikan dalam tempoh sebulan dari tarikh acara. Dengan demikian deposit itu boleh dilaburkan dalam pasaran kewangan jangka pendek  (REPO) untuk mendapatkan hasil kerajaan.

Jika itulah pendekatan yang diambil kita tidak menimbulkan masalah dan tidak perlu bersusah dan berbalah. Kita mewujudkan suasana yang harmoni dan aman. Ramai pelabur dan pelancung akan datang. Negara kita menjadi mewah. Rakyat senang.

Jadi perlukah saya hadir? Sudah 12.44 tengah hari. Berhimpun 2 petang. Eeeeh ada jemputan kahwin pula. Yang ini wajib hadir.


 

      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan