Theflowersellingboy

Isnin, 16 April 2012

Pelajaran Yang Berguna Dari Negara Mat Salleh dan Uncle Den

Uncle Den adalah seorang sahabat. Seorang sahabat yang sudah menjadi mendiang tanpa meninggalkan warisan kerana beliau tidak pernah berumahtangga. Difahamkan beliau asalnya seorang paderi Roman Katholik. Tetapi saya mengenali beliau semasa beliau telah melepaskan tugasan sebagai paderi. Namun saya dapati beliau adalah seorang yang taat kepada ajaran agamanya. Dalam masa yang sama juga beliau tidak pula berminat untuk berbincang fasal agama. Nampaknya beliau mengambil pendirian bahawa agama itu adalah pilihan masing-masing orang.

Saya mengenali uncle Den melalui biras saya yang menjadikan uncle Den itu sebagai bapa angkatnya semasa beliau belajar di United Kingdom (UK) suatu tempoh dulu. Perhubungan mereka berterusan dan terlalu rapat sehingga uncle Den meninggal dunia. Setiap musim sejuk (winter) di England, uncle Den akan muncul di Kuala Lumpur tinggal bersama dengan biras saya dan keluarganya. Katanya dalam usia yang telah lanjut , tujuh puluh lebih, beliau tidak sukakan winter, terlalu sejuk baginya terlalu bisa sehingga meresap ke tulang. Jadi seperti burung dari khutub utara di musim sejuk akan terbang ke kawasan dunia selatan yang lebih panas. Begitulah yang dilakukan oleh uncle Den. Biasanya beliau akan tinggal di Malaysia dalam tempoh tiga bulan, dan ada masanya tempoh itu dilanjutkan.

Begitulah setiap tahun rutin yang beliau lakukan. Di Kuala Lumpur beliau mendapat layanan seperti ahli keluarga oleh biras saya itu. Jadi tidak hairanlah hati uncle Den terikat dengan pekerti yang ditunjukkan oleh keluarga biras saya itu. Beliau sentiasa ceria bila berada disini, dan tidak pernah lupa akan tanggungjawab agamanya untuk ke gereja pada setiap hari Ahad.


Sebelum saya berpeluang belajar di UK, hati saya selalu bertanya mengapa pula uncle Den lari dari musim sejuk sedangkan itulah yang ramai diantara kita berangan-angan untuk menikmati suasana musim sejuk, misalnya untuk bermain atau sekurang-kurangnya melihat salji. Malaysia adalah terlalu panas. Panas sepanjang masa yang membuatkan kita terlalu rimas sekiranya tidak ada arus letrik untuk memusingkan kipas atau menghidupkan penghawa dingin mendinginkan tubuh badan. 


Aneh sekali kita ini, maksud saya, manusia ini, kerana jarang sekali kita menghargai apa yang kita ada. 


Ditakdirkan Allah saya berpeluang melanjutkan pelajaran di England. Bersama keluarga, kami begitu teruja sekali untuk merasai kehidupan disana. Apatah lagi untuk dapat bertemu dengan uncle Den. 

Perkara pertama yang saya belajar ialah betapa bercintanya untuk mengambil wuduk terutama dimusim winter. Sejuk alang kepalang walaupun menggunakan air panas suam. Semasa dan ketika itulah saya teringatkan Malaysia dan mula memahami mengapa uncle Den tidak suka musim sejuk.  

England bagi saya adalah sebuah negara kebajikan. Berbagai bantuan dan pertolongan diberikan kepada warganya. Satu daripadanya adalah faedah bagi mereka yang tidak bekerja yang dikenali sebagai employment benefit. Bantuan-bantuan lain adalah seperti bantuan untuk anak-anak (child benefit), bantuan susu percuma dan lain-lainya. Bantuan-bantuan ini juga di nikmati oleh bukan warga negara termasuk pelajar-pelajar kita, tidak kecuali saya yang ketika itu mempunyai tiga orang anak. Maka dapatlah saya menikmati child benefit dan bantuan susu untuk anak-anak. Bayaran perubatanpun percuma.


Dalam satu kesempatan semasa saya mengunjungi uncle Den di rumahnya, saya bertanya kepada beliau sama ada beliau mendapat employment benefit dan bantuan-bantuan lain. Jawapan yang beliau berikan , membuatkan saya berasa malu. "Those benefits are meant for the poor people".


Maknanya saya termasuk dalam kalangan orang miskinlah.  Malukan? Itu hal kedua.

Musim panas (summer) adalah musim yang menyeronokkan. Pertama cuti panjang. Maka berpakatlah dengan beberapa orang kawan untuk pergi berkemping. Bukan saja di England malah memasuki negara-negara Eropah yang lain seperti Perancis, German Belanda dan lainnya. Kawasan perkhemahannya cantik dan bersih. Yang penting selamat. Di Malaysia? Mungkin berlaku ganngguan dari penjahat.

Tapi yang paling menyeronokkan ialah berkunjung ke dusun buah-buahan untuk memetik buah-buahan yang dikenali sebagai 'fruit picking' seperti epal, strawberry dan pear. Maka berduyun-duyunlah pelajar-pelajar Malaysia, yang muda dan yang tua memasuki kebun-kebun buah-buahan itu. Buah-buahan itu boleh diambil dan dimakan di kebun itu tanpa perlu membuat bayaran. Bayaran hanya dikenakan jika buah-buahan itu  dibawa balik. Maka apa yang terjadi? Buah yang dimakan dikebun itu lebih banyak dari buah yang dibawa balik. Ertinya datang ke kebun itu hanya untuk makan percuma.


Saya berpendapat bukan itu tujuan diadakan fruit picking. Tujuannya ialah untuk mengurangkan kos buruh kerana kos buruh adalah tinggi. Dengan sebab itu dibenarkan sesiapa saja untuk memetik buah tersebut disamping diberi peluang untuk merasa buah itu. Konsepnya sama saja dengan cara kita menjual buah-buahan di kampong dimana kita mempersilakan pembeli untuk merasa buah yang kita jual bagi meyakinkan pembeli. Tapi apa yang saya lihat dalam hal fruit picking ini, banyak pihak mengambil kesempatan mengenyangkan perut di kebun itu saja tanpa ada niat untuk membeli buah-buah itu.

Saya percaya kita wajar merasa malu perbuatan seperti itu walaupun Mat Salleh, tuan punya kebun itu tidak membuat teguran. Kalau fruit picking itu masih ada, adalah diharapkan ianya tidak berlaku seperti yang pernah saya lihat.

Yang diatas tadi hal ketiga.

Seorang sahabat satu kelas memberi tahu bahawa kawannya dari sebuah negara Afrika dengan bangganya memberi tahu kepadanya dia telah berjaya memperdayakan sebuah kedai pakaian. Ceritanya, beliau telah membeli pakaian ( saya tidak pasti baju atau seluar) dari sebuah kedai bagi menghadiri majlis tari menari universiti. Tuan kedai itu memberi jaminan jika pakaian itu tidak selesa setelah dipakai untuk tujuan majlis itu, pakaian itu boleh dikembalikan dan wangnya akan dikembalikan. 


Apa yang terjadi? Esoknya  pakaian itu dikembalikan dengan alasan tidak selesa dan menerima semula wang yang telah dibayar. Saya tidak pasti sama ada cerita kawan ini benar atau sebaliknya kerana saya tidak pula bertanya dengan kawan dari benua Afrika itu. Tetapi secara amnya melihat dari perangai-perangai sebahagian besar orang Asia terutama orang dari benua Afrika, saya ada kecenderungan untuk mempercayainya.


Malukan? Hal keempat.


Hal kelima, keenam dan seterusnya? Banyak lagi sifat dan perangai kita (orang Asia dan Afrika) yang perlu di perbaikki termasuk dari segi kebersihan. Kawasan kediaman yang kotor adalah kawasan kediaman yang majoritinya orang Asia/Afrika. Yang cantik dan bersih ialah kawasan mat salleh.


Cuma secara rengkasnya dapat saya katakan di negara mat salleh ini, bangsanya mempunyai sifat, budi dan cara hidup yang lebih baik berbanding dengan apa yang kita amalkan. Banyak hal yang kita wajar teladani dari mereka termasuklah dari mendiang uncle Den.












 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan