Theflowersellingboy

Jumaat, 6 April 2012

Dari Precint 11, melintasi precint 10 untuk ke Alamanda.

Pada satu hari di minggu terakhir bulan Mac, dari rumah di Precint 11 Putra Jaya, saya memandu kereta untuk ke Alamanda. Bersama dalam kereta duduk di belakang adalah isteri yang memeganag cucu yang baru berusia  setahun. Semenjak bersara ini, saya sudah menjadi pemandu kepada isteri dan anak-anak serta cucu. Dulu semasa bekarja ada peluang duduk belakang, ada pemandu, bukan main eksyen lagi ketika itu. Sekarang padan muka, jadi pemandu keluarga pula tanpa bayaran.

Saya bukan hendak cerita nasib orang yang bersara kerana ianya terlalu panjang, dan mungkin membosankan. Yang hendak diceritakan ialah tentang perbualan bersama isteri dalam perjalanan ke Alamanda. 

Saya memilih untuk melintasi precint 10, bermain mata dikawasan itu kerana anak telah memaklumkan disitu terletaknya bangunan rumah-rumah bunglo yang besar-besar kediaman pegawai-pegawai tinggi kerajaan misalnya Ketua-ketua Setiausaha Kementerian. Bangunan yang terbesar yang boleh dipanggil istana, juga berdiri tegak dikawasan itu iaitu kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia yang dikenali sebagai Seri Perdana.

Apabila ternampaknya Seri Perdana yang dibina dikawasan yang lebih tinggi dari bangunan yang lain, saya maklumkan kepada isteri itulah rumah perdana menteri. Seperti biasa isteri menyatakan "Besarnya" sambil menegakkan badan dan matanya memberi fokus kepada bangunan itu.

"Naik atas, nak?" Saya bertanya isteri secara bergurau tanpa ada niat untuk naik keatas. Saya pun tahu tidak mungkin kami dibenarkan untuk mendekati bangunan yang besar itu. Ianya terlalu eksklusif walaupun kos membinanya dari wang rakyat. Isteri pun tidak mahu naik ke atas untuk melihat dari jarak yang lebih dekat lagi. Dia pun mempunyai tanggapan yang sama, tidak mungkin boleh menghampiri jarak.

"Aqib , kalau nak duduk rumah besar macam tu, kenalah belajar kuat-kuat, jadi orang pandai", saya memandang cucu yang bernama Naqib melalui cermin, dan menunggu respon dari isteri.

"Tak mestinya orang pandai boleh jadi PM. Kalau tak masuk politik walaupun pandai tak ada can juga nak jadi PM", isteri memberi respon. Saya tersenyum kerana boleh merancakkan lagi perbualan.

"Memang betul. Mesti masuk politik dan menang bertanding. Takkan senang-senang nak jadi PM. Tapi kalau kita pandai, ada ilmu, lebih baik, banding dengan tiada ilmu untuk jadi PM. Naqib aktif politiklah ". 

Isteri saya cepat menyanggah dan tidak bersetuju cucunya masuk dan bergiat dalam politik. Katanya buatlah kerja lain yang lebih menfaat. Jangan kotorkan diri cakap bohong, tipu sana tipu sini. Naya (menganiaya) orang. Dia semakin berkeras dan serious apabila saya menyatakan bahawa politik itu satu kerja yang baik terutama kalau jadi pemimpin. Membantu dan berkhidmat demi kesejahteraan ramai orang. 

"Tengok apa yang terjadi sekarang?" Isteri saya mempertahankan pendiriannya dengan soalan yang memberi bayangan bahawa ada yang tidak kena . 

Saya tidak bertanya apakah yang dimaksudkan oleh isteri itu. Tapi apa yang saya sedia maklum bahawa secara amnya orang mengatakan politik ini sesuatu yang kotor walaupun seseorang itu pada asalnya orang yang baik. 

Benarkah politik itu kotor? Benarkah apabila masuk politik seseorang itu mahu tidak mahu terpaksa berbohong? Terpaksa menipu? Terpaksa menggunakan banyak wang untuk membeli pengaruh, undi dan sokongan?  

Saya tidak mempunyai jawapan yang pasti akan soalan diatas walaupun realiti yang dapat dilihat membuktikan bahawa ada kebenaran akan kerisauan isteri saya jika cucunya masuk politik. Dia tidak bersetuju. Dan saya percaya semua ibubapa dan datuk nenek tidak bersetuju anak/cucunya jadi orang yang suka menipu , bercakap bohong, menganianya orang dan semua jenis perbuatan jahat.

Yang saya pasti bahawa matlamat orang politik ialah untuk mendapat sebanyak sokongan dari orang ramai. Orang ramai ini ada bermacam-macam keperluan dan kerenah. Keperluan dan kerenah yang tidak patut malah yang salah dari segi tatacara, peraturan dan undang-undang pun diminta diberi layanan oleh orang politik. Tambah-tambah lagi yang buat kerenah itu kaum kerabat sendiri termasuklah anak dan isteri.

Jadi bagaimana mereka tidak berbuat sesuatu yang tidak wajar? Kalau tidak ikut kerenah, tiada sokongan dan tiada undi. Kalau tidak beri upah dan wang, tidak beri projek dan kontrak, alamat peluang nak naik dan jadi PM, kata orang Cina 'boliau', 'habislah', kata orang Melayu.

Jadi isteri saya mempunyai pemikiran yang benar dan betullah? Kalau begitu bagaimana cara nak pilih seseorang itu jadi PM kerana semua orang politik itu tidak bersih?  

Saya juga tiada jawapan akan soalan yang semudah itu. Dengan itu saya teruskan pemanduan menuju ke Alamanda. Satu perjalanan yang mudah tidak seperti perjalanan orang politik. Orang politik memang hidup mewah dan rumah tersergam indah diatas bukit tetapi tanggapan am masyarakat mereka ini tidak bersih, kotor. 

Dalam perjalanan itu kami berkesempatan juga melihat rumah-rumah banglo yang dikatakan kediaman rasmi pegawai-pegawai tinggi kerajaan itu. Sungguh besar dan cantik.  Persoalan saya pula ialah bagaimana dengan golongan penjawat awam ini terutama yang berjawatan tinggi? Adakah mereka juga kotor? 

Saya juga tiada jawapan akan soalan yang mudah itu. Tetapi saya  tidak berani mengatakan kotor , nanti terkena pada diri sendiri. Saya juga bekas penjawat awam. 

Akhirnya saya berkata "Terpulang kepada diri sendirilah".
 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan