Theflowersellingboy

Rabu, 25 April 2012

AKAN KU PETIK BINTANG DI LANGIT (Satu Harapan Mendahului PRU 13)

Akan Ku petik bintang-bintang di langit 
Itu janji dan hasrat dihati

Sebermula dulu aku dan ayah serta ibu
abang adik yang sudah matang dewasa
bersama keluarga dan sahabat handai, ipar duai 
berduyun-duyun menaikki bahtera belayar di laut biru
kerana itulah yang kami diberitahu
jalan dan kenderaan yang paling  selamat dan cepat
menuju matlamat.

Namun
terkedu juga suatu ketika
bahtera dipukul ombak tersadai di persisiran

Maka aku dan ayah serta ibu
dan semua yang bersekutu
diajak bersama 
mengenali neraca pula
kerana katanya 
itulah saja perhitungan yang ada
untuk matlamat yang sama

Pada perhitungan ini juga
aku dan ayah serta ibu
dan semua yang setia
terkedu dan tersendu 
teresak-esak 
menangis tidak berlagu
kami tersadai jua
tidak sampai kemana

Dan sekarang
ketika ini 
Aku sudah tahu 
dan semakin tahu
ada jalan lain rupanya
ada kenderaan lain
untuk ke sana
ke satu matlamat yang lebih mulia.

ke mana destinassi yang mahu dituju?

Aku dan waris-warisku 
mahu ke bintang-bintang yang memagari bulan purnama
kerana disana ada cahaya
menerangi pangkal hingga ke hujung

Kami yakin tidak akan tersadai lagi
kerana 
kami ada roket
kami ada mata  yang mengarah pandu
kami tekad mahu ke sana
memetik bintang yang memagari bulan
cahayanya sungguh indah, sungguh cantik
menerangi perjalanan kami
ke satu destinasi yang lebih mulia.

Akan ku petik bintang-bintang di langit itu
pada musim yang ketiga belas nanti. 
  
   
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan