Theflowersellingboy

Ahad, 29 April 2012

Sehari Selepas Perhimpunan BERSIH 3.0

Saya tidak hadir di perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka dan di kawasan-kawasan titik pergerakan ke Dataran tersebut pada Sabtu 6 Jamadilakhir 1433 bersamaan 28 April 2012. Sebaliknya saya menghadiri satu jemputan majlis perkahwinan di TTDI. Oleh itu saya tidak melihat dengan mata sendiri apatah lagi mengalami sendiri suasana diperhimpunan itu.

Namun saya tidak pernah gagal mengikuti perkembangan BERSIH melalui berita-berita dari internet sama ada dari saluran pro kerajaan mahu pun pro rakyat. Yang pasti saya tidak pernah mengikuti berita dari tv 1 sehingga tv 3 termasuklah saluran dibawah jenama Astro. Bagi saya berita-berita dari saluran tersebut adalah berita yang tidak ada kredibiliti. Maksudnya berita yang sarat dengan pembohongan, fitnah dan merosak serta mencemarkan kesucian minda dan hati nurani insan.

Tapi mengapa pula saya melayari saluran internet yang pro kerajaan? Apa beza dengan saluran tv yang saya benci sesangat itu? Memang tidak banyak berbeza. Sebahagian besarnya sama saja. Tapi ada kelainan dari tv-tv itu dari segi peluang untuk pihak lain memberikan pandangan/ulasan. Tidak mengapa banyak yang menyokong pendapat yang pro kerajaan. Namun ada juga dicelah-celah ulasan itu suara-suara yang tidak semuanya bersetuju dengan apa yang dilakukan kerajaan. Ertinya saluran itu memberi peluang bagi pendapat yang berbeza. Di tv? Lebih dari 100 peratus membenarkan apa saja perbuatan kerajaan. Maksum sungguh pemimpin-pemimpin kerajaan itu!

Baiklah. Itu sedikit hal tentang sumber maklumat saya berkaitan peristiwa BERSIH 3.0 yang saya tidak hadir secara fizikal. Berdasarkan kaedah itu saya juga ingin mahu menyatakan pandangan tentang kejadian pada hari yang amat bersejarah itu. Hari perjuangan rakyat Malaysia menuntut keadilan dalam sistem pilihanraya agar bukan saja adil bahkan bersih.

Saya mulakan dengan meninjau semula apa yang saya telah paparkan semalam dibawah tajuk BERSIH 3.0 Hadir?

Saya telah menjawab bahawa saya tidak hadir.

Melihat beberapa video Youtube dan berita disaluran internet, sesungguhnya benarlah akan kebimbangan isteri dan anak-anak jika saya hadir. Saya tidak akan mampu berlari cepat apabila dikejar. Saya tidak mampu untuk bertahan dengan semburan bahan kimia. Saya tidak mampu mengelak rempuhan kereta polis yang katanya terbabas.

Jadi apa akan terjadi? Isteri saya kata 'jangan tak balik nanti'. Maksudnya saya mudah ditangkap oleh polis kerana tidak mempunyai stamina untuk lepas dari cengkaman tangan-tangan polis; tidak mempunyai daya dan kekuatan untuk mengelak dan menepis dari pukulan tangan polis, dari belantan polis, dari kaki polis yang sepantas kilat membuat sepak terajang,  dari terjahan ganas polis seumpama anjing liar yang kelaparan mangsa, seumpama serigala menggunakan taring menyiat, mengunyah dan memamah mangsa , seumpama harimau belang dan harimau yang tidak ada belang mematahkan tengkok mangsa, seumpama singa dihutan safari Afrika yang membaham mangsa; dan tidak mampu menahan buku lima polis yang menghayunkan  penumbuk sekuat rasa imarah sebenci hitam dihati.  

Kenapa? Kerana saya semput. Lelah. Jadi mangsa yang terlalu mudah untuk disergah, diseranah, disesah dan dimusnah.

Maknanya paling kurang saya mudah ditangkap, dipukul dan dimasukkan ke dalam lokap . Itulah maksud yang hendak disampaikan isteri saya dengan kata-kata yang penuh bimbang 'jangan tak balik nanti'. Itulah juga ramalan dihati dan nurani isteri saya yang tidak bersetuju dengan niat saya untuk bersama di gelanggang.

Rupanya satu ramalan yang tepat. Terbukti berlaku di  perhimpunan BERSIH 3.0  pada Sabtu 28 April 2012.

Mungkin juga ramalan itu menjangkau kepada kehilangan nyawa akibat dari rempuhan kereta polis?  Maka meninggallah saya. Tidak dapat berblogging lagi. Hanya bersoal jawab dengan malaikat yang diarah untuk menanyakan apakah yang saya telah lakukan sepanjang hayat dikandung badan. 

Adakah kemungkinan soalan yang ditanya : Malaikat: Adakah kamu semasa hidup melakukan yang makruf dan mencegah yang mungkar? Beri contoh.

Sudah tentu saya ingin menjawab dengan memberi contoh hadir di Dataran Merdeka: Ya.  Saya hadir di Dataran Merdeka memperjuangkan satu sistem pilihanraya yang adil dan bersih.

Tetapi mulut saya tidak boleh terbuka dan lidah tidak mampu melafazkan kata-kata. Sebaliknya kaki saya menjawab : Tidak. Saya tidak melangkah kesana menuju ke Dataran Merdeka pada hari Sabtu, 6 Jamadilakhir 1433 bersamaan 28 April 2012. Saya ke majlis kenduri kahwin.
Malaikat: Itupun satu yang wajib.

Lega rasanya kalau itulah yang dikatakan oleh malaikat.

Tapi saya masih hidup lagi. Ada masa untuk melakukan yang makruf dan mencegah yang mungkar. Ya, sesuai dan menurut cara dan kemampuan saya.

Sesungguhnya apa yang dirakamkan memperlihatkan satu kejadian yang tidak wajar berlaku. Satu tindakan ganas diluar sifat seorang insan sama ada yang ada kepercayaan mahu pun yang tidak ada kepercayaan. Seorang anak muda yang tidak ada senjata,  dengan hanya sebatang tubuh yang mahu memperjuangkan keadilan pilihanraya, di kerumuni oleh lebih dari 5 orang polis, ditumbuk, disepak terajang tanpa belas ikhsan, dipukul dengan belantan bertalu ulang, diterjah dengan terjahan yang ganas dan garang. Namun anak muda itu tidak melawan. Diterajang lagi. Zalim!

Ya, sesungguhnya perbuatan itu terlalu zalim. Tidak mampukah mereka bertenang. Tidak mampukah mereka menangkap dan menggari saja anak muda itu jika menurut undang-undang negara ianya telah melakukan kesalahan. Kenapa perlu dibuat sebegitu rupa.

Saya percaya semua polis yang terlibat dalam adegan zalim itu adalah mereka yang mempunyai agama. Islam ke, Kristian ke, Hindu ke, Buddah ke, Bahai ke waemah yang tidak ada agama pun tidak akan melakukan perbuatan seperti itu. Sebab?

i) Hanya makhluk yang bacul saja memukul orang yang tidak melawan.
ii) Hanya  makhluk yang tidak diberi akal fikiran saja yang beramai-ramai memukul orang yang tidak ada senjata.
iii) Hanya mereka yang tidak ada anak , atau ibu atau  bapa, atau suami, atau isteri, atau datuk ,atau nenek, atau abang, atau kakak, atau adik, atau cucu, atau bapa saudara, atau emak saudara, atau menantu, atau besan, atau biras, atau ipar duai atau waris kerabat, atau jiran jauh dan dekat atau ketua atau penyokong atau pengikut atau atau atau....yang mempunyai daya sanggup untuk melakukan perbuatan itu.

Maknanya apa? Adakah mereka ini termasuk dalam kategori insan atau paling kurang makhluk ciptaan Allah?

Mereka sendiri yang tahu. Hanya sanya saya berdoa dan mengharapkan bahawa jika mereka orang Islam, semasa  mengambil wuduk untuk solat dengan membasuhi anggota yang disyaratkan maka air yang membasahi anggota tersebut diharapkan akan dapat mencuci bersih kekotoran dihati dan ditangan dan segala anggota yang telah digunakan menyiksa dan menzalimi anak muda tadi. Dan semasa berdoa ke hadrat Ilahi bayangkan juga jika anak atau waris-waris seperti yang saya senaraikan diatas dipukul dan diseksa sedemikian rupa. Kalau anda menangis ianya satu tanda yang baik. Ubahlah cara anda melayan sesama makhluk walaupun semasa itu anda berkuasa. Ingat kuasa anda hanya pinjaman saja dari Allah. Anda masih belum telambat untuk berubah selagi nyawa dikandung badan.

Saya percaya mereka yang bukan Islam juga diajar supaya berlaku baik. Tidak zalim.

Pada hemat saya peristiwa yang jijik, hina dan memalukan itu tidak akan berlaku jika diuruskan oleh mereka yang berhati mulia. Boleh dielakkan jika mereka yang diamanahkan dengan kuasa  mempunyai rasa tangungjawab, perasaan belas ikhsan dan berfikiran matang dan rasional. 

BERSIH 3.0 menuntut sesuatu yang pada pendapat mereka adalah yang hak dan benar. Mereka memilih cara berhimpun di Dataran Merdeka dengan secara 'Duduk dan Bantah'. 

Kerajaan yang berkuasa mengatakan perhimpunan itu adalah sesuatu yang tidak akan menjejaskan keselamatan, sambil masih mengatakan sistem pilihanraya yang ada adalah satu sistem yang adil kepada semua pihak.

Maka ianya merupakan suatu permulaan yang positif bagi dua pihak yang mempunyai pandangan yang berbeza.

Tetapi apabila kerajaan yang berkuasa, khususnya perdana menteri dan menteri dalam negeri melepaskan tanggungjawab untuk berhadapan dengan perhimpunan BERSIH 3.0 ini kepada DBKL dan Polis maka ianya  sesuatu yang tidak wajar dan amat dikesalkan. 

Cara atau pendekatan kerajaan ini boleh dibaca oleh rakyat terbanyak. Ini adalah satu cara untuk memberitahu kepada rakyat dan dunia bahawa kerajaan dari parti politik BN yang berkuasa tidak menyekat perhimpunan seperti ini, kerajaan BN lebih demokratik. 

Serahkan urusan berhadapan dengan perhimpunan ini kepada penjawat awam yang sifatnya begitu taat dan setia sekali dibawah ikrar "Saya Yang Menurut Perintah".

Namun serahan itu bukan serahan bulat-bulat. Masih dibawah 'remote control' dari yang berkuasa dengan matlamat akhir agar yang berkuasa itu akan dapat menerus dan mengekalkan kuasa dengan apa cara sekali pun. By hook or by crook. 'Kamu penjawat awam yang taat lakukannya. Bukankah kamu telah berikrar untuk turut perintah'.

Maka berlakulah apa yang isteri saya bimbangkan jika saya hadir digelanggang. Satu kezaliman.


'Membantah secara duduk pun kena pukul dan rempuh'. Begitulah cerita seharai selepas BERSIH 3.0

Tiada ulasan:

Catat Ulasan