Theflowersellingboy

Ahad, 22 April 2012

PTPTN dan Pendidikan Percuma

Bagi saya perjuangan mahasiswa itu tidak salah, bukan satu tindakan yang hina, jauh sekali menderhaka kepada negara. 

Tapi mengapa mereka dihina dan dicerca, ditekan dengan ugutan, dicedera, ditangkap oleh penguasa dan dirosak musnah dan dirampas khemah mereka? Saya ada jawapan yang rengkas : kerana yang melakukan itu mempunyai kuasa dan tidak ada sifat kasih sayang dan timbangrasa.

Pelajar-pelajar itu dihina dengan kata-kata jika PTPTN dihapuskan kita akan menghasilkan pelajar bertaraf rendah kerana tidak ada motivasi untuk belajar. Sebab pelajaran diperolehi dengan percuma. Ada yang mengatakan mereka tidak mengenang budi. Yang paling teruk sekali adalah apabila mahasiswa itu dicedera oleh samseng-samseng, mereka tidak langsung dapat perlindungan dari pihak keselamatan seolah-olah nyawa anak-anak muda itu boleh dikorban begitu saja, jadi sembelihan memuaskan nafsu  samseng dan orang jahat itu. Paling kecewa sekali apabila menteri pendidikan tinggi begitu seronok membuat perlian yang membawa maksud 'siapa  suruh mereka berdemonstrasi dan berkhemah. Padan muka'.

Ya, padan muka mereka! Itu kata-kata dari orang yang ada kuasa. Itu kata-kata dari orang yang tiada perasaan kasih dan timbang rasa. Itu kata-kata dari orang yang hidup mewah. 

Anak-anak mereka tidak pernah tahu betapa seksanya beban membayar hutang. Dan jika pun bapanya dapat pinjaman, bukan pinjaman untuk perkara asas seperti pelajaran, tapi pinjaman bagi menambahkan kemewahan seperti pinjaman projek lembu, pinjaman yang diperolehi adalah bersyarat dan berterma mudah, boleh dipergunakan apa saja yang dimahui oleh nafsu mereka. Tapi mereka masih lagi selamat, dibela dan dipertahankan, sudah tentu dari yang berkuasa walaupun ianya salah dari berbagai sudut : moral dan undang-undang negara.

Apabila para pelajar berkeinginan sangat untuk menyampaikan memorandum kepada yang berkuasa , memohon pertimbangan apalah kiranya pelajaran mereka dibiayai langsung oleh negara, hasrat itu langsung tidak dapat layanan yang diharapkan, ditolak. Malah untuk berjumpa dengan pelajar tidak menjadi niat dihati.

Maka sudah tentu pelajar itu merasa terhina dan kecewa. Sakit hati?  Ya, hati pelajar itu terlalu sakit gamaknya sehingga sanggup memberi satu kalongan bunga setiap satu kepada pemimpin yang berkuasa itu. Kata pelajar tindakan itu adalah simbolik.

Saya tidak bersetuju tindakan yang diambil oleh pelajar itu. Walau dalam apa keadaan sekalipun, mereka adalah pemimpin, kita wajar hormat; mereka adalah insan seperti kita, ada perasaan , kita wajar menjaga tingkah laku kita agar tidak melakukan perbuatan yang melampau yang boleh menimbulkan rasa marah. Perbuatan pelajar itu adalah melampau. Namun saya memahaminya.

Jadi para pelajar dan ibubapa yang memperjuangkan supaya PTPTN ini dihapuskan, teruskan perjuangan mulia itu. Bukan untuk kepentingan anda saja bahkan untuk kepentingan waris kita yang akan datang. Kita tidak mahu mereka juga akan terbeban dengan hutang pendidikan. 

Dalam masa yang sama  anda sedia maklum atau telah maklum bahawa kerajaan yang berkuasa sekarang tidak mempunyai niat untuk memberi pendidikan percuma. Dengan demikian, anda, disebabkan tidak mempunyai keupayaan kewangan, terpaksa perlu terus menggunakan pinjaman PTPTN . Sebagai pinjaman anda wajib membayarnya. 

Perjuangan anda wajar diteruskan hingga berjaya. Ketika ini ada pula pihak yang mahu berkuasa mempunyai fikiran yang sama seperti anda iaitu akan menawarkan pendidikan percuma jika dipilih mengambil kuasa dalam pilihanraya ke 13 akan datang ini. Undilah mereka, bekerjasama dan kempenlah untuk mereka. Dan jika mereka mungkir janji , humbankan mereka seperti niat anda untuk menghumban kerajaan yang berkuasa ketika ini. Anda boleh melakukan jika anda sudah menjadi pengundi yang berdaftar. Berdaftarlah segera, jika belum berbuat demikian. Kalau tidak perjuangan anda tidak sampai kemana.

Kerajaan yang berkuasa sekarang sewajarnya memberi pendengaran kepada perkara yang dicadangkan oleh para pelajar itu. Memberi pendengaran, saya rasa sedikit sebanyak boleh memberi fahaman kepada pelajar akan implikasi kewangan yang terlibat jika pelajaran percuma diberikan. Tidak memadai menyatakan itu di media massa saja kerana tidak ada hubungan yang bersemuka. 

Bercakap fasal implikasi kewangan yang dinyatakan kerajaan sebanyak RM43 billion  yang perlu ditanggung, jumlah ini wajar diperincikan dalam persemukaan dengan para pelajar. Biar mereka tahu dan sedar. Biar mereka teliti, analisis dan kaji. Saya percaya jika pelajaran percuma itu terlalu membebankan negara sehingga merencat pembangunan dan perkhidmatan yang lain, pelajar-pelajar itu adalah manusia yang rasional sudah tentu dapat menerimanya.

Hanya sanya kerajaan wajar juga menerangkan kepada pelajar akan rasional menghapuskan hutang bekas pengerusi MAS sebanyak RM589 juta; pinjaman national feedlot RM250 juta; dakwaan rasuah yang melibatkan pembelian kapal selam selam scorpene banyak lagi salah guna kuasa yang menyebabkan kerugian wang negara misalnya pemberian dan pembelian balik konsessi lebuhraya dan langkah menyelamatkan perniagaan anak pemimpin negara yang pernah berkuasa dulu yang melibatkan RM1.8 bilion; dan lain-lain lagi.

Mahasiswa juga adalah manusia yang berakal dan rasional yang dapat membandingkan diantara perbuatan yang jelek dengan yang murni, dan sudah tentu mampu membuat pilihan.

Jika itu dilakukan dan kerajaan berjaya membuktikan apa yang dilakukan tidak merugi dan membebankan negara khususnya tidak membebankan kewangan pelajar apabila tiba masanya untuk membayar pinjaman maka  asas kerajaan dalam mempertahankan PTPTN saya percaya akan mendapat sokongan.

Bagaimanapun saya berpendapat, PTPTN dan yang sefungsi dengannya sepatutnya menjadi sumber pembiayaan bagi mereka yang belajar diinstitusi pendidikan swasta tempatan. Mereka yang belajar di institusi pendidikan awam wajarlah diberi pendidikan percuma. Gunakanlah PTPTN bagi tujuan itu.



  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan