Theflowersellingboy

Ahad, 19 Februari 2017

Tak Habis-habis Nak Mengeluh, Bosan.




Tahu tak satu sifat yang tidak mudah ditinggalkan oleh orang 
tua? Maksud saya warga tua. 

Warga tua ni tak habis-habis suka mengeluh. Sebab apa? Sebab itu saja kerja yang ada. Maaf, gurau saja.

Kita mulakan jadual hidup harian siwarga tua ni. Bermula dari waktu bangun tidur di sebelah pagi sehingga naik atas katil untuk tidur disebelah malam. Paling kurang sepuluh kali warga tua ni mengeluh.

Waktu bangun pagi untuk menunaikan solat Subuh, perkataan pertama yang biasa terkeluar dari mulut warga tua ialah 'aduiii sakitnya....'. 

Pinggang sakitlah, tumit sakitlah, kaki sakitlah.

Sebab apa mengeluh sakit-sakit itu? 

Sebab situa itu hendak berdiri. Macam mana nak berdiri jika pinggang sakit. Macma mana kaki nak memijak lantai kalau tapak kaki dan tumit sakit. Macam mana nak membuat langkahan jika kaki sakit diserang oleh kekejangan (krem).

Itu keluhan pertama.

Dalam bilik air pula, satu lagi keluhan. Aduh sejuknya, apabila mahu ambil wuduk. Jangan cakap fasal mandi. Sebab situa tidak akan mandi di pagi buta. Terlalu sejuk. Walaupun ada sistem pemanas air, situa tidak akan mandi kerana, selepas mandi sejuk itu akan menyerang situa. Menggigil anggota badan situa.

Keluhan kedua.

Sama ada solat Subuh di masjid atau di rumah, situa ni tetap mengeluh.  Waktu berdiri, waktu rokok, waktu sujud dan apa saja perbuatan dalam solat, tidak berhenti diganggu dengan keluhan , cuma di dalam hati, takut batal solat. Apatah lagi kalau solat di masjid yang tok imam baca surah yang panjang, lagi lamalah keluhan dihati.

Keluhan ketiga.

Waktu  sarapan dan makan tengah hari. Ada saja yang tak kena. Bukan lauk pauk atau hidangan tidak menyelerakan tapi situa akan kata 'tak ada selera' .

Keluhan keempat.

Situa, dalam banyak hal sukakan persekitaran yang bersih dan cantik. Oleh itu walaupun kudrat menurun tidak seperti orang muda, situa masih lagi mahu buat kerja. Tapi tidak sampai beberapa  minit macam-macam keluhan yang boleh didengar. Panaslah. Penatlah. Kadang-kadang terkeluar kata-kata marah, seperti 'lantak kau lah'.

Lantak kau lah membawa maksud , biarkan saja. Ertinya persekitaran tidak cantik dan kotor, sudah tidak penting baginya walaupun hajat dihati hendakkan yang cantik dan bersih.

Banyak lagi keluhan sepanjang perjalanan hingga ke waktu hendak tidur malam.

Sebelum naik berbaring diatas katil untuk tidur, situa mula mengeluh sakit badan kesan dari bekerja pada waktu siang. Aduh, sakitnya. Semua anggota badan sakit.

Bila baring saja, kemudian tutup mata, macam-macam hal masuk dalam otak situa. Itulah, inilah sehingga membuatkan situa susah nak  tidur walaupun mata tutup rapat.

Antara yang masuk dalam otak situa ialah bagaimana untuk menghadapi kesakitan untuk bangun pada esok hari. Dan adakah aku masih boleh bangun. Entah-entah......

Ini cerita orang tua  tentang sifat yang boleh membosankan anak-anak. Oleh itu anak-anak yang tinggal bersama dengan orang tua hendak sentiasa faham bahawa orang tua memang suka mengeluh. Jadi jangan pula terkeluar perkataan , 'Tak habis-habis mengeluh, bosan!'.

Anak-anak mesti ingat akan keluhan orang tua dengan menggunakan ayat,' Entah-entah...' yang tidak mahu dihabiskan.
  
Sayanglah orang tua.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan