Theflowersellingboy

Sabtu, 25 Februari 2017

Diwaktu Kita Massih Kecil.....When We Were Small




Sebenarnya paparan tajuk diatas telah 'terdelete' semasa saya cuba mengemas kini blog. Oleh kerana tidak berhati-hati, tangan yang suka tekan sana tekan sini maka apa yang telah dipaparkan menjadi ter delete. 

Hahahaha ... itulah tanda usia semakin tua.

Tapi tidak mengapa. Saya akan tulis semula. Ianya tidak 100% sama seeperti yang asal kerana draftnya juga turut hilang sama.

Paparan yang hilang itu adalah merupakan adaptasi penulisan saya dalam bahasa Inggeris melalui blog My Cousin and Cousin of Mine. Saya adaptasi kepada  bahasa Melayu menggunakan blog ini The Flower Selling Boy. 

Tajuk dalam bahasa Inggeris ialah When I Was Small mengesahkan cerita cucu saya yang pertama bernama Yousef Imran dan cucu kedua bernama Ahmad Naqib. Ya, ketika itu saya hanya ada 2 cucu sahaja. 

Sekarang saya telah ada 5, dan dengan izin Allah akan dikurniakan 2 lagi cucu dalam beberapa bulan lagi, tahun ini, menjadikan 7 kesemuanya.

Oleh kerana blog My Cousin and Cousin of Mine telah lama saya tidak kemaskini sedangkan pengkesahan tentang cucu-cucu saya itu amat berguna, maka pada hari ini saya memutuskan untuk mengaktifkan semula WWWZHR.BLOGSPOT.COM, blog yang mengambil nama  MY Cousin and Cousin of Mine.

Tetapi saya tidak akan melakukan sendirian, dikhutiri nanti banyak penulisan saya akan hilang. Saya mengharapkan kerjasama dari anak saya yang terlalu sibuk dengan kerjayanya.

Baiklah.

Pengkesahan dalam MY Cousin and Cousin of Mine adalah dalam bentuk puisi atas tajuk When We Were Small (tentang cucu saya Yousef Imran dan Ahmad Naqib). 

Mesej yang hendak disampaikan ialah bahawa semasa kita kecil, kita bebas lakukan apa saja yang kita mahu tanpa bimbang dan takut. 

Yang bimbang dan takut adalah orang tua kita kerana kita adalah anak mereka. Kasih sayang menjadi alasan bagi mereka mencampuri hal kita walaupun dalam hal-hal yang kita suka, yang selalu mereka sangka sebagai diluar kemampuan kita, yang boleh mendatangkan bahaya, fikir mereka.

Namun campur tangan itu bertitik tolak dari rasa sayang yang amat sangat, sanggup berkurban apa saja demi kita anak-anak mereka.

Bezanya antara kita dan orang tua kita ialah bahawa semasa kecil, kita tidak memahami akan kasih sayang mereka itu, lantas kasih sayang itu berlalu begitu sahaja sedangkan orang tua kita sentiasa mahu mencampuri dan terlibat sama, kalau boleh, dalam hal-hal kehidupan kita,  yang kadang-kadang merisaukan kita. 

Usia dewasa kita, status kahwin dan kerjaya kita tidak menjadi ukuran kepada mereka, yang mampu untuk menghalang mereka dari bertanya  dan berpesan, "Apa  khabar nak. Sihat. Bawak kereta tu jangan laju-laju", seolah-olah kita ini masih lagi anak kecil.

Begitulah sayangnya orang tua terhadap anak-anak mereka.

Itulah mesej dalam puisi bertajuk When We Were Small.

Paparan asal dalam bahasa Inggeris akan saya  adaptasi untuk disampaikan dalam bahasa Melayu. Ertinya ianya bukan terjemahan perkataan demi perkataan. Ianya idea yang mahu disampaikan.


When We Were Small
(Ahmad Naqib)

When I was small, I used to drive a beautiful yellowcar
Diwaktu saya masih kecil, saya bisa pandu kereta yang comel kuning warnanya
I was so free to do my act of drifting
Saya bebas melakukan luncuran
Yeah no one shouting, 'it is killing'
Yeea tiada suara menjerit, 'mati nanti'
Yet they were all did the singing
Sebaliknya mereka menyanyi riang sekali
Very exciting
Menyeronokkan
Thrilling
Mengesankan
Inspiring
      Meransangilham
Happening
Dunia saya punya
I was so small
Saya masih mentah
To understand those all
Untuk memahami semuanya itu




When We Were Small
      (Yousef Imran)
 
When I was small, I used to walk alone
Diwaktu saya masih kecil, saya  berjalan tanpa teman
I  was so free to do my act of descending
Saya bebas melakukan luncuran turun
Yeah, no one shouting, 'it is gruelling'
Yeea, tiada suara menjerit, 'meletihkan'
Yet, they were all did the clapping
    Sebaliknya mereka riang bertepuk tangan
Very encouraging
Memberangsangkan
Heart burning
Membakar semangat
Emotionally inspiring
Meransang emosi
I was so small
Saya masih mentah
To acknowledge them all
Untuk menghargai semuanya itu  


WHEN WE WERE SMALL WE HAD THE FREEDOM TO DO THAT ALL
DIWAKTU KITA KECIL , KITA BEBAS MELAKUKAN APA SAJA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan