Theflowersellingboy

Ahad, 30 September 2012

Bajet Nasi Lemak Kopi O

Sarapan pagi saya pagi ini, Ahad 30 September 2012, jam 10 pagi adalah sarapan biasa-biasa saja iaitu seperti pagi-pagi yang lain: secawan milo kosong (milo + air panas - gula = milo kosong) dan dua keping roti bakar bersapu 'butter'. Isterilah yang menyediakan sarapan itu walaupun ianya satu perkara yang mudah yang saya sendiri boleh melakukannya. Tetapi dia seronok dan suka melakukannya, katanya tanggongjawab dia sebagai isteri. Syukur alhamdulillah.

Secara kebetulan tv telah terpasang dengan rancangan nasi lemak kopi o. Meja sarapan saya itu walaupun tidak bertentangan sebenar dengan tv, tapi saya dapat mendengar perbualan-perbualan dalam rancangan itu dengan jelas. Cuma tidak berapa jelas wajah mereka yang bersembang di'kedai kopi' itu .

Yang dibual dengan begitu rancak ialah tentang bajet yang telah dibentangkan kerajaan BN pada Jumaat lepas. Ada 2 tetamu jemputan, seorang wanita muda yang katanya mewakili wanita muda yang lain dan seorang lelaki Cina yang terkenal juga dalam industri perfileman.

Saya percaya semua orang sedia maklum akan maksud yang hendak disampaikan dalam perbualan kedai kopi itu iaitu bajet yang dibentangkan itu adalah bajet yang baik untuk rakyat. Suara tetamu wanita muda Melayu itu begitu bersungguh dengan keyakinannya seperti itu. 

Tapi ada sedikit kelainan dengan lelaki pengusaha perfileman berbangsa Cina itu. Seimbas lalu beliau semacam menyuarakan maksud yang sama seperti wanita muda Melayu itu. Tapi kelihatan beliau adalah seorang yang ada daya fikir yang kritikal. Ada yang beliau setuju. Tapi dalam menyatakan setujunya itu beliau mengharapkan bajet ini tidak menjadi seperti 'angin' dan jumlah yang diperuntukkan bagi maksud membantu orang bukan Melayu tidaklah menimbulkan jurang seperti langit dengan bumi.    

Apakah  yang dimaksudkan seperti 'angin'? Adakah maksudnya bocor, membazir, hilang lesap? 

Perbandingan seperti langit dan bumi , saya percaya, mudah kita faham maksudnya iaitu terdapat jurang peruntukan yang besar untuk faedah orang Melayu berbanding dengan bukan Melayu. 

Jadi kalau kita terjemahkan pandangan 2 orang tetamu tadi dalam bentuk memberi undi dalam pilihanraya ke 13 yang akan datang ini maka rasanya BN dapat 1 undi dan PR 1 undi. Ini hanya barangkali saja kerana mereka yang mengundi bukan saya yang mengundi untuk mereka.

Dari perbualan kedai kopi itu , saya rasa ada juga sebahagian dari rakyat yang masih lagi belum berapa jelas tentang bajet negara , tanggungjawab kerajaan iaitu pihak yang telah dipilih dalam pilihanraya untuk menguruskan khazanah negara dan hubungannya dengan rakyat.

Saya akan gunakan perkataan wang negara atau duit negara (sama ertinya dengan wang rakyat atau duit rakyat) untuk mudah difaham.

Rakyat telah memilih kerajaan BN untuk menguruskan Wang Rakyat (WR) ini. Maknanya rakyat telah mewakilkan kuasa mereka kepada BN melalui pilihanraya. 

Untuk menguruskan WR ini telah ada satu tabung. Nama tabung itu ialah Kumpulanwang Yang Disatukan Persekutuan. Kalau di negeri namanya Kumpulan Wang Yang Disatukan Negeri.

Sumber wang itu terdiri daripada apa saja pendapatan/hasil yang diterima dan diperolehi oleh kerajaan. Kesemuanya dimasukkan kedalam tabung ini. Sumber wang itu antara lain misalnya dari cukai-cukai dan apa saja bayaran yang dikenakan oleh kerajaan termasuklah bayaran kesalahan jalan raya, bayaran proses yang diuruskan oleh jabatan kerajaan. Termasuk juga lesen judi, lesen arak, rumah urut dan sebagainya.

Kesemua pendapatan itu akan dimasukkan kedalam tabung WR rakyat ini.

WR dalam tabung itu tidak boleh digunakan sembarangan atau ikut suka hati atau ikut nafsu mereka yang telah diamanahkan oleh rakyat itu. Ada cara dan kaedah untuk mengeluarkannya untuk digunakan. Digunakan untuk kebaikan negara demi kepentingan rakyat.  
 
Kaedah dan caranya adalah melalui satu ketetapan undang-undang yang dinamakan Undang-undang Perbekalan yang dibahas dan diluluskan oleh Parlimen. 

Undang-undang Perbekalan itu adalah untuk Belanja Mengurus.

Setiap tahun Kerajaan akan membuat anggaran hasil yang akan diterima bagi tahun bajet yang hendak dicadangkan. Misalnya bagi bajet tahun 2013, anggaran hasil yang akan diterima pada tahun 2013 akan dibuat pada tahun 2012.

Maka untuk menggunakan hasil yang dianggarkan itu ianya mesti melalui kaedah yang dinyatakan diatas.

Belanja Mengurus yang dicadangkan itu mestilah tidak melebihi dari hasil yang diterima. Sama seperti wang kita dalam bank. Kita tidak boleh keluarkan lebih dari apa yang ada dalam akaun kita di bank berkenaan. Tidak boleh defisit.

Bajet 2013 dan tahun-tahun sebelumnya adalah bajet yang defisit. Maknanya bajet bolehlah defisit.

Sebelum menjelaskan bajet yang defisit itu perlu juga disentuh satu lagi komponen perbelanjaan kerajaan yang di panggil Maksud Pembangunan atau belanja untuk pembangunan.

Bagi maksud Belanja Pembangunan pula ianya dibawah Akta Pembangunan dimana peruntukkannya juga dibentangkan bersama dengan Belanja Mengurus.

Peruntukan Belanja Pembangunan ini diperolehi dari lebihan hasil setelah memperuntukkan atau menggunakan hasil untuk maksud belanja mengurus. Jika tiada lebihan maka peruntukan belanja pembangunan akan diperolehi melalu pinjaman dari berbagai bentuk dan sumber termasuk dari luar negara.

Projek-projek pembangunan juga perlu dilaksanakan untuk memperkembangkan ekonomi untuk menjana pendapatan pada masa depan, menambah serta memperbaikki kemudahan demi kebajikan rakyat serta kemakmuran negara.

Maka dalam keadaan tiada lebihan itu sedangkan pembangunan juga penting maka kerajaan akan melaksanakan bajet defisit. Buat pinjaman. Bajet 2013 defisit kerajaan ialah 4%.

Maknanya kerajaan kena berhutang. Ertinya juga ianya akan menjadi tanggungan generasi akan datang. Kalau besar hutang maka besarlah tangungangnnya. Ada negara telah jatuh bengkrap kerana berhutang.  

Dengan itu amalan bajet yang defisit yang berterusan adalah tidak sihat dari segi menguruskan wang rakyat. 

Saya percaya ramai rakyat yang seronok dengan bajet 2013 ini seperti yang disuarakan oleh wanita muda Melayu dalam rancangan nasi lemak kopi o itu. Dapat bonus dan dapat berbagai tawaran tunai dan insentif.

Tapi adalah salah mengatakan wang itu wang kerajaan. Atau Menteri Kewangan dengan murah dan baik hati berikan kepada rakyat. Salah kata-kata dan fahaman seperti itu. Tidak ada seorang pun yang akan berbuat seperti itu. Pertama kerana tidak mampu dan kedua mengapa perlu beri wang kepada orang lain.

Tapi jika memberi wang itu boleh menyebabkan orang sayang, suka dan puji pada kita, saya percaya semua orang akan buat begitu. Apatah lagi wang itu bukan kita punya. Ini satu kerja yang mudah.

Wang itu adalah wang rakyat yang diamanahkan untuk diurus dengan sebaik mungkin. Jadi tidak boleh digunakan sembarangan , ikut nafsu demi mendapat sokongan.

Jadi di parlimen kerajaan membentangkan permohonannya bagi menggunakan wang rakyat tersebut. Kerajaan memohon pada rakyat. Bukan kerajaan beri kepada rakyat. 

Oleh itu ahli-ahli parlimen yang mengambil amanah rakyat mestilah bertanggungjawab untuk menilai sama ada wang yang dipohon itu benar-benar memberi faedah kepada rakyat dan negara dari segi jangka pendek , sederhana dan masa depan rakyat.

Antara soalan-soalan yang perlu ditanya :
i) Apakah rakyat rela menaggung beban hutang yang semakin bertambah?
ii) Adakah wang yang dipohon itu akan sebenar-benarnya sampai dan memberi faedah kepada sebahagian besar rakyat.
iii) Adakah penggunaan wang itu diuruskan dalam satu sistem yang adil dan terbuka?
iv) Bagaimana pula dengan wang yang telah digunakan bagi belanjawan semasa dan belanjawan yang terdahulu? Apa kata Ketua Audit Negara?

Memang ramai yang seronok seperti wanita muda tadi. Tapi dalam seronok-seronok itu beliau tidak sedar bahawa bonus penjawat awam bagi tahun 2013 itu hanya setengah bulan gaji saja. Hanya bagi 2012 sebulan. Jadi adalah tertipu kalau kata bajet 2013 memberikan bonus 1 bulan setengah.

Nampak tak. Perkara yang sekecil bonus ini pun boleh dimanupulasi. Apatah lagi yang melibatkan berbagai jenis perbelanjaan.

Namun begitu ianya tidak menghairankan kerana ramai yang tidak berapa faham tentang peranan bajet dalam mempertingkatkan kesejahteraan rakyat. Yang nampak jelas kepada mereka wang tunai yang bakal diterima. Tambah hutang bukan satu hal yang penting. Wang jadi 'angin; juga tidak penting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan