Theflowersellingboy

Khamis, 20 September 2012

ABU vs ABU

'Genggam bara api biar sampai jadi arang'. 

Begitulah satu daripada pepatah Melayu dalam menyampaikan sesuatu mesej secara kiasan atau bandingan. Mesej yang hendak disampaikan dari pepatah ini ialah bahawa lakukan sesuatu itu dengan penuh kesungguhan, keyakinan, keberanian dan penuh keazaman untuk menghasilkan satu keputusan yang kita hajati walaupun kita akan menghadapi berbagai dugaan, halangan, cabaran, kesusahan, keperitan,  kesakitan, kepayahan dan berbagai lagi rintangan dan halangan. Maklumlah bara api itu memang panas. Jari yang menggenggamnya akan melecur. 

Tapi kita genggam bara api itu sehingga apinya padam dari membara.  Itulah kesungguhan dan keazaman kita dalam melakukan sesuatu terutamanya dalam sesuatu perjuangan. Apatah lagi sesuatu perjuangan yang melibatkan kelangsungan kewujudan kita, survival. Sanggup berkorban apa saja.

Namun bagi saya menggenggam bara api sehingga menjadi arang masih lagi tidak cukup. Ianya tidak cukup dalam merangsang semangat untuk satu perjuangan bagi kelangsungan kewujudan atau survival. Masih lagi belum mencapai tahap usaha dan ikhtiar yang paling tinggi kerana hanya mampu menjadikan bara api itu sebagai arang saja. Kenapa tidak menggenggam bara api itu sehingga bara api itu menjadi abu? Sebab jika setakat menjadi arang, ianya boleh dibakar dan dinyalakan semula untuk membara. Tapi kalau bara api itu digenggam sehingga menjadi abu maka berakhirlah keupayaannya untuk membara. Api padam dan arang hancur menjadi debu dan abu. 

Itulah sepatutnya semangat yang perlu ditanam dalam sanubari setiap pejuang.

Oleh itu saya lebih suka untuk berkata : Genggam bara api biar sampai jadi abu. Ianya boleh merangsang jiwa raga ke satu tahap keazaman, kesungguhan, keyakinan dan pengorbanan yang paling tinggi.

Apakah sebenarnya yang saya hendak bicarakan dalam paparan ini dengan mengemukakan ungkapan 'Genggam bara api biar sampai jadi abu?

Saya hendak bicara fasal politik. Khusus yang berkaitan dengan cara dan kaedah yang digunakan oleh berbagai pihak dalam mempengaruhi dan memenangi hati rakyat untuk memilih pihak berkenaan dalam pilihanraya yang ke 13 nanti .

Saya tertarik dengan perkataan ABU yang digunakan oleh pihak yang mahu menolak UMNO dan sekutunya (UMNO +) dari menerajui kerajaan selepas pilihanraya ke 13 nanti. Maksudnya mereka menggunakan ABU bagi menyingkirkan UMNO + dari tampuk pemerintahan. Nampak gayanya ABU digunakan pada tahap yang paling tinggi sekali, sama seperti matlamat dalam ungkapan 'Genggam bara api biar sampai jadi abu'. Musnah dan singkirkan UMNO + dari menerajui kerajaan.

'Asalkan Bukan UMNO', atau 'Anything But UMNO' (ABU) menjadi asam garam dan rencah yang cukup rasa dan mengeliurkan. Sedap dan enak untuk diratah dan dimakan.    

Perkataan abu itu sendiri sudah lama ada dalam perbendaharaan kata orang Melayu, telah lama digunakan. Ianya boleh membawa berbagai makna mengikut konteks dan kegunaannya sama ada yang bersifat positif mahupun negatif. Dalam pepatah diatas ianya bersifat positif iaitu satu perlakuan yang bersungguh bagi mencapai matlamat. Abu juga biasa digunakan untuk menyatakan kerugian atau nasib tidak baik atau ditimpa kemalangan misalnya dalam kata-kata 'habis semuanya , sudah menjadi abu'. 

Seperti yang telah dinyatakan diatas pada masa ini perkataan ABU telah mendapat tempat yang utama dan menonjol dikalangan setengah pihak. Ianya digunakan dalam mempengaruhi orang ramai supaya menyebelahi perjuangan mereka dalam menolak satu pihak. Menolak ABU dan menerima selain dari ABU.

'Asalkan Bukan UMNO', (ABU). Itulah kempen yang giat digerakkan oleh pihak yang tidak bersetuju dengan parti UMNO . Menolak UMNO dalam pilihanraya ke 13 yang akan datang ini dari menerajui kerajaan. Menolak UMNO dan sekutunya (UMNO +) Berbagai sebab diketengahkan mengapa UMNO perlu ditolak. Mengapa pemikiran rakyat tetap ABU se abu-abunya. Yang lain boleh diterima melainkan UMNO dan sekutunya. Asalkan Bukan UMNO, yang lain boleh saja. ABU dalam bahasa Inggeris juga membawa maksud yang sama. Singkirkan UMNO +. Ini menjadikan gerakan pihak yang mahu mempengaruhi rakyat untuk menolak UMNO berupaya mencakupi bilangan rakyat yang lebih banyak. Rakyat yang memahami bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Siapakah selain dari UMNO dan sekutunya dalam BN yang dimaksudkan? Adakah sesiapa saja?

Pada permukaannya begitulah maksudnya iaitu selain dari UMNO + , yang lain boleh diterima. Tapi hakikat sebenarnya ialah menolak UMNO +, dan memilih parti yang lain untuk mengganti UMNO + dalam pilihanraya ke 13 yang akan datang ini. Parti yang lain itu yang mempunyai kekuatan dan keupayaan untuk membentuk kerajaan ialah parti-parti dibawah PAS, PKR dan DAP yang memanggil diri mereka sebagai Pakatan Rakyat (PR). Ertinya menolak UMNO + atau BN dan memilih PAS, PKR dan DAP atau PR.

Dalam lain kata bahawa selain dari UMNO + itu ianya tidak lain dan tidak bukan melainkan pilihlah PR dalam pilihanraya ke 13 nanti untuk menerajui negara. 

'Bahawa aku naik saksi tiada parti lain yang aku pilih melainkan PR', begitu agaknya janji dan ikrar yang mahu disemadikan dalam jiwa raga rakyat atau  setiap warga Malaysia.

Apakah alasan atau sebab yang mereka kemukakan dalam gerakan ABU?

Ada banyak alasan dan berbagai pula. Tapi kesemuanya yang berkaitan dengan rakyat. 'Demi Rakyat' mereka mahu UMNO + ditolak kerana banyak kerosakan dan kepincangan yang telah dilakukan oleh UMNO +. Antara yang disebut adalah:

i) Agihan kekayaan yang tidak adil, yang mengutamakan diri dan kroni,
ii) Salah guna kuasa dan rasuah,
iii) Penipuan dalam sistem dan pelaksanan pilihanraya.
iv) Campur tangan dan mempengaruhi urusan institusi seperti kehakiman dan pelaksanaan tugas berbagai jabatan.

Itu adalah sedikit saja petikan sebab-sebab yang disebut oleh pihak yang berkempen untuk memperjuangkan ABU . Asalkan Bukan UMNO  + , yang lain boleh saja. Maksudnya, pilihlah PR.

Dari segi agihan kekayaan yang tidak adil, mereka mengemukakan contoh projek-projek yang dihadiahkan kepada kroni melalui sistem/kaedah runding terus atau tender tertutup atau tender design and build atau apa saja sistem atau kaedah perolehan yang digunakan. Antaranya projek lebuh raya, pembelian kapal selam , LRT/MRT dan National Feedlot. Mereka mengemukakan fakta dan dokumen-dokumen bagi menyokong kenyataan yang dibuat.

Dan kata mereka, bersandarkan  bukti yang ada, bahawa sebahagian besar projek-projek yang  dilaksanakan melibatkan rasuah dalam berbagai bentuk dan nama. Projek pembelian kapal selam dan projek National Feedlot misalnya telah ditonjolkan sebagai projek yang urusannya dijalankan secara tidak bersih, tidak teratur dan diselaputi  dengan rasuah.

Untuk kekal berkuasa, UMNO + dikatakan sanggup melakukan apa saja termasuk mencampuri dan mempengaruhi sistem dan pelaksanaan pilihanraya. Sebab itulah katanya UMNO + tidak mahu menerima 8 tuntutan BERSIH bagi mengadakan satu sistem dan pelaksanaan pilihanraya yang adil dan bersih.

Itu apa yang  mereka kata dalam kempen  menggerakkan ABU.

Bagaimana pula dengan UMNO + yang mempunyai berbagai kelebihan berbanding penentang mereka. Wang tiada masalah. Alat dan jentera sebaran propaganda pun dalam genggaman, boleh digunakan sepenuh dan sepuas hati, bahkan boleh digunakan sesuka hati. Kaki kempen dan tukang sebar dalam apa cara dan kaedah pun sedia melakukan. Syaratnya mesti ada wang. Wang UMNO + menimbun, beres saja kalau fasal nak bayar kepada tukang kempen dan yang sejiwa dengannya.

Pendek kata UMNO + bisa atur semuanya.

Oleh itu UMNO + juga boleh menggunakan perkataan ABU bagi melawan kempen ABU . ABU vs ABU atau ABU lawan ABU. Satu ABU hak cipta tidak terpelihara PR dan geng-gengnya dan satu lagi hak cipta, juga tidak terpelihara UMNO +. Jadi barulah dikatakan perlawanan diatas padang yang sama rata. Buah epal lawan buah epal. Buah durian berlaga dengan buah durian. Namun epal UMNO+ dari luar nampaknya cantik. Tak kisahlah jika busuk didalam. Sudah tentu lebih menarik dan ramai yang suka. Durian UMNO+ lebih tajam durinya. Jangan ada yang cuba mahu menguji ketajamannya, bahaya.  Tapi tidak mengapa asalkan berlawan di atas padang yang sama rata, bolehlah.

UMNO boleh gunakan ABU sebagai kempen  dalam pilihanraya. Jadikan ABU secara positif. Dan lakukan dengan penuh keazaman dan kesungguhan yang tinggi seperti dalam pepatah ungkapan yang saya perkenalkan diatas tadi 'genggam bara api biar sampai jadi abu'.

Saya percaya UMNO + mampu melakukannya. Tapi apa itu ABU bagi tujuan kempen UMNO +. Setakat sekarang belum terdengar mana-mana pihak dalam UMNO + yang mempunyai imiginasi dan kreativiti menggunakan senjata yang dipakai oleh lawan untuk menyerang lawan. UMNO + masih lagi belum menggunakan ABU. 

Jadi saya cadangkan ABU digunakan oleh UMNO +. ABU sama juga dengan Asalkan Bersama UMNO (ABU), kehidupan rakyat akan kekal sejahtera. Maknanya kehidupan rakyat akan menjadi senang dan mewah, selamat dan aman, tiada jenayah dan huru hara tapi bersatu padu. Bagi orang Melayu pula hak keistimewaan mereka tidak terancam, agama Islam terpelihara dan Raja-raja kekal bertahta.

Jadi Asalkan Bersama UMNO kesejahteraan rakyat akan berkekalan. Adalah salah ABU pihak lawan yang mengatakan ABU UMNO+ sebagai membawa kemusnahan.

Lebih molek dan tertib serta beradab   kalau ABU ini didebatkan diantara BN dan PR diatas satu pentas oleh wakil pejuang masing-masing untuk dilihat, didengar, direnung, difikir, dianalisis dan ditimbang oleh semua rakyat. Paling tidakpun rakyat boleh berimiginasi tentang apa yang dihujahkan. Tidak perlu bersuara lantang di pentas yang berbeza.  Buang masa dan ramai yang tidak suka. Sebab kedua-dua pihak pandai kata mengata tetapi tidak sanggup bersemuka.

Kesimpulannya Ketua Pembangkang mestilah berani naik atas pentas yang sama berhujah konsep ABUnya . PM pula dengan hati yang terbuka mengemukakan ABUnya pula. Tajuk debat sama iaitu ABU maka adillah cadangan ini.

Macam mana? Berat sebelah ke cadangan ini? Saya rasa tidak. Nah segerakan kerana pilihanraya sudah hampir tiba. Bila? Tanyalah PM.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan