Theflowersellingboy

Selasa, 25 September 2012

Merangka bajet bulanan.

Sekarang Parlimen sedang bersidang. Urusan yang paling penting untuk dibereskan ialah Bajet 2013. 

Sebelum anda begitu becok hendak beri pandangan tentang bajet negara, molek rasanya anda sediakan bajet bulanan anda sendiri. 

Katakan atau misal kata anda seorang yang baru saja masuk dalam pasaran buruh setelah berjaya mendapat ijazah pertama dan berjaya menjadi seorang penjawat awam yang diletakkan di gred 41. Berdasarkan pendapatan pada gred itu (gaji pokok dan berbagai elaun), bagaimanakah anda menguruskan kehidupan anda. Maksud saya bagaimana anda menguruskan perbelanjaan anda. Bagaimana bajet anda: surplus ke, balance ke atau deficit budget?

Untuk tujuan itu anda jangan lupa tanggungjawab-tanggungjawab asas yang mesti ditunaikan. Jangan juga lupa bahawa anda ditempatkan di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putra Jaya. Dan quarters kerajaan menurut kelayakan anda atau yang lebih rendah darinya telah diisi kesemuanya.

Tanggungjawab asas anda adalah i) membayar balik pinjaman PTPTN, dan ii) menghantar setiap bulan wang belanja kepada kedua ibubapa anda. Kedua-kedua butiran perbelanjaan ini dalam istilah bajet awam (kerajaan) dipanggil bayaran tanggongan.

Tanggungjawab asas ini bermaksud tanggungjawab yang anda tidak boleh lepaskan. Jika anda gagal melakukannya kesannya buruk sekali. Misalnya jika anda gagal membuat bayaran keatas pinjaman PTPTN anda boleh didakwa dimahkamah kerana mungkir janji. Pihak PTPTN juga boleh meminta kerjasama dari majikan anda untuk membuat potongan bulanan dari gaji anda. Anda tidak dapat mengelak kerana mahkamah bersedia menghukum anda dan majikan anda bersedia untuk mengambil tindakan tata tertib. Hutang wajib bayar.

Bapa anda   bekerja sebagai seorang buruh IWK (pemungut sampah) dan emak anda bekerja sebagai pencuci bangunan bagi menokok tambah pendapatan keluarga. Ingat juga anda ada 5 orang adik beradik lagi yang masih bersekolah, 2 di peringkat rendah dan 3 diperingkat menengah yang tinggal bersama kedua ibubapa anda.  Yang diperingkat menengah seramai 3 orang itu hanya mampu di tempatkan disekolah harian saja kerana keputusan UPSR, atau pun PMR  mereka tidak mencapai peringkat kecemerlangan yang diperlukan untuk memasuki Sekolah Berasrama Penuh atau pun Maktab Rendah Sains Mara. Maka mereka terpaksa berulang alik dengan menaikki van yang dibayar secara bulanan dari rumah ke sekolah yang terletak dibandar yang jaraknya 15 kilometer.

Dengan kedudukan ibubapa anda seperti itu, anda tiada pilihan melainkan mesti menghantar sedikit sebanyak wang gaji anda untuk membantu mereka. Jika anda gagal, pendidikan yang anda dapat selama ini telah gagal mendidik anda menjadi insan yang berguna. Atau saya katakan anda sebagai 'satu sen pun tiada guna'. Sudah belajar tinggi, saya percaya anda faham maksud 'satu sen tiada guna' itu.

Butiran perbelanjaan-perbelanjaan lain yang perlu adalah seperti berikut:

i) sewa bilik (anda masih bujang)
ii) tambang bas 
iii) makan minum

Bermakna pakai memakai anda tidak begitu penting. Pakai saja yang lama. Sesekali beli yang baru jika ada jimatan. Tapi jika anda mahu menjadikannya sebagai satu butiran perbelanjaan yang penting , ianya terserah kepada anda. Anda juga boleh mengelakkan membayar tambang bas dengan memiliki kenderaan seperti motorsikal atau kereta. Tapi jangan lupa bayaran ansuran bulanan dan duit minyak serta duit tol.

Anda boleh saja tambah butiran perbelanjaan anda itu asalkan dua perbelanjaan asas iaitu hutang PTPTN dan hantar wang belanja kepada ibubapa masih dapat diteruskan. Tapi anda tidak akan dapat mengurangkan butiran perbelanjaan seperti yang telah dinyatakan.

Bagaimana? Bolehkah anda uruskan kewangan anda?

Saya mahu juga membantu tugasan anda itu berdasarkan pengalaman semasa mula bekerja dahulu dengan pendapatan RM 750.00 sebulan. Pendapatan tahun 1972. Butiran perbelanjaan bulanan adalah seperti berikut:

Perbelanjaan Asas
i) Hantar wang ke kampong 
Tiada perbelanjaan bayar hutang pinjaman pelajaran. 

Perbelanjaan Lain
ii) sewa bilik
iii)utiliti  
iv) pinjaman kenderaan
v) Makan minum
vi)minyak kereta (dulu tidak ada tol)
vii) Rekreasi termasuk hiburan 
viii) Pelbagai misalnya balik kampong, membaikki kenderaan dan sebagainya termasuk lebihan untuk simpanan .
(simpanan bukan satu keutamaan).

Bajet saya dulu pernah juga difisit. Bukan sekali. Saya tampong melalui pinjaman dari kawan atau ko-op. Dulu ko-op yang paling popular dikalangan penjawat awam seperti saya ialah MOCCIS. Hendak  berkahwin pun guna pinjaman MOCCIS. Besarnya jasa MOCCIS. Tapi sekarang dengar khabarnya MOCCIS sudah habis. Ada masalah, sehingga wang dividen saya pun hangus.
Jangan ambil peduli cerita pinjaman saya itu. Yang penting bagaimana anda dapat menguruskan pendapatan bulanan anda yang saya jangka melebihi RM 2000.00 sebulan untuk menampong perbelanjaan bulanan. Saya percaya kedudukan anda tidaklah seselesa berbanding dengan saya walaupun pendapatan saya hanya RM750.00 sebulan. Namun begitu anda mepunyai berbagai sumber lain yang boleh menampong kedudukan defisit anda. Antaranya kad kredit, pinjaman peribadi dari bank, pinjaman ko-op dan yang paling mudah tetapi menyeksakan ialah pinjaman Along. Elakkanlah si Along ini.

Baik. Sediakanlah bajet bulanan anda. Tidak perlu mendapatkan khidmat pakar kewangan kerana ianya akan menambahkan lagi perbelanjaan anda.

Hanya sanya saya ingin berpesan, dan pesanan ini terlalu afdal untuk dijadikan panduan iaitu jangan jadikan bajet defisit sebagai satu cara hidup, kesannya buruk sekali, anda boleh jadi pokai, hutang memanjang, boleh muflis. Kalau hutang dengan Along, nyawa boleh terbang.

Oleh itu bijaksanalah dalam menguruskan wang anda. 

Dan kalau anda ditakdirkan mengurus bajet negara, jangan cuba-cuba mengamalkan budaya yang sama (deficit budget) sepanjang masa. Hutang akan berlonggok dan timbun menimbun dari tahun ke tahun yang akhirnya negara boleh jadi bengkrap, rakyat akan sengsara merana.
 
Oleh itu  jadilah pengurus kewangan negara yang bistari  lagi bijaksana. Maknanya jangan boros dan bocor (bukan tiris). Harap anda faham maksudnya kerana anda pun berpendidikan tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan