Theflowersellingboy

Sabtu, 29 September 2012

Sedikit Ulasan Mengenai Pembentangan Bajet 2013

Saya mengikuti juga sebahagian dari ucapan Menteri Kewangan dalam membentangkan Bajet 2013 pada sebelah petang tadi. 

Maka saya turut tersenyum mendengarkan pendekatan dan isi belanjawan yang dibentangkan. Ianya tepat seperti apa yang saya katakan dalam paparan saya atas tajuk Belanjawan/Bajet 2013. Bahawa bajet 2013 itu adalah bajet untuk memenangi hati dan fikiran rakyat terbanyak untuk mengundi BN dalam pilihanraya ke 13 yang akan datang ini, bagi mengekalkan BN terus berkuasa.

Sama juga Belanjawan yang dicadangkan oleh PR. Cuma belanjawan PR ini tidak  dibentangkan dalam persidangan untuk di bahas dan diputuskan oleh ahli-ahli Parlimen.

Oleh itu saya tidak bercadang untuk menyentuh Belanjawan PR itu.

Tidak salah untuk memenangi dan mempengaruhi hati dan fikiran rakyat bagi menyokong mana-mana pihak dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi. Demokrasi ialah persaingan bagi tujuan itu, untuk mendapat mandat sebahagian besar rakyat dalam menguruskan negara, termasuk khazanah negara. Mana-mana pihak yang dapat meyakinkan rakyat terbanyak dialah yang akan dipilih oleh rakyat untuk menguruskan negara dalam tempoh-tempoh tertentu menurut yang diperuntukkan oleh Perlembagaan dan undang-undang.

Dan bajet adalah satu daripada alat yang berkesan bagi maksud itu.

Oleh itu  bajet adalah mengenai hal ehwal yang bersangkutan langsung dengan kehidupan rakyat. Apa yang rakyat mahu. Ianya mengenai harapan rakyat untuk satu kehidupan yang terbaik. Itulah yang akan diterjemahkan dalam bentuk cadangan penggunaan wang negara. Berapa jumlah yang diperlukan dan bagaimana wang itu diuruskan secara effisyen. 

Ulasan  saya keatas bajet BN yang dibentangkan ialah seperti berikut:

i) BN membaca dan mentafsir serta menterjemahkan harapan rakyat bagi satu Kehidupan Yang Terbaik dengan mencadangkan bajet defisit 4%. Perbelanjaan melebihi pendapatan. Maknanya tiada lebihan wang untuk perbelanjaan pembangunan. Dengan itu peruntukan pembangunan akan diperolehi dari pinjaman dalam berbagai bentuk. Maknanya hutang akan bertambah.

ii)  Cadangan bajet BN, berterusan defisit. Ini tidak sihat dalam pengurusan kewangan.

iii)  Saya menjangkakan, jika BN terus berkuasa, cukai GST akan dilaksanakan bagi menambahkan hasil negara bagi menampong bajet yang defisit itu.

iv) Ramai (penjawat awam termasuk pesara, orang ramai, peniaga/pelabur) yang tersenyum suka kerana mendapat faedah kewangan dalam berbagai bentuk misalnya pemberian tunai, pengurangan/pengecualian cukai bagi tempoh-tempoh tertentu dan insentif. 

v) Saya katakan bajet ini adalah bajet pilihanraya. Bukan saja dalam bentuk tawaran faedah kewangan bahkan ianya sebagai asas dalam menentukan tarikh atau masa untuk mengadakan pilihanraya ke 13. Saya menjangkakan pilihanraya tidak akan diadakan pada tahun ini. 

Persoalan yang penting yang perlu ditanya: Adakah cadangan bajet itu termasuk dalam  istilah pengurusan kewangan yang effisyen? Dan adakah ianya bajet yang berkhemah dalam erti kata berbelanja mengikut kemampuan?

Dan adakah bajet ini terlalu manis seperti gula-gula yang digemari oleh anak-anak kecil yang merongak dan merosakkan gigi mereka? 

Sama-samalah kita menilai dengan hati terbuka. Cuma sayang sekali bajet ini dibentang tanpa membentangkan sama Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2011. Laporan Ketua Audit Negara adalah rujukan yang paling baik dalam menilai pengurusan kewangan kerajaan.

Bagaimana? Siapakah pilihan anda dalam pilihanraya ke 13 nanti? 





   









 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan