Theflowersellingboy

Isnin, 24 September 2012

Harapan Ibu dan Bapa:Usahlah Berbaik-baik dengan Syaitan Walaupun Kita Kenal.

1. Sepasang suami isteri percaya bahawa semua kita sukakan yang baik. Baik tuturkata, baik tingkah laku. Baik apa yang ada disanubari. Maknanya niat kita  baik, cakap pun baik dan perbuatan kita juga baik. Kita sendiri mahu jadi baik, mempunyai perwatakan yang baik yang bermula dari hati, yang kita tuturkan dan yang kita lakukan. Kita juga mahu orang lain pun mempunyai watak yang baik. Masing-masing kita hendakkan hubungan yang baik dan tidak suka kita diperlakukan atau dipamirkan dengan kata-kata mahupun perbuatan yang tidak baik. Dan sama-sama mengharapkan hati masing-masing mempunyai niat yang baik .

Maknanya kita benci kepada yang tidak baik, yang jahat yang boleh menyusah dan menyakitkan kita. Kita hendakkan yang makruf dan benci yang mungkar seperti yang diseru dalam al-quran.

2. Pasangan itu berpendapat bahawa seorang bapa atau ibu sentiasa dan berulang kali, bertubi-tubi memberi didikan kepada anak-anaknya agar jadi anak yang baik. Diajar dari kecil lagi untuk menjadi anak yang baik. Diajar untuk menjadi manusia yang baik selagi hayat dikandung badan. Begitu juga pemimpin diberbagai peringkat dan peranan , semuanya berpesan kepada yang baik dan suka serta mahu jadi baik.

3. Kalau begitu, pada pendapat pasangan itu hidup ini mudah saja diatur. Sebab semua orang sukakan yang baik dan bencikan yang jahat. Tidak ada langsung pertentangan. Kita boleh hidup aman damai, tiada perselisihan, tiada pergaduhan apatah lagi untuk berperang. Begitulah murninya watak yang kita suka, yang kita mahu, yang semua orang mahu. 

 4. Pasangan itu merujuk pula dari sisi  bangsa dan agama. Orang Melayu yang semuanya Islam mahu jadi bangsa yang baik. Begitu juga bangsa-bangsa yang lain, semuanya sukakan yang baik sama ada dirinya mahu jadi orang yang baik mahupun mengharapkan orang lain berbuat dan bersikap baik terhadapnya. Jadi apa ada masalah dalam hidup ini?

5. Disisi negara pula, semua negara membuat pengistiharan menjadi sebuah negara yang baik. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu juga memperjuangkan keamanan untuk dunia,  satu hasrat yang baik. Jadi sekali lagi pasangan itu yakin bahawa hidup ini tiada masalah.

6. Pasangan itu mempunyai tiga orang anak. Anak yang pertama lelaki berambut kerinting berkulit cerah. Anak kedua perempuan berambut lurus dan berkulit hitam manis. Anak ketiga lelaki berkulit gelap. Semua mereka dididik untuk jadi insan yang baik.

7. Untuk menyambut hari raya mereka dibelikan pakaian. Kesemua anak-anak diajak bersama membeli pakaian. Warna dan kualiti pakaian yang dibeli semuanya sama saja.

8. Ibu memulakan dengan mendapatkan pakaian anak pertama. Kemudian anak kedua dan seterusnya anak ketiga. Anak-anak tidak kisah, asalkan dapat baju dan seluar baru mereka begitu gembira sekali.

9. Begitu juga diwaktu bersarapan. Mereka makan bersama dan makan makanan yang sama. Mereka tidak kisah. Hidup aman damai.

10. Suatu hari satu dari kerusi di meja makan telah patah dan tidak boleh digunakan. Bermakna seorang dari anak itu tidak akan dapat makan serentak. 

11. Dalam masa yang sama mereka memberitahu supaya anak-anaknya itu mesti jadi orang baik. Bertolak ansur dan berkurban untuk orang lain adalah satu sikap yang baik. Abang atau adik beradik yang tua mesti berkurban untuk adik-adik yang muda. Maka anak lelaki yang tua itu berkurbanlah kerana itu adalah sesuatu yang baik. Hari-hari dia makan selepas adik-adiknya makan. 

Tapi lama kelamaan hatinya berbisik mempersoalkan kenapa adik-adiknya itu tidak mahu menjadi orang baik. Maksudnya mengapa tidak mahu berkurban seperti yang telah dia lakukan?

12. Di pagi hari raya anak-anak itu diajar untuk memohon kemaafan kepada kedua ibubapa. Maka diaturkan, yang mendahului memohon kemaafan ialah anak yang tua dan diikuti yang kedua dan ketiga. Semua anak-anak akur. Yang tua sungguh gembira kerana dia didahulukan. Dan paling seronok dia dahulu yang dapat wang raya setelah memohon kemaafan. Setiap tahun begitulah aturan yang diikuti. Itu satu didikan untuk menjadi insan yang baik. 

Masa berlalu maka anak yang kedua dan ketiga mula berbisik di hati mengapa abang mesti didahulukan.

13. Anak bongsu pula sentiasa mendapat dakapan terdahulu dari pasangan ini. Tidur diatas katil yang sama, ditengah-tengah diantara mereka suami isteri

Anak yang pertama dan kedua melihat dengan rasa cemburu.

14. Maka pada suatu pagi kedua ibubapa itu melihat dengan mata sendiri anak-anak mereka bercakaran di meja makan. 

Mereka terdengar anak yang kecil sekali berkata bahawa dia sentiasa mendapat wang raya yang terkemudian pada setiap tahun. Itu tidak adil. 

Anak yang kedua pun membangkitkan perkara yang sama sambil menyatakan tidak puas hati kerana tidak dapat tidur diatas katil bersama kedua ibubapanya . Itu tidak adil. 

Terdengar pula hujah anak yang tua menyatakan hari-hari dia berkurban, makan terkemudian dari adik-adiknya. Itu tidak adil.

15.  Maka pasangan suami isteri itu jatuh pengsan.

16. Setelah sedar dari pengsan, pasangan suami isteri itu mula menerima hakikat bahawa rupa-rupanya yang baik baginya tidak semestinya baik bagi orang lain waemah anak-anaknya sendiri. Bahawa kehidupan manusia ini tidaklah semudah itu untuk diatur walaupun semuanya hendak dan sukakan yang baik dan benci yang jahat. 

17. Apatah lagi jika ada insan yang berpegang kepada kepercayaan bahawa  lebih baik berkawan dengan syaitan yang kita kenal dari bersahabat dengan malaikat yang kita tidak kenal.  

'Lebih baik berkawan dengan syaitan? Bukankah kita diminta untuk berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam?' Pasangan suami isteri itu saling berpandangan dan tidak menyangka ada insan yang berpandangan sebegitu rupa. 

18. "Manusia yang suka berkawan dengan syaitan itu  lagi susah untuk di urus". Itulah kesimpulan yang dibuat oleh pasangan suami isteri itu sambil memeluk ketiga-tiga orang anaknya. 

Mereka tetap bertekad untuk terus mendidik anak-anaknya menjadi insan yang terbaik dan memohon kehadrat Allah agar diberi perlindungan dari godaan syaitan. Dan mereka juga tidak mengharapkan anak-anaknya berwatak seperti malaikat. Namun mereka percaya bahawa malaikat itu ada , dan begitu taat  kepada Allah SWT.

  



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan