Theflowersellingboy

Khamis, 13 September 2012

Bercita-cita Jadi Akauntan tapi jadi UT Man, akhirnya.

Sebaik saja Aku kembali kerja pada raya ketiga, sehingga sekarang Aku tidak pernah berihat.  Hari Sabtu dan Ahad pun kena kerja. Dua hari lepas Aku terpaksa bekerja sehingga jam 12  setengah malam. Kena 'standby' di tempat kerja. Masa itu adalah masa untuk 'loading' ( memasukkan ) papi-paip binaan yang telah disahkan sempurna untuk digunakan dalam industri gas dan minyak , ke dalam kapal untuk dibawa ke Kuala Terengganu. Aku sungguh mengantuk. Tapi apa boleh buat , itu kerja yang terpaksa Aku lakukan. Kerja yang Aku pilih, sesuai dengan sijil kompetensi Aku.
Ibu bapa ku hendakkan Aku meneruskan bidang akauntansi, ambil ACCA , menjadi akauntan bertauliah. Tapi aku memilih untuk menjadi UT Man.
Sebuah Universiti awam telah menawarkan Aku kursus CAT (Certified Accountant Technician) sebagai laluan untuk mengambil ACCA. Tawaran ini adalah tawaran yang beramaran dari Dekan Fakulti Perakaunan, Universiti berkenaan, bahawa ianya penuh cabaran dan mesti kerja kuat. Diajar dalam Bahasa Inggeris. Oleh itu bahasa Inggeris mesti baik. Bapaku ada bersama waktu bertemu dengan dekan itu. Beberapa kali bapaku memandang kepada Aku meminta kepastian tentang kesediaan Aku mengambil kirsus itu. Dan Aku pula mengangguk tanda bersedia. Bapaku tersenyum, sebagai isyarat  bersetuju dan menyokong dengan keputusan itu.
Sebenarnya perjumpaanku dengan dekan itu adalah ekoran daripada keputusan yang dibuat oleh pihak universiti yang menawarkan Aku kursus Diploma Perniagaan (Pengangkutan). Dan itu bukan pilihan pertamaku. Aku mohon Diploma Perakaunan sebagai pilihan pertama.  Oleh itu Aku berjumpanya untuk membuat rayuan. Dia menawarkan kursus CAT.
Tawaran itu Aku terima. Tiada paksaan dari kedua ibubapaku. Mereka sekadar memberi sokongan yang kuat kepada Aku, terutama bapaku. 
Dulu arwah abangku juga mengambil bidang yang sama di Universiti yang sama. Tapi takdir menentukan segala-galanya. Abangku terlibat dalam kemalangan motorsikal di dalam kampus. Dia menjadi pembonceng dalam perjalanannya untuk menghantar 'assignment'nya pada pagi yang malang itu. Abangku ketika itu di tahun 3 peringkat Diploma. Abangku meninggal. Kawannya terselamat tapi bapaku memberi tahu bahawa menurut perkhabaran menyatakan kawan abangku  itu sudah tidak mejadi siuman kerana terlalu rasa bersalah menyebabkan kematian abangku. Mereka kawan baik. Itulah yang di ceritakan oleh bapaku kepadaku. Waktu kejadian Aku baru 10 tahun.
Sekerat jalan Aku tinggalkan CAT. Tinggal 2  kertas lagi untuk Aku meneruskan ACCA. Aku selalu gagal dua kertas ini. Aku tidak mahu meneruskannya. Bukan Aku saja yang berbuat demikian. Ada kawan-kawan,  selepas beberapa kali gagal dalam kertas yang diambil mereka juga bertindak seperti Aku. Ada yang ambil kursus lain. Ada yang ambil kursus untuk jadi pilot. Dan macam-macam kursus lagi. 
Namun Aku  rasa bersalah kerana perbelanjaan telah banyak dikeluarkan oleh ibubapa. Jadi Aku cuba mencari jalan keluar secara senyap-senyap tanpa memberi tahu kedua ibubapaku, sambil meneruskan CAT.
Kebetulan Aku diberitahu oleh abang iparku seorang jurutera tentang kursus NDT (Non Destructive Testing). Setelah mendengar penjelasannya, walaupun ringkas, Aku tertarik untuk mengetahui kursus itu dengan lebih lanjut. Internet menjadi kawan baikku.
Dalam masa yang sama Aku dihubungi oleh seorang kawan sekursus dulu, yang juga sekerat jalan. Dia beritahu bahawa dia sekarang berada di Shelfield, England , ambil kursus NDT. Aku terlalu gembira dan telah membuat keputusan untuk memberitahu ibubapaku bahawa Aku mahu mengambil kursus ini dan berhenti dari meneruskan 2 paper terakhir yang selalu Aku gagal.
Cuma masalahnya ialah pembiayaan. 
Aku merujuk pihak MARA. Jawapannya negatif. Pembiayaan kursus itu telah diberhentikan.
 
Dipendekkan cerita, ibubapaku terpaksa menjual 2 keping tanah untuk membiayai kursus NDT. Alhamdulillah, Aku telah diberi sijil kompetensi dalam beberapa bidang NDT. Dan sekarang Aku sebagai UT Man. Bekerja secara kontrak.

Gajinya boleh tahan. Dan kerjanya pun boleh tahan banyak. Tapi bukanlah membebankan. Cuma susah untuk mendapat cuti. Hari merdeka pun Aku kena kerja. Kalau Aku ditakdirkan berjaya mendapat ACCA, adakah seteruk ini tempoh masa kerja yang terpaksa Aku lalui. Tak kisahlah. Bagi Aku semua kerja ada susah senangnya. Jadi penganggurpun tidak senang, banyak masalah. Masalah kepada diri sendiri dan masalah kepada negara. Oleh itu Aku bersyukur dengan pekerjaanku ini.

Minggu depan iaitu pada Sabtu dan Ahad , Aku mahu bercuti balik kampong berjumpa dengan kedua ibubapaku.

3 ulasan:

  1. Tahniah teruskan kerjayamu. Aku pun baru pasang nk jadi ndt engineer, doakan aku.. thanks

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum. Dulu CAT guna loan Mara ke? Atau bayar sendiri?

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum. Dulu CAT guna loan Mara ke? Atau bayar sendiri?

    BalasPadam