Theflowersellingboy

Khamis, 30 Mac 2017

RUU 355: Macam Cerita Lebai Malang




RUU 355 akhirnya jadi macam cerita lebai malang. Lebai yang mudik ke hulu dan mudik ke hilir untuk hadir majlis kenduri berakhir dengan kelaparan. 

Sampai dihulu, majlis kenduri sudah habis. Maka mudiklah ke hilir dengan harapan dapat menjamah sepinggan nasi berlauk kambing. 

Pun kecewa kerana sampai saja dihilir, tetamu jemputan berduyun-duyun balik meninggalkan majlis. Kempunanlah si lebai itu. Malang sungguh nasib si lebai.

Serupa juga dengan RUU 355. RUU 355 ini bolehlah diibaratkan sebagai majlis kenduri di hulu dan di hilir yang menjadikan silebai kempunan. 

Bila PM Najib aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN memutuskan kerajaan tidak akan membentangkan RUU 355 seperti yang telah dijanjikan,  kerana tidak mendapat pendirian  konsensus dari kawan-kawan dari parti gabungan BN yang lain, sudah tentu ianya tidak memberikan satu harapan yang cerah kepada masa depan RUU 355.

Keputusan PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN ini sudah tentu tidak menggembirakan PAS kerana RUU 355 adalah amat penting kepada politik PAS. 

Adakah PAS kempunan?

Reaksi yang diketahui sekarang ini, PAS belum lagi berada di tahap kempunan. Masih 'beristiqamah', satu perkataan yang selalu digunakan bagi memujuk rasa kesal, kecewa, marah diatas kegagalan dalam sesuatu sasaran yang hendak dicapai. Dan dikuatkan dengan kata-kata redha atas ketentuan Allah.

Ada berita  melaporkan bahawa PAS akan mengambil tanggugjawab untuk membentang sendiri usul RUU 355 itu kerana usul itu sebenarnya adalah usul yang diinisiatif oleh PAS. Ianya tidak menjadi masalah jika kerajaan tidak mahu membentangnya.

Ada pula berita menyatakan bahawa terdapat dikalangan pimpinan PAS yang amat memahami akan kedudukan PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi  BN yang menerima tekanan dari parti-parti lain gabungan BN untuk tidak bersetuju membentangkan RUU itu. Seolah-olah mengatakan, PAS sedia memaafkan atas mungkir janji itu.

Nampaknya ada pimpinan PAS ketika ini yang sanggup berlunak dengan PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN yang melakukan mungkir janji. Berbeza dengan sikap pada masa-masa yang berlalu. 

Dan ianya juga terlalu jauh bezanya jika yang mungkir janji itu datangnya dari pimpinan PKR, Amanah sementelah lagi DAP. Maka dikutuknya dengan berbagai jenama kutukan.

Apapun saya percaya dengan sikap beristiqamah dan redha, PAS akan mengambil tanggungjawab untuk membentangkan sendiri RUU 355 ini, sebagai RUU persendirian.

Saya percaya PAS mampu melakukannya. 

Tapi persoalan yang relevan yang perlu ditanya ialah adakah PAS terus diberi ruang untuk membentangkannya pada sessi parlimen yang bersidang ketika ini?

Saya tidak pasti kerana tiada siapa yang mengetahui apa yang akan berlaku pada masa depan walaupun sesaat cuma lagi. Hanya Allah SWT yang maha mengetahui.

Namun begitu bukankah Allah mengatakan agar kita mesti sentiasa berfikir, menggunakan otak yang dikurniakan Allah.  

Berbagai peristiwa dan petanda yang telah kita saksi, lalui dan alami sudah tentu boleh digunakan sebagai sandaran bagi meramalkan masa depan sebagai langkah persediaan untuk kita bergerak dan bertindak.

Dalam hubungi RUU ini, PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN telah dengan jelas menyerahkan nasib RUU ini kepada Speaker Dewan Rakyat untuk menguruskannya. Ertinya terpulanglah kepada cara mana Speaker mahu melakukannya.

Pengalaman yang lepas telah dengan jelas menunjukkan bahawa RUU ini tidak diberikan keutamaan berdasarkan angka giliran yang diberikan dalam aturan mesyuarat. Hal-hal berkaitan urusan kerajaan mendahului hal persendirian seperti RUU 355. Ini bukan satu bentuk salah guna kuasa speaker. Ini adalah peraturan yang sedia ada.

Perjalanan RUU ini bagi saya amat menyedihkan walaupun belum ke tahap trajis. 

Pertama ianya mendapat berbagai reaksi sama ada dalam bentuk tentangan, sokongan mahupun dalam bentuk mahu melihat RUU ini tidak akan  menjadi satu undang-undang yang boleh membawa imej yang kurang baik kepada Islam.

Kedua, semacam ada usaha dari pihak kerajaan untuk melengah-lengahkan pembentangan RUU ini kerana telah melalui beberapa sessi persidangan parlimen dengan cara meletakkan angka giliran yang tidak mungkin sempat dibincangkan dalam sesuatu persidangan parlimen.

Ketiga, dua kali dibentangkan oleh wakil Marang ( Presiden PAS) tapi tidak pernah dibahaskan. Ianya tidak memberi apa-apa makna jika tidak dibahaskan.

Keempat, ianya diberi satu harapan yang memuncak apabila kerajaan bersetuju untuk membentangkannya. Tapi yang hendak dibentangkan itu adalah setelah dibuat beberapa pindaan terhadap RUU yang asal. Bagaimanapun PAS tidak menunjukkan reaksi tidak bersetuju dengan pindaan itu.

Kelima, keputusan PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN menarik balik persetujuan  kerajaan untuk membentang RUU itu kerana tidak mendapat persetujuan konsensus dari parti-parti komponen BN yang lain. 

Perkara kelima adalah MUNGKIR JANJI!

Bagi saya PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN dari awal tidak mempunyai hasrat yang murni bagi menyokong RUU 355 terutama sekali apabila PAS mengwar warkan RUU 355 itu adalah berkaitan dengan hukum Hudud.

Bukankah PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN dengan jelas menyatakan bahawa Hudud tidak sesuai di negara ini. Cuma apabila PAS mengatakan RUU 355 bukan hukum Hudud maka berlaku sedikit perubahan sikap kerajaan (UMNO) dengan mengambil pendirian menyokong RUU 355.

Saya berat mempercayai bahawa RUU 355 yang dibawa oleh Marang ini tidak akan menjadi undang-undang kerajaan. Ianya hanya boleh diingati sebagai satu rang undang-undang persendirian yang hanya mampu dibacakan saja dalam persidangan parlimen sebanyak dua kali tanpa perbahasan, Tidak lebih dari itu.

Alasan saya ialah siapa itu PAS dimata PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN berbanding dengan ahli-ahli komponen BN. 

Cuba tanya soalan begini: 

i) Mampukah UMNO menubuhkan kerajaan tanpa penyertaan parti-parti yang ada dalam BN? 

Saya jawab , sekali kali tidak mampu.

ii) Mampukah UMNO menubuhkan kerajaan bersama PAS tanpa kerjasama dari parti-parti komponen dalam BN?

Sekali lagi saya jawab tidak mampu.

Jadi jelas bahawa pilihan terbaik PM aka Presiden UMNO aka Pengerusi BN adalah wajib meninggalkan PAS dan kekal bersama dengan komponen yang ada, jika mahu kekal berkuasa. Untuk bersama dengan komponen, persetujuan secara konsensus adalah satu peraturan atau hukum  yang telah ditetapkan oleh BN yang mesti dipatuhi.

Dengan demikan, apa alasan yang boleh digunakan bahawa UMNO akan menyokong RUU 355. Sudah tentu ianya kenyataan sokongan yang kosong yang penuh muslihat berselindung di sebalik kata-kata bahawa terpulanglah kepada kuasa Speaker dewan rakyat untuk menentukannya.

RUU 355 ini telah memberi kemenangan kepada UMNO, secara tidak langsung kepada BN untuk mengekalkan kuasa. UMNO berjaya memecah belahkan PR dan pakatan pembangkang. UMNO juga telah berjaya menggagalkan hasrat PAS untuk memperkenalkan Hudud melalui pemerkasaan peruntukan RUU 355. 

Akhirnya PAS akan jadi kempunan seperti lebai malang yang kempunan untuk menjamah makanan di dua majlis kenduri.

Dan PAS juga telah berjaya di asingkan dari parti pembangkang dalam bentuk kerjasama politik misalnya dengan PKR. Natijahnya pembangkang menjadi lemah. Pembangkang akan kalah pada PRU 14.

Dengan UMNO pun PAS rugi dengan PKR pun telah menimbulkan rasa curiga. Macamlah lebai malang. Kenduri dihulupun tak dapat makan, kenduri dihilirpun sama juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan