Theflowersellingboy

Khamis, 2 Mac 2017

Kenangan Dimasa Dulu

Kenangan Dimasa Dulu. Bergambar bersama isteri berhampiran dengan the pyramid setelah menghadiri konvokesyen anak perempuan kami Siti Nuradilla yang dihadiahkan ijazah doktor  perubatan oleh University of Mansoura 2015
Yang dikenang adalah yang telah lepas berlalu. Ada orang menggunakan 'pada suatu masa dulu'. Ada juga yang lebih enak dengan 'duluuu' saja, apabila mahu bercerita kisah lama, dengan memuncungkan mulut memanjangkan sebutan 'luuu'.

Dan macam-macam lagi cara untuk mengembalikan kisah silam , kisah lama yang ditinggalkan tetapi sentiasa menjadi ingatan selagi nyawa dikandung badan. Itulah yang dinamakan kenangan.

Hanya dulu saja yang boleh dikenang. Tidak ada kenangan untuk masa depan. Kalau ada yang mahu mengenang masa depan ianya adalah angan-angan dan berkhayal saja. Dan sudah tentu khayalan itu bermula dengan, "Kalau aku jadi menteri....";  "Seronoknya kalau ada rumah besar..." dan macam-macam kalau lagi.

Itu bukan kenangan. Itu adalah khayalan dan angan-angan. 

Masa depan adalah masa harapan, mengharapkan sesuatu yang baik. Orang yang kecewa dan putus asa, tidak mengharapkan masa depan. Sebab itu, mereka yang putus asa dan kecewa tidak ambil peduli tentang masa depan sehingga boleh membunuh diri jika segala-galanya gelap untuk masa depan.  

Apa yang telah kita lalui pada masa dulu, sama ada bersifat duka, pahit maung mahupun yang sebaliknya, yang apabila diingatkan semula, ianya sungguh manis sekali walaupun dulunya amat pahit sekali. Itulah KENANGAN.

Tetapi apabila kisah dulu yang diingatkan semula yang boleh membangkitkan perasaan duka dan benci, sakit hati dan iri hati, itu bukannya kenangan. Itu adalah DENDAM KESUMAT.

Kenangan adalah yang manis-manis saja walaupun dulunya pahit. 

Ianya adalah garapan dan cernaan dari berbagai elemen positif dan negatif yang tindak balas kimianya menghasilkan satu perasaan yang menyenangkan yang dipanggil kenangan. 

Duluuuu, semasa saya kecil dulu, seperti sebahagian besar anak kecil yang lain, sifat degil dan nakal telah menjadikan saya selalu dimarahi oleh yang lebih tua termasuklah guru dan ibubapa.

Teringat saya hukum yang dikenakan oleh seorang guru kerana saya buat bising dalam kelas. Apa hukumannya?

Hukumannya tidak berat tapi amat memalukan.

Saya diminta keluar dari bilik darjah dan berdiri dihadapan pintu masuk ke kelas sehingga tamat waktu persekolahan. 

Sesiapa saja yang melalui kelas saya, sama ada murid mahupun cikgu, mata mereka tidak lepas dari memandang saya. Pandangan yang saya anggap sebagai mewakili kata-kata mengejek, "Padan muka".

Lagi amat memalukan apabila yang memandang itu adalah murid yang amat memandang tinggi terhadap saya, yang dianggap sebagai murid yang baik dan cerdik.

"Ya Allah malunya aku", itu kata hati saya.

Amat memalukan perasaan saya ketika itu. 

Tapi tidak sekarang, apabila ingatan itu datang kembali. Saya tidak marah kepada cikgu yang menghukum, dan tidak juga merasa malu pada kawan-kawan yang lain. 

Malah saya seronok mengingatkan kembali peristiwa itu kepada mereka.

Dan banyak lagi peristiwa yang lebih serious yang memalukan saya pada masa dulu, jika saya mahu cerita satu persatu. Tapi semuanya apabila dikenang kembali membuatkan saya senyum senang sekali.

Photo diatas diambil di Mesir, berhampiran dengan Pyramid sewaktu kami menghadiri dan menemani anak di majlis konvokesyennya  di University of Mansoura. 

Ianya satu peristiwa yang amat manis sekali, dan  mungkin menjadi peristiwa terakhir bagi kami menghadiri konvokesyen bagi meraikan kejayaan anak-anak kami dalam pelajaran, kecuali ada diantara mereka yang mahu melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Itupun jika Allah mengizinkan. Jika sihat tubuh badan dan 'akal fikiran dan jika usia masih ada.

Oleh itu photo diatas, bergambar suami isteri adalah satu pernyataan kesyukuran kami diatas kurniaan Allah kepada kami, anak-anak yang menyenangkan hati kedua ibubapanya. Ianya perlu menjadi kenangan abadi.   



Tiada ulasan:

Catat Ulasan