Theflowersellingboy

Isnin, 6 Mac 2017

RASUAH ADALAH SATU CARA HIDUP?





Mengapa rasuah?

Sebab  rasuah itu adalah syarat yang perlu (a necessary condition)  untuk hidup. Ianya bukan salah satu syarat untuk hidup ( not one of the conditions) yang membawa maksud tanpa rasuah kita boleh hidup. 

Tanpa rasuah kita tidak boleh hidup. Ianya satu budaya, satu cara hidup.

Rasuah tidak ambil kira latarbelakang. 

Orang miskin pun melakukan rasuah. Orang kaya pun sama. Orang bodoh tidak terkecuali. Orang pandai sama juga. Orang jahil agama ambil rasuah juga. Orang alim yang dipanggil ulamak juga buat perkara yang sama. Orang bawah diperingkat akar umbi tidak ada kurangnya. Yang diperingkat atas bertaraf kepimpinan lagilah ligat perlakuan rasuahnya. Pendek kata OKU dan bukan OKU tidak mampu mengelakkan rasuah.

Sebab semua kita adalah orang yang ada kuasa , kedudukan dan keistimewaan.

Kedudukan kita sebagai pengundi, sama ada kita miskin atau kaya, cacat mahupun sempurna, kita ada kuasa untuk menentukan siapa yang kita mahu serahkan kuasa. 

Maka undi kita adalah mahal yang menyebabkan kita menjadi rebutan oleh orang yang mahu berkuasa. Maka ianya mewujudkan persaingan. Bagi memenangi persaingan, para pesaing akan membuat tawaran cuba mengatasi diantara satu dengan yang lain.

Sudah tentu tawaran yang terbaik, mengikut pertimbangan kita akan kita pilih dan bukan semata-mata atas kemampuan mereka memberi perkhidmatan.

Keistimewaan juga adalah punca rasuah. Misalannya orang Melayu yang mempunyai keistimewaan dalam bentuk peruntukan kuota membeli rumah.

Selain dari melayu, bangsa lain tidak boleh membeli rumah yang telah di kuotakan untuk orang melayu. 

Hanya dengan mengenepikan kuota itu sahaja rumah tersebut boleh dijual kepada bukan melayu. Pihak yang ada kuasa saja yang boleh berbuat demikian dengan menggunakan berbagai alasan dengan syarat ada balasan.

 Apabila ini dilakukan, ianya juga satu bentuk rasuah. 

Memang benar, secara amnya rasuah amat dibenci tetapi tidak mampu dikecualikan dalam kehidupan . Ertinya tidak boleh hidup tanpa rasuah.

Selagi ada kuasa, rasuah tidak mungkin diketepikan dalam kehidupan. Untuk menghapus rasuah, kuasa mesti dihapuskan terlebih dahulu.

Tapi ironi nya kuasa adalah amat perlu dalam mengatur kehidupan. Tanpa ada yang berkuasa maka kehidupan tidak dapat diurus kerana tiada siapa yang mahu mendengar kata. 

Ertinya kuasa adalah perlu. Untuk hapuskan rasuah , perlu ada kuasa. 

Oleh itu jangan salahguna kuasa.

Adakah kita mampu untuk tidak menyalahgunakan kuasa? Saya jawab, tidak.

Sesiapa sahaja yang ada kuasa, kedudukan dan keistimewaan tidak akan dapat elak dari menyalahguna kuasa, kedudukan dan keistimewaan  biar pun orang itu alim ulamak apatah lagi yang jahil tentang dosa pahala.

Mesti ingat bahawa kita ada kuasa, kedudukan dan keistimewaan. Disanalah sumber rasuah. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan