Theflowersellingboy

Ahad, 19 Mac 2017

Dari "Nothing to hide" kepada 'Something to hide".




Debat Nazri-Mahathir pada 25 Mac 2017 yang akan datang ini amat ditunggu oleh sebahagian besar rakyat. Tapi malang sekali debat itu tidak dibuat siaran secara langsung oleh RTM untuk diikuti sebahagian besar rakyat. 

Difahamkan alasan tiada siaran secara langsung adalah kerana Nazri tidak mewakili kerajaan atau parti UMNO. Satu alasan yang melucukan. 

Sepatutnya pertimbangan bagi menyiarlangsung atau sebaliknya sesuatu perdebatan perlu dilihat dari segi isu yang mahu diperdebatkan sama ada ianya mempunyai kepentingan negara atau tidak. 

Adakah isu tentang apa yang dikatakan sebagai skendal kewangan negara seperti BMF, Forex dan 1MDB tidak dianggap sebagai isu yang penting? 

Kalau begitulah asas pertimbangan mengapa tiada siaran secara langsung akan perdebatan Nazri-Mahathir ini maka sesungguhnya ia amat malang sekali. Amat lucu dan memalukan!

Apapun Nazri yang telah menunjukkan satu sikap yang berani berhadapan dengan isu yang penting ini walaupun beliau nampaknya tidak mendapat sokongan dari kerajaan mahupun dari parti, wajar diberikan tabik hormat. 

Soalnya apakah kerajaan dan parti (UMNO/BN) dengan sikap berlepas tangan itu , dan membiarkan Nazri seolah-olah keseorangan dalam mempertahankan PM dan Kerajaan dalam isu-isu yang mahu didebatkan, boleh melelapkan  mata dan menutup telinga begitu saja sedangkan isu-isu itu ada kepentingan yang tinggi kepada negara? 

Tutuplah serapat-rapat mata dan sumbatlah seketat-ketat telinga, parti dan kerajaan termasuk PM tidak boleh berlepas tangan dari isu-isu yang mahu didebatkan.

Dalam kata lain, implikasinya ialah pada awal lagi, sebelum debat mengambil tempat, sikap kerajaan dan parti boleh ditafsirkan sebagai tidak berani berhadapan dengan Mahathir, yang saya percaya merupakan suara sebahagian besar parti pembangkang dalam isu-isu tersebut.

Apabila dikatakan tidak berani, dan ramai yang percaya begitu, maka ada sesuatu hal yang kerajaan percaya bahawa apa yang didakwa oleh Mahathir atau penyokongnya adalah benar. Satu kekalahan moral kepada PM, kerajaan dan UMNO/BN.

Oleh itu Nazri sepatutnya diberi sokongan oleh PM, Kerajaan dan parti dalam berhadapan dengan Mahathir dalam isu-isu yang mahu diperdebatkan dengan cara menunjukkan keberanian menyiarkan secara langsung perdebatan itu agar rakyat dapat mengikuti perdebatan itu dan membuat penilaian dan pertimbangan masing-masing.  

Kalau tidak, sekali lagi kerajaan akan dianggap sebagai penakut sebagaimana yang telah berlaku dalam "Nothing To Hide', persemukaan antara PM Najib dan Mahathir dahulu. Tapi kali ini akan dipanggil sebagai  "Something To Hide". 
  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan