Theflowersellingboy

Rabu, 29 Mac 2017

Ikan Sardin Untuk Makanan Kucing

Ikan Sardin. Di setengah tempat dipanggil ikan selayang? Ikan ini sekarang sudah dijadikan makanan kucing.


Pada pagi ini 29 Mac 2017, di sebuah pasar raya kelihatan dua orang wanita dalam usia emas sedang memilih dengan tekun ikan sardin. Terdengar percakapan mereka tentang ikan itu:

Wanita A: Ikan ni sedap dimakan kalau digoreng. Cecah pula dengan sambal cili padi asam limau, berdesut sedapnya.

Wanita B: Saya tak goreng. Saya rebus banyak-banyak.

Wanita A: Dulu masa muda-muda saya rebus juga, masak singgang. Sedap. Tapi dah tua ni tekak lain pulak. Rasa hanyi kalau makan secara rebusan. Sebab itu saya goreng sahaja. Cecah dengan sambal cili api campur asam limau hilanglah rasa hanyi.

Wanita B: Saya tak tahu apa rasanya. Hanyi ke, tak hanyi ke. Sebab saya tak pernah makan.

Wanita A: Eh pasal apa awak beli banyak- banyak. Nak buat keropok untuk dijual ke?

Wanita B : Tak lah. Saya suka keropok. Keropok Losong Terengganu yang saya paling suka. Tapi ikan ni bukan nak buat keropok.

Wanita A: Ikan ni memang sedap. Sebab itu orang suka buat keropok. Mungkin awak pun dah makan.

Wanita B: Tak tau lah. Tapi saya tak makan ikan ni.

Wanita A: Pasal apa awak beli banyak sangat.

Wanita B: Saya bela banyak kucing. Saya rebus ikan ni dan beri makan kucing.

Wanita A: Oooooo. Oklah saya pergi timbang dulu.

Wanita A itu melangkah secara bergegas meninggalkan Wanita B yang baru kali pertama berjumpa. Tak tahulah apa yang ada dalam hatinya. Mungkin rasa malu kerana makan ikan sama standard dengan makanan kucing, dan mungkin berkecil hati akan kata-kata wanita B itu. 

Tapi semasa melintasi wanita B untuk pergi ke kaunter bayaran, wanita A itu bersalaman dengan wanita B sambil mengucapkan jumpa lagi dilain masa. Ertinya dia tidak menaruh perasaan kecil hati atau malu.
 
Jadi saya saja  yang bersangka buruk.  
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan