Theflowersellingboy

Isnin, 6 Mac 2017

SIAPA ALI BABA




Nama Ali Baba ketika ini sudah menjadi popular. Popular yang tidak disukai.

Sebelum itu perlu diingatkan Ali Baba ini bukanlah Ali Baba dari negara Cina, sebuah konglomerat yang berjaya.

Dikalangan ahli politik kerajaan dan pembangkang nama ini menjadi tolak menolak seolah-olah nama ini membawa 'sial' jika melekat kepada mereka.

PM memulakannya dengan menamakan persahabatan diantara Lim Kit Siang dan Dr. Mahathir yang dulunya musuh ketat menjadi semakin rapat dan akrab sebagai persahabatan Ali Baba. 

Lim Kit Siang segera memberi respons sehari selepas diistiharkan menjalinkan persahabatan Ali Baba dengan Dr. Mahathir. Beliau memulangkan nama itu kepada PM Najib atas alasan Najib mempunyai jalinan persahabatan yang akrab dengan Jho Low satu personaliti yang terkenal di seluruh dunia yang dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Jadi kedudukan sekarang ialah 1-1.

Apalah hina dan buruknya Ali Baba ini sehingga Kerajaan dan pembangkang terlalu phobia dengan nama itu? Adakah ianya nama yang boleh membawa 'sial'?

Maka dengan itu menolak nama Ali Baba akan  menghilang kesialan yang dibawa oleh nama itu. Adakah itu yang mereka percaya?

Saya tidak percaya nama itu membawa sial. Tapi saya percaya bahawa mereka percaya nama itu membawa sial sebab mereka khususnya kerajaan (termasuk parti kerajaan) yang membina kesialan itu.

Apa itu Ali Baba?

Persahabatan Ali Baba adalah persahabatan antara Melayu dan Cina dimana Ali itu adalah orang Melayu dan Baba itu adalah orang Cina. 

Persahabatan itu mempunyai muslihat tertentu, khususnya dalam urusan perniagaan. 

Orang Cina (Baba) menggunakan kedudukan istimewa orang Melayu (Ali)  bagi meraih faedah atau keuntungan yang lebih berbanding balasan yang diberikan kepada orang Melayu atas persetujuan menggunakan kedudukan istimewa orang Melayu.

Apakah kedudukan istimewa orang Melayu? 

Kedudukan istimewa orang Melayu ada diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Maka dengan kedudukan istimewa itu berbagai polisi telah dibuat yang memberikan kelebihan kepada orang Melayu berbanding yang bukan Melayu termasuklah dalam perniagaan. Misalnya dalam pemberian kontrak dan pemilikan harta seperti rumah.

Maka ada kuota khas untuk orang Melayu dari segi mendapat kontrak sama ada kontrak kerja mahupun penyediaan perkhidmatan serta perolehan bekalan barang-barang. 

Sekatan dari segi kuota ini tidak membenarkan bukan melayu untuk turut serta dalam tender kerajaan. 

Tapi, peraturan buatan manusia mudah saja dipermainkan oleh manusia itu sendiri kerana sebahagian besar manusia mempunyai nafsu tamak dan haloba, dan ada pula yang bersedia untuk mendapat sedikit keuntungan tanpa bekerja keras, cukup dengan menjual nama dan harga diri.

Rengkasnya, sudah menjadi satu kepercayaan, dan ianya satu realiti bahawa nafsu berniaga orang cina (kerja kuat, berkemahiran, punya modal dan dapat untung besar) jauh mengatasi nafsu berniaga orang Melayu. 

Bagi orang Melayu, cukup dengan mendapat sedikit keuntungan tanpa nafsu berniaga mengatasi  atau sekurang-kurangnya sama tara dengan  nafsu niaga orang cina (kerja kuat, berkemahiran, modal). 

Dengan sikap yang sedemikian dan diperkuatkan lagi dengan peruntukan kuota yang menjamin hanya orang melayu sahaja yang boleh memperolehi kontrak kerajaan   mengapa perlu memiliki nafsu niaga seperti orang cina sedangkan faedah dan keuntungan  walaupun sedikit boleh diraih. 

Maka jalan paling mudah (satu daripada ciri yang ada pada orang melayu yang tidak suka bekerja keras) ialah mengadakan satu pakatan atau persahabatan dengan kontraktor cina, dengan memberikan kontrak  itu kepada kontraktor cina dengan menerima bayaran yang kecil sebagai balasan. 

Walaupun kontrak itu masih lagi atas nama kontraktor melayu tetapi persetujuan dibuat bahawa segala-galanya adalah dalam bentuk 'lock stock and barrel'. Semuanya ditentukan oleh kontraktor cina.

Itulah yang dikatakan persahabatan yang ada muslihat. Ertinya persahabatan yang tidak telus , tidak jujur dan menipu serta tidak amanah dan sanggup menjual maruah diri dan nama baik bangsa. 

Dan satu perkara yang sebenar berlaku yang menyangkut paut dengan operasi Ali Baba ini tapi sentiasa mahu disembunyikan ialah bahawa orang melayu itu adalah satu kelompok yang eksklusif yang tidak merangkumi dan meliputi semua yang bernama melayu. 

Mereka terdiri dari melayu yang mempunyai hubungan politik dengan parti pemerintah. Lagi akrab dan rapat dengan kepimpinan yang ada kuasa lagi banyaklah kontrak yang diperolehi.

Muslihat orang cina ialah bagaimana untuk mendapat kontrak yang hanya diperuntukkan kepada orang melayu dan membuat keuntungan.

Sebaliknya, orang Melayu pula muslihatnya ialah untuk mendapat untung walaupun kecil tanpa perlu berusaha dengan menjual kontrak itu kepada orang Cina. 

Itulah dia ALI BABA.

Macam mana, adakah Ali Baba boleh membawa sial atau boleh ditafsirkan sebagai persahabatan yang boleh membawa sial.

Orang politik khususnya parti politik kerajaan terutama UMNO telah ada jawapan. Pembangkang khususnya Pakatan Harapan (PH) juga telah ada jawapan. 

Jawapan mereka sama, tidak ada beza.

Ini satu yang pelik. Kerajaan dan pembangkang jarang sekali bersetuju dalam banyak hal, biasanya bercakaran. Tetapi kali ini yang berkaitan dengan Ali Baba mereka mempunyai pandangan yang sama. Mereka katakan Ali Baba itu tidak baik. Dalam bahasa kasar boleh membawa sial. Dan dengan itu perlu diberikan kepada lawan.

Sekarang ini mereka sedang tolak menolak. Kesian Ali Baba. Gajah sama gajah berjuang pelanduk mati ditengah-tengah.

Menurut satu berita hari ini, seorang menteri telah melanjutkan kerja yang telah dimulakan oleh PM dengan mengatakan pembangkang (PH dan BERSATU) mengamalkan konsep Ali Baba dalam menjalinkan persahabatan. Katanya persahabatan yang tidak telus dan tidak ikhlas yang dikuasai oleh orang Cina atau parti DAP sama seperti dalam kes kontrak   tadi.

Ertinya persahabatan Dr. Mahathir dan Lim Kit Siang akan memberi keuntungan yang lebih kepada orang Cina. LKS akan menjadi TPM dan dia juga yang akan menentukan siapa yang boleh menjadi PM. Semuanya dibawah telunjuk LKS atau Baba. Ali turut sahaja sebagai kuda tunggangan.

Itu kata menteri yang memanjangkan kata-kata PM.

Mesejnya adalah jelas. Bahawa jika PH + BERSATU menang dalam PRU 14, orang melayu dan segala yang bernama dan berbau melayu serta ada kaitan dengan melayu seperti agama Islam dan institusi raja-raja melayu akan dibuang ke tepi, disingkir dan mungkin dihapuskan. Melayu berada dalam keadaan amat bahaya!

'HILANGLAH MELAYU DARI DUNIA'! menggantikan 'TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA'.

Maka terketar-ketarlah orang melayu dibuatnya.

Itulah harapan mereka agar orang melayu bimbang dan takut hilang di dunia.

Oleh itu orang melayu yang ketika ini telah menunjukkan riak dan mula menjadi gelombang berhijrah ke pembangkang perlu disekat. Caranya dengan menimbulkan cerita 'hantu' yang memang mudah mempengaruhi minda melayu agar tidak menyokong Pembangkang dalam PRU 14 akan datang. 

Ali Baba dijadikan hantu. Persahabatan Ali Baba itu boleh mendatangkan sial kepada orang melayu. Persahabatan Mahathir dan LKS itu perlu ditentang dalam bentuk memberikan undi kepada UMNO/BN. Kalahkan Pembangkang. 

Kita tunggu jawapan balas LKS atau pembangkang terhadap kenyataan menteri itu.

Sementara itu, saya bersetuju bahawa persahabatan berciri Ali Baba adalah persahabatan yang berasaskan kepada muslihat bagi memberi faedah kepada pihak yang berkepentingan. Muslihat bererti adanya unsur-unsur tidak jujur, tidak telus dan mengambil kesempatan.

Ertinya Ali (melayu yang eksklusif ) dan Baba ( cina yang rapat dengan melayu yang eksklusif) saling bekerjasama bagi melakukan perkara yang keji. Menipu dan menjual harga diri dan maruah bangsa.

Siapakah yang membina Ali Baba, adalah satu persoalan yang amat relevan  yang boleh memberi jawapan siapakah yang suka menipu dan menjual harga diri dan nama baik bangsa.

Siapa gamaknya gerangan yang hina itu?

Sudah tentu mereka yang dapat kontrak (melayu eksklusif) dan menerima/melaksanakan kontrak (cina yang rapat dengan melayu eksklusif), dan yang menawarkan kontrak (pimpinan kerajaan).

Jadi yang layak dipanggil Ali Baba bukanlah pembangkang.

Oleh itu mengapa melayu dan rakyat yang mengundi pada PRU 14 nanti  perlu takut dengan pembangkang kerana pembangkang bukan Ali Baba. Pembangkang tidak membawa sial.

Nah ambillah nama Ali Baba.

Siapa sepatutnya menerima nama Ali Baba ini? 

Sudah tentu yang telah membina ciri-ciri Ali Baba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan