Theflowersellingboy

Rabu, 8 Mac 2017

Macam-macam Kerenah Pembeli Kereta Terrpakai




Saya mahu jual kereta lama, Mercedes 230 E, manual, keluaran tahun 1991. Usia kurang lebih 26 tahun.

Telah diiklankan.

Dua tiga hari ni 3 orang yang telah menyatakan minat melalui perbualan talipon. Dua orang telah datang ke rumah melihat kereta itu. 

Seronok juga rupanya menjadi penjual kereta lama. Macam-macam soalan ditanya tentang kereta itu yang ada juga soalan itu tidak perlu dijawab dan boleh menaikkan darah juga.

Semua soalan itu bertujuan untuk mencari cacat cela kereta itu. Matlamat akhirnya ialah menurunkan harga.

Tapi senyum tetap senyum kerana yang penting kereta itu boleh dijual pada harga yang diminta.

Pembeli A : Fasal apa encik nak jual kereta ni?

Saya: Saya dah ada kereta ganti yang baru saja dibeli. Jadi kereta tua itu tak perlu lagi. Membazir saja bayar cukai jalan dan insuran. Kereta tua ni pun kuat makan minyak. Harga minyak selalu naik. Tak laghat saya.

Pembeli A: Number plet ni termasuk sama?

Saya: Ooo, tak masuk. Anak saya nak ambil. Dia nak beli kereta baru.

Pembeli A: Kalau tak masuk number plet, susahlah. Sebab number plet ni, kereta ni ada harga. Lagipun kereta ini manual. Susah nak drive dalam bandar. Lenguh kaki. Juallah sekali dengan number plet.

Saya: Saya dah serahkan semuanya kepada anak saya. Runding dengan dia lah.

Pembeli A: Anak ada rumah?

Saya: Dia tak duduk sini. Tinggal di Ampang.

Pembeli A kelihatan telah tidak berminat. Dia bercerita fasal restorannya, restoran sup kambing spesial. Dia mempelawa untuk merasakan keenakan sup kambingnya. Saya hanya mendengar saja tanpa menunjuk keterujaan untuk menikmati sup kambingnya.

Pembeli B: Saya memang berminat nak beli kereta ni. Sekarang saya pakai Mez 190. Nak tukar lebih besar sikit.

Saya: Tengok dan periksalah.

Pembeli B: Kereta kelas ni mudah berkerat di sebelah bawah. Shock absorber ok ker. Steering ok?  Macam mana enjin , senang start ke? Cat ok ker? Body ok ker? Kereta ni tak rosak ke?

Saya: Encik tengoklah sendiri. Tinjau bahagian bawah, berkarat atau tidak. Encik hidup sendiri enjin. Cat dan body encik tengok sendiri. 

Pembeli B: Kereta ni selalu rosak ke?

Saya sebenarnya tidak mahu menjawab soalan seperti ini. Kereta dah berusia 26 tahun takkan tak rosak. Kereta barupun tidak boleh jamin tidak rosak. Tapi dah dia mengulang tanya perkara yang sama maka saya putuskan untuk menjawab.

Saya: Macam orang tua, encik, kalau banyak buat kerja mudah terpele'ut. Semput dibuatnya. Tak sama dengan orang muda.

Pembeli B: Tak boleh kurang harga ke? Saya minat ni.

Saya: Encik bincang dengan anak saya. Saya dah serahkan kepadanya.

Pembeli B: Oooh anak encik tu tak boleh tolak ansur. dia kata harga fix, tak boleh kurang. Saya minat ni encik.

Pembeli C (bercakap melalui talipon dari Kulai Johor): Kereta you tu selalu rosak ke? Enjin macam mana. Cat ok ker. Boleh jalan jauh ke, misalnya dari Johor Baru ke Kedah?

Saya: Kereta dah tua brother. Nak tahu datanglah sendiri tengok.

Pembeli C: Kalau kereta tak ok , buat apa saya tengok.

Saya: Terpulang pada you brother. Your money , my car.

Pembeli C: Ok lah kalau saya mahu datang, saya fon you lah.

Begitulah kerenah pembeli kereta terpakai. Tentang pertanyaan tu saya rasa adalah hak mereka sebelum mebuat keputusan mahu beli atau tidak. Cuma ada soalan-soalan tak perlu ditanya misalnya kereta itu rosak, cat luntur atau enjin boleh start atau sebaliknya, body berkarat ke, jika mereka sendiri datang dan melihat kereta itu. Dah ada depan mata nilaikan saja. 

Saya dapati soalan-soalan itu bertujuan untuk mencari cacat cela kereta itu. Jika banyak yang cacat misalnya enjin susah nak start, body berkarat , tayar botak dan cat sudah luntur, mereka akan berhujah menggunakan alasan kecacatan itu untuk meminta harga dikurangkan.

Tapi semua mereka gagal untuk mencari kecacatan kereta itu. Walaupun sudah berusia, masih boleh bergaya.

Hanya pembeli A yang mengatakan bahawa tanpa number flet kereta itu, harganya tidak seperti yang diminta.

Tapi dia juga tidak menyatakan berapa harga yang dia sanggup bayar. Ertinya, dia bukan nak beli kereta tapi hendak membeli number yang dia rasa ada nilai.

Saya rasa begitu juga. Isteri saya berpendapat sama. Anak sayapun begitu. Bezanya antara kami dan pembeli A ialah sementara dia melihat dari segi number flet kami melihat bukan saja number flet bahkan kereta itu lebih baik dari mana-mana kereta yang seusia dengannya dari segi performance dan jalan jarak jauh. Stable.

Kalau begitu mengapa saya mahu jual?

Saya dah ada kereta yang lain, yang baru  memasuki 2 tahun usia di jalan raya. Dan ekonomikal sekali. Mercedes yang saya nak jual ni, mak datuk kuat makan minyak. Sekali saya tekan pedal minyak, segayung minyak ditelannya. Mana boleh tahan. Dah bersara, mana mampu nak bayar harga minyak yang sentiasa naik.

Itulah sebenarnya kereta itu mahu dijual. Jual bodynya saja, number plet kami mahu simpan kerana kereta ni ada nilai sentimental. Dapat simpan number plet, cukuplah. 

Wahai pembeli kereta terpakai: Kamu mahu beli kereta terpakai pada harga yang rendah dengan menetapkan spesifikasi performance seperti kereta baru.  

Nak gila ker?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan