Theflowersellingboy

Isnin, 20 Mac 2017

Politik Suka-suka




Politik suka-suka. 

Politik gaya ini diperkenalkan oleh Ketua Pemuda Pas Nik Abduh, anak kepada TGNA (arwah).

Beliau tewas dalam persaingan politik bagi merebut jawatan no, 2 Kawasan Pengkalan Cepa dengan memperolhi undi 37 berbanding lawannya 207. Satu jarak yang amat besar, hampir 6 kali ganda yang sudah tentu membawa mesej politik yang serious kepada masa depan politik Nik Abduh.

Tapi beliau tidak mengambil berat sangat tentang kekalahan seperti itu kerana beliau bertanding atas dasar 'suka-suka' saja. Ertinya kalah tak mengapa, kalau menang boleh saja terima.

Bertanding dalam politik atas dasar suka-suka?  Seorang kepimpinan tertinggi peringkat pemuda boleh kata begitu. Biar betul Nik Abduh.

Kalah menang, memang adat pertandingan. Semua pihak harus terima hakikat ini. 

Tetapi mempertahankan sebab kekalahan kerana bertanding atas dasar suka-suka bukan saja amat melucukan bahkan memalukan.

Lucu sekali jika ada orang berjuang dalam politik atas dasar suka-suka atau mahu main-main saja. Bukankah politik itu perlukan banyak pengorbanan dari segi masa, tenaga bahkan harta serta wang ringgit?

Mampukah orang yang tidak serious memikul  tanggungjawab politik apabila dipilih nanti? 

Saya kira ahli-ahli PAS Kawasan Pengkalan Cepa telah memberi jawapan yang jelas bahawa orang yang tidak serious dalam politik walaupun apa kedudukan semasa (Ketua Pemuda) atau anak orang yang ternama (Nik Aziz) wajar ditolak. Dan ditolak mentah-mentah.

Dan alasan memikul tanggungjawab Ketua Pemuda yang memerlukan masa dan tumpuan yang lebih seperti yang dinyatakan oleh penyandang jawatan no 1, Yb Nik Amar tidak juga boleh diterima. 

Sudah tentu Nik Abduh telah mengambil kira hal itu sebelum menawarkan diri bagi menduduki jawatan no. 2 Pas Kawasan Pengkalan Cepa.

Tapi jika atas dasar lawan suka-suka maka apa perlunya Nik Abduh mengambil kira masa serta tumpuan yang perlu diberikan pada jawatan yang dia turut bertanding. Maka benarlah akan kata-kata beliau bahawa dia bertanding atas dasar suka-suka.

Tahniah kepada perwakilan yang pandai membaca akan tujuan Nik Abduh bertanding jawatan itu. Nik Abduh tidak serious dan layak ditolak.

Kekalahan Nik Abduh juga boleh ditafsirkan bahawa beliau dahulunya naik bukan atas kekuatan diri tapi berpayung dan bernaung atas kekuatan ayahnya yang amat dihormati. 

Ia nya sungguh memalukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan