Theflowersellingboy

Ahad, 26 Mac 2017

Usahlah Bersedih ......




"Jika kamu berpisah dengan hal-hal berkaitan dunia, usah kamu bersedih. Kamu wajar bersedih jika ilmu dan amalan kamu masih terlalu sedikit atau tiada langsung untuk dibawa bekal di akhirat nanti". 

Itu adalah nasihat seorang kawan. 

Oh saya sudah tersasar.

Ceritanya bermula selepas saya menjual kereta MBB 2020. 

Saya menyatakan rasa sedih kepada seorang kawan. Kurang lebih begini yang saya telah beritahu kepadanya:

"Beberapa orang kawan memberi komen tentang kereta Mercedez MBB 2020 yang saya jual beberapa hari yang lepas. 

Ada yang tanya mengapa saya jual? Mengapa tidak dijual pada tahun 2020, cadang seorang kawan. Mengapa perlu sedih, dapatlah gantinya, nasihat seorang kawan. Ada yang merasa sedih kerana pernah menaikki kereta itu bersama saya semasa menjalankan tugas rasmi misalnya menghadiri majlis rasmi.

Saya telah pun memberi sebab mengapa kereta itu  perlu dijual. Ia berkaitan kemampuan membiayai kos saraannya. Dan saya tidak mampu untuk menangguhkan penjualan sehingga ke tahun  2020 seperti yang dicadangkan oleh seorang kawan.

Apa boleh buat. Sayang tetap sayang. Tapi saya perlu mengukur kemampuan diri. Jika tidak mampu, jalan terbaik ialah melepaskan sahaja kepada mereka yang lebih mampu.

Kalau tidak dijual, kereta itu akan tersadai tanpa digunakan dan menjadi besi buruk yang mengarat dan mereput dimakan hari. 

Kawan yang tahu asal usul kereta itu dan pernah merasakan khidmat kereta itu, mempunyai perasaan yang sama seperti apa yang saya rasa. 'Sedih'.

Badan kereta inilah yang telah membawa saya kesana ke sini dalam tempoh yang agak panjang. Dua orang pemandu yang diberi tugas dan telah menjalankan tugas dengan cemerlang telahpun meninggal dunia, namun kereta ini tetap bersama saya sehingga tarikh dijual.

Bagaimana mungkin untuk tidak merasa sedih apabila berpisah? Ianya masih berfungsi, cuma sewaktu usia sudah meningkat, performancenya tidak sama semasa muda dahulu. 

Kalau saya umpamakan kereta itu sebagai manusia, nama asal kereta itu bukanlah MBB 2020 atau yang saya selalu wawarkan sebagai Melaka Bandaraya Bersejarah 2020. Orang Cina panggil Er Ling Er Ling. 

Nama asalnya ialah MM 5, yang dikaitkan sebagai Money Man, simbolik kepada tugas yang diamanahkan kepada saya.

Money Man ini membawa banyak cerita kepada saya. Cerita suka, duka ,pahit, maung dan naik turunnya saya sebagai penjawat awam. Sungguh nostalgik sekali sepanjamg saya menjadi penjawat awam.

Kereta inilah yang telah membawa money man ke sana ke sini dalam menjalankan tugas rasmi.

Apabla saya bersara dan diberi peluang memilkki kereta ini, namanya ditukarkan dari MM 5 kepada MBB 2020.

MM5 sudah lama menghilang dari mata saya. MBB 2020 pula hari demi hari nanti akan saya lupa. 

Tetapi saya tidak akan mudah lupa kereta ini dari segi fizikalnya, dalam dan luarnya , khidmat baik dan kadang-kadang kerenahnya. 

Dan sudah tentu saya tidak akan lupa peristiwa separuh ngeri ketika meluncur di lebuhraya utara selatan di kawasan Kluang menuju utara. Dengan kelajuan tidak melebihi 60 km/j, sewaktu menuruni bukit tidak semena-mena kereta itu berpusing pusing. Nasib baik tidak ada kereta dibelakang. Belum saatnya bagi saya.

Begitulah sedikit cerita yang saya pendekkan tentang hubungan perasaan saya terhadap kereta yang dijual itu, rasa sayang dan sedih".

Waduh, benar apa yang dikatakan oleh kawan saya itu. Mengapa perlu bersedih hanya berpisah dengan harta dunia, sebuah kereta walaupun telah lama berjasa.

Saya terima nasihatnya itu. Syukur alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan